"Ny" på forumet, på tide å presentere seg med ett spørsmål.

Medlem
16. aug. 2012
Innlegg
54
Sted
Nordland
Hei folkens!
Jeg er en ung mann(gutt?) på 22 år fra kalde nord, som leser forumet side opp og side ned stort sett hver dag.
Jeg er "ny" på forumet i den forstand att jeg har ligget lenge i buskene å bare "lyttet" til folket.
Da er det vell på høy tid å presentere seg? Jeg er vell dessverre ikke utstyrt med noen gudsgave når det gjelder grammatikk eller klokker/ur. Men interessen er tilstede! (I alle fall for klokkene:rolleyes:).


Så til spørsmålene..
Jeg var i kjelleren hos Bjerke på lørdag, der fikk jeg prøve Pam 372 og 359. Prøven gikk igrunn ut på å finne "min" størrelse.
Jeg kunne godt tenkt meg en 47mm, men ble litt skuffet da de fortalte att du ikke får automatisk 47mm?
Jeg må også innrømme att jeg likte 359 med sine brune tall bedre enn de vanlige grønne som finnes på f.eks 312. Hva syns hylekoret?
Hvor enkelt er det å få tak i en 359, kontra en 312 brukt?

Svar, tips, triks, ideer å spark i siden mottas med takk!
 
Jeg har selv vært innom på Bjerke og prøvd 359'en på hånden. Ville i utgangspunktet prøve 312 eller 320, men 359 var den eneste de hadde inne med 1950 kassen i 44 mm og rustfritt.

Jeg må si at for min del liker jeg 312 og 320 bedre. For min del holder det med tall på 12, 6 og 9. Syns det blir litt mye med tall på alle timemarkørene. Jeg er også fan av den børstede kassen på 312/320 fremfor den polerte på 359. Dette blir smak og behag, hvilken klokke du selv liker best finner du nok ut av selv :)

Når det gjelder det med manuelt opptrekk så ser ikke jeg på det som noe problem. Spesielt ikke på en Panerai. Litt av sjarmen.

EDIT: Ikke minst, velkommen på forumet :)
 
Redigert:
Velkommen. Som eneste klokke er manuelt litt upraktisk kanskje. Men, når du bytter klokke hver dag og kan godt like å trekke opp klokkene, er det fint. Dvs gå for automatisk i første omgang.. Stemmer i for børstet kasse, feks 320. Eller bare en Sub..
 
Takk for den varme velkomsten, å kjappe svar! Redd for att dette kan bli ett dyrt betjentskap :rolleyes:

Enig med Lien om børstet kasse. Siden jeg ikke er såå inne på modellene, får man noen manuelle med 1950, 44mm og børstet kasse?

Missforstå meg rett.., er ikke i mot manuelt opptrekk. Litt av sjarmen med Panerai er for min del akkurat det. Tenker bare det praktiske i å ha en automatisk siden jeg reiser en del på jobb, og det til tider kan være så hektisk att jeg knapt nok har tid til å skifte innhold i baggen hjemme før jeg begynner og lete etter ny lugar:)

Når jeg har fått "min" Panerai(når jeg finner ut hva som er min Panerai), å klokkekontoen har vokst seg opp igjen, da kommer nok noe ala sub som bruks/jobb beater. En robust klokke jeg syns har sin sjarm med brukslitasje, IMHO..
 
Personlig liker jeg både 312 og 320 noen hakk bedre enn 359. Dette fordi jeg ikke liker en skive fra panerai med arabiske tall på alle timemarkører like godt, og er heller ikke like begeistret for en "dirty dial" som en vanlig skive - hvor unntaket som bekrefter regelen må være 372.
Men dette er jo såklart personlige preferanser, og jeg synes fortsatt 359 er et veldig flott ur. Og den skiller seg jo i tillegg litt ut fra de andre modellene :)
 
Hvis du reiser utenlands ville jeg gått for 320.
Du får jo luminor 8-days i forskjellige varianter:)
 
Velkommen på forumet.

Jeg får slå et slag for 372. Du liker 47mm og du liker 372. Det holder at du trekker den hver tredje dag så det får du nok til innimellom slagene. Jeg tar det som et lite rituale når jeg skal legge meg om kvelden. Sjekker tiden mot mobilen, trekker klokken og legger den pent og pyntelig på nattbordet før jeg drar over meg dyna.

På 372 er det hurtiginnstilling av timeviseren, dvs at den kan stilles uavhengig av minuttviseren. Kjempepraktisk når du krysser tidssoner.

Tror det fortsatt ligger en splitter ny en til salgs på KS. Bortimot 10K under den prisen du må betale hos Bjerke.
 
Da er det vell på høy tid å presentere seg? Jeg er vell dessverre ikke utstyrt med noen gudsgave når det gjelder grammatikk eller klokker/ur. Men interessen er tilstede! (I alle fall for klokkene:rolleyes:).
Hverken gramatikk eller gudsinteresse er et tvang her. Men du kan til tider bli minnet på første bud, Du skal ikke ha andre guder enn submariner. (Som synes her iver)

Velkommen skal du være, trår ikke feil med noen av lekkerbitene nevnt over - så skal jeg la de sakkyndige detaljere ut modellforskjeller.
 
Har undersøkt litt og Bjerke tok litt feil her. Den nye submersible bronze pam507 er 47mm og med automatikkverket p.9002
Pam 508 (submersible i keramikk) er også 47 mm og automatisk:)
 
Jeg ser det ikke nytter å forhaste seg :cool:

Ser det ikke er lov å ha andre guder en submariner.. Regnet egentlig med att den kom :rolleyes:
Sub har jeg vurdert mange ganger, det er noe som pirrer å lurer på samvittigheten med sub. Jeg er bare ikke helt der enda.. Sub er også en klokke jeg ser igjen veldig ofte offshore, derfor syns jeg den blir veldig mainstream...(Det er ikke meningen å sparke noen i siden nå, jeg får meg vell en sub en dag jeg og, når jeg har funnet min PAM..)

Takk ellers for tips! Jeg håper, å planlegger kjøp i første halvår av 2013. Det kan godt hende det blir mer mas fra meg, og dere skal ikke se bort i fra att jeg kanskje begynner å være mer med i forumet. Med den varme velkomsten, så virker det ikke fullt så skremmende å sparke frem ett innlegg i ny og ned :)