Ny modell fra Sinn: EZM 10

He he. Klokke industrien har kokt sammen en rar definisjon av hva som er vanntett og hva som ikke er vanntett.
Sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Diving_watch

Her ser du at testing til 20 bar kun kvalifiserer til "Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving."

Hysterisk morsomt spør du meg. Når det gjelder Sinn så er saken grei. Er klokkene trykktestet til 20 bar så tåler de 200 m vanndyp. Men kansje ikke 201 m :) Slik er nå engang filosofien bak trykktesting.

Frode.

Hei.

ISO 2281 som det henvises til i wikipediaartikkelen er jo (så vidt jeg har forstått) det samme som DIN 8310, som Sinn bruker. Dvs. at også en Sinn med testing til 20 bar er "Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving."

Jeg forstår ikke helt diskusjonen rundt vanntetthet.
Det er relativt lite interessant for denne typen ur, tenker jeg. Er man hardcore dypdykker velger man noe helt annet,

Jeg er langt fra noen dypdykker, og kommer heller aldri til å bli det. Det jeg lurer på er om denne klokken i det hele tatt tåler å dykkes med?

...... Jeg er langt fra noen dypdykker, og kommer heller aldri til å bli det. Det jeg lurer på er om denne klokken i det hele tatt tåler å dykkes med?

Nei det er klart at denne klokken ikke kan brukes til dykking. "NOT suitable for diving" står det jo ISO 2281. Dessuten er jo klokka bare testet til 20 bar. Nei - denne klokka må nok holdes borte fra all kontakt med vann. ;)

Frode.

Det er mulig jeg er litt treig/har litt tungt for det/må ha ting inn med teskje, men slik jeg leser infoen fra Sinn og info om DIN 8310 så tåler denne klokken kun litt plasking i vannet og i beste fall litt snorkling. Jfr. "Water Resistant 200 m - Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. - NOT suitable for diving".

Jeg er langt fra noen WIS, så derfor håper jeg at dere som er mer klokkeeksperter enn meg kan gi meg en forståelig forklaring på hva det er jeg ikke skjønner.

Jeg sier ikke at dere tar feil, jeg bare lurer på hvor det er jeg tar feil? Tåler denne klokken virkelig å dykkes med? Hvor leser dere det fra ifht. infoen fra Sinn?

Jeg sier ikke at dere tar feil, jeg bare lurer på hvor det er jeg tar feil? Tåler denne klokken virkelig å dykkes med? Hvor leser dere det fra ifht. infoen fra Sinn?

Sitat fra Sinn ang. EZM 10:
Water-resistant as per DIN 8310
Pressure resistant up to 20 bar (200 m diving depth)

Her står det svart på hvit at Sinn garanterer at den holder tett om du skal dykke ned til 200m. End of story! ;)