Ny på forumet: Prøver å finne meg min første...

Medlem
25. okt. 2009
Sted
Oslo
Hei, jeg er er ny på forumet, og har som mange før meg havnet her på søken etter subjektive råd og meninger, og lære litt før jeg kaster meg ut i kjøperens verden. Jeg leste gjennom store deler av "Dagens klokke" tråden, og der var det sannelig mye fint.

Selv har jeg ikke brukt armbåndsur på 7-8 år, men har i den senere tid kommet til at jeg savner det, og ingenting av det som ligger i skuffen frister. Det har skjedd mye med klokker og mye med smak siden jeg sist hadde noe på armen. Jeg forsøkte meg med å gå inn til noen urmakere i løpet av helgen, men det lureste jeg fikk ut av det var noe brosjyrer fra Omega, TAGHeuer og Longnines.

Etter og ha studert det har jeg kommet til at Longines ikke er noe for meg. Jeg finner fontene som brukes enten er for snirklete eller for fete, og at urskiven kan virke noe rotete, har selvsagt fortsåelse for at andre mener noe helt annet. Videre er ting med gult gull, eller hvit urskive utelukket.

Når det gjelder Omega, så hadde jeg en eller annen rimgelig Omega i min barndom, med rød urskive, men den har etterhvert forsvunnet. Slik sett kunne det være morsomt. Fra brosjyren til Omega likte jeg ganske mange...:
SpeedMaster Date: 323.32.40.40.06.001
(Fant ikke bilde til denne).

SeaMaster: 2201.50.00 (Quantum of Solace)
22015000.gif

SeaMaster Planet Ocean: 2901.50.91
29015091.gif

SeaMaster Planet Ocean: 2909.50.82
29095082.gif

SeaMaster Planet Ocean: 2218.50.00
22185000.gif

SeaMaster Railmaster: 2812.52.37
28125237.gif

og SeaMaster Railmaster: 2806.52.37
28065237.gif

Fra TAGHEUER likte jeg:
Aquaracer Calibre 5 DAY-DATE - WAF2010.FT8010
WAF2010.FT8010.jpg

Carrera Calibre 16 Chronograph - CV2014.FT6014
CV2014.FT6007.jpg

Carrera WV2115.FC6182
WV2115.FC6182.jpg

Link Calibre 16 Chronograph CJF2110.BA0594
(Fant ikke bildet).

Har ikke satt noen spesiell prioritet på de. Jeg ser vel etter en nokså all round klokke, ikke noe spesielt prissegment, men ser vanskelig at jeg kan prioritere noe over 30K, og selv det må nok modnes en tid føler jeg. Jeg foretrekker urskiven sort eller grå - ikke hvit - har 2 og liker det ikke lenger. Heller mot en urskive som er uten mønster, slik at den oppleves mer rolig. Siden jeg sitter mye med tastatur, tror jeg kanskje en metalllenke vil være uhensiktmessig. Har noen god erfaring med alternativ utenom lær, f.eks gummi? Eventuelt en variant der man kan bytte lenke mellom metall og gummi.

Så, det jeg er ute etter er kanskje noen innspill på erfaringer med klokkene jeg har nevnt, eller alternativ til disse. Har i utgangspunktet ikke noen preferanser på merke. Klokkene jeg har listet skulle gi en indikasjon på hva jeg ser etter, og mye mulig blir det én av de.

Hmm, en ting til, det er fint om viserene synes i mørket.

Skjalg

Bare gode klokker du har listet opp, du kan ikke gjøre så veldig mye feil hvis du velger en av disse.
Likevel hadde jeg nok klart valgt en av Omega modellene her, både på grunn av bedre design (etter min smak) men ikke minst også på grunn av høyere kvalitet på urverkene (kronometer+co-aksial). Hvis 30K er grensen for hva du vil bruke tror jeg du kan utelukke alle de kronografene avbildet her.
Kjøp den klokken du selv liker best, gå til forhandler og prøv dem på :)

Takk for tilbakemelding.

HerrUr skrev:
...Hvis 30K er grensen for hva du vil bruke tror jeg du kan utelukke alle de kronografene avbildet her.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket prisene enda, men det ante meg at de ville snike seg over 30K. Det er forøvrig ingen absolutt grense, mer en mental grense. Det viktigste for meg er at jeg trives med anskaffelsen, så får det heller ta litt lenger tid før det blir anskaffet.

Et kronometer har jo krav på en presisjon på mellom -4 og +6 sekunder pr. døgn, men er det noen som har strengere krav til seg selv? Hvordan er presisjonen på Omega? Tydligvis bedre enn på TAG Heuer viss jeg leser deg rett.

Lækre klokker, som du har kig på 8)

Jeg ville købe uret på lænke. Lænkerne på de ure, som du viser, de er super lækre. Desuden, så er det billigere at købe uret med lænke fra starten, og så købe en gummirem eller en læderrem til uret, hvis man ønsker at skifte. Det bliver hurtigt dyrt, hvis du køber gummi/læder, og så vil supplere med en lænke efterfølgende :?

Seikos SBDX001 (Marinemaster 300) er måske også et kig værd ? Uret er udstyret med et 8L35 inhouse automatic urværk fra Seiko. 8L35 værket sidder også i nogle af Seikos automatiske Grand Seiko ure, så er det super god kvalitet. Forarbejdningne på uret er i en klasse for sig til prisen: Lynetten er one piece med laserindgravering, kassen er en monocoque kasse i stål og alt arbejdet på uret - lige fra samling til påsætning af indeksmarkeringer og lume materiale foretages manuelt af urmagere med særlige kompetencer og erfaringer. På trods af kvaliteten, så er uret nok billigere end nogle af de, som du pt har kig på ;) Uret skal importeres fra Japan, da det er en "Japan domestic model" - som alle Marinemaster ure er det.

MMblomster.jpg

Lume.jpg

MMarm021009.jpg

Andre alternativer kunne være TAG Heuers Aquagraph, som kan findes til rimelige penge, dog nok kun som brugt ur, da modellen ikke længere fremstilles. Sinn U1 giver også god smæk for skillingen, men er meget råt og tool-agtigt ifht de ure du ellers lister.

TAGligge.jpg

U1lnkegrs.jpg

vandoglume.jpg

Anonimo Millemetri er også en super lækker klokke :D

MilleLderArm.jpg

Skal du have en Omega, så er Omega Semaster 2254 bestemt et kig værd. Efter min mening, så er det en af Omegas allerflotteste nyere Seamastere :) Uret produceres ikke længere, så du må ud og lede efter et flot eksemplar på brugtmarkedet.

Lidt fotos af uret her:

http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dda

skjalgb skrev:
Takk for tilbakemelding.

HerrUr skrev:
...Hvis 30K er grensen for hva du vil bruke tror jeg du kan utelukke alle de kronografene avbildet her.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket prisene enda, men det ante meg at de ville snike seg over 30K. Det er forøvrig ingen absolutt grense, mer en mental grense. Det viktigste for meg er at jeg trives med anskaffelsen, så får det heller ta litt lenger tid før det blir anskaffet.

Et kronometer har jo krav på en presisjon på mellom -4 og +6 sekunder pr. døgn, men er det noen som har strengere krav til seg selv? Hvordan er presisjonen på Omega? Tydligvis bedre enn på TAG Heuer viss jeg leser deg rett.

Presisjonen på en kronometersertifisert Omega behøver ikke være bedre enn en Tag Heuer som ikke har det. Tag Heuer klokkene du listet opp her er ikke kronometersertifisert så vidt jeg vet.

Fordelen med et kronometersertifisert-verk er at du kan være sikker på at det er brukt deler av beste kvalitet med hensyn til gangnøyaktighet og ufølsomhet for temperatursvingninger. Du kan derfor i utgangspunktet selvfølgelig forvente at Omegaen går innenfor kronometer-rammene i sekunder mens du bare kan håpe at Tag Heuer klokken gjør det (i dette tilfelle).
Jeg vet Tag Heuer i noen tester er blitt kritisert for å bruke den rimeligste eller nest rimeligste kvalitetsgraden ETA bruker på sine verk, ikke pluss i boken prisen tatt i betraktning.

Men, når alt kommer til alt hadde jeg vel egentlig gitt pokker i alt dette, og kjøpt den klokken som ga meg den beste følelsen etter å ha prøvd de forskjellige modellene på :D

Jeg hadde vært litt forsiktig med å kjøpe high end Seiko som første klokke. Det finnes ikke tilbud på service for slike klokker i Norge, ergo må du sende den tilbake til Japan for evt garantireparasjon eller service. Utover det er det en knall klokke som er avbildet (Marinemaster).

For alle som vurderer Omega som første skikkelig ur, pleier jeg og si: Go ahead!
Design, kvalitet og prestisje er oppe der med de beste. ingenting å lure på.. Kjøp!

HerrUr skrev:
Men, når alt kommer til alt hadde jeg vel egentlig gitt pokker i alt dette, og kjøpt den klokken som ga meg den beste følelsen etter å ha prøvd de forskjellige modellene på :D

:mrgreen: Kloke ord.

Joepete, takk for at du tok deg tid til å finne frem flere spennende klokker. Jeg merker allerede at det kan være vanskelig å begrense seg til én klokke. De var alle verdige modeller, men jeg tror faktisk den jeg likte best var Sinn U1. Får muligens legge den til prøvelisten min. Pga. den runde/firkantete konstruksjonen ga den meg assosiasjoner til en Tact digital forsterker:
tcs.jpg

Er den fortsatt å få tak i, eller må man på bruktmarkedet? Noen som i tilfelle kjenner til forhandlere i Oslo-området? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å styre unna bruktmarkedet i denne omgang...

_Skjalg

JonasV skrev:
Jeg hadde vært litt forsiktig med å kjøpe high end Seiko som første klokke. Det finnes ikke tilbud på service for slike klokker i Norge, ergo må du sende den tilbake til Japan for evt garantireparasjon eller service. Utover det er det en knall klokke som er avbildet (Marinemaster).

For alle som vurderer Omega som første skikkelig ur, pleier jeg og si: Go ahead!
Design, kvalitet og prestisje er oppe der med de beste. ingenting å lure på.. Kjøp!

Jeg må si meg litt enig med deg her. Har i tidligere år handlet high end hifi utstyr fra Japan og USA, og det er som det påpekes litt mer trøbbel dersom det oppstår feil (i tillegg til å spesialbygge omformere med mer). Siden jeg ikke er så godt kjent i klokkemarkedet enda, er det greit å kjøre litt safe.

Er det noen som har Omega/Tag Heuer forhandlere å anbefale i Oslo og omegn?

_Skjalg

skjalgb skrev:
JonasV skrev:

Jeg må si meg litt enig med deg her. Har i tidligere år handlet high end hifi utstyr fra Japan og USA, og det er som det påpekes litt mer trøbbel dersom det oppstår feil (i tillegg til å spesialbygge omformere med mer). Siden jeg ikke er så godt kjent i klokkemarkedet enda, er det greit å kjøre litt safe.

Er det noen som har Omega/Tag Heuer forhandlere å anbefale i Oslo og omegn?

_Skjalg
Prøv gjerne Per Christensen i Paleet på Karl Johan,
Eller så har Urmaker Kjell Larsen på Sandvika Storsenter et meget godt utvalg i begge merker.

Gundersen skrev:
Prøv gjerne Per Christensen i Paleet på Karl Johan,
Eller så har Urmaker Kjell Larsen på Sandvika Storsenter et meget godt utvalg i begge merker.

Da skal jeg prøve en eller begge av de. Takk for raske tilbakemeldinger.

_Skjalg

skjalgb, hvis du ønsker at købe en ny Sinn U1, så er du velkommen til at sende mig en PB eller en mail. Jeg har mail adressen på den danske importør, ligesom jeg også kan sætte dig i forbindelse med en tysk importør. Du får super god value for dine penge, og så er uret både præcist, robust og meget let at servicere, da det indeholder et ETA 2824-2 værk.

Sinn030709.jpg

JonasV, såvidt jeg lige er orienteret, så har Omega haft mange garantireparationer på deres CoAxial værker i PO´erne. Jeg har endnu ikke hørt om garantireparationer på en Seiko MM300. ;) 8) :oops: :D I øvrigt, så har jeg en yderst kompetent urmager her i Danmark, som lige nu er ved at montere nye pakninger og justere min MM300 ... såååå, helt umuligt er det altså ikke at få ordnet sådan en karl. Du har dog en pointe i, at vil man have repareret uret under garantiperioden, så skal det til Japan. Jeg har dog ikke hørt om én eneste, som har fået repareret sin MM300 endnu ... :eek: High end Seiko holder lige så godt som entry level Seiko :D

StuebordMM300.jpg

SBDX001Arm060609Nato-1.jpg

Dersom budsjettet ditt er rundt 30k, er det mye fint på bruktmarkedet. Det ligger for eksempel en IWC Mark XVI på salgssiden her på forumet, til en pris som gir deg mulighet til å supplere med en pent brukt Planet Ocean...Ellers er Sinn et godt valg. Skal du velge mellom urene i din første post, ville jeg valgt Omega fremfor Tag 10 av 10 ganger.

Den er meget fin. :p
Det føles likevel litt tryggere første gangen å kjøpe et ur man kan henvende seg lokalt om man opplever problemer.

Hopalong skrev:
Dersom budsjettet ditt er rundt 30k, er det mye fint på bruktmarkedet. Det ligger for eksempel en IWC Mark XVI på salgssiden her på forumet, til en pris som gir deg mulighet til å supplere med en pent brukt Planet Ocean...Ellers er Sinn et godt valg. Skal du velge mellom urene i din første post, ville jeg valgt Omega fremfor Tag 10 av 10 ganger.

Denne utgaven av IWC Mark XVI var unektelig en pen klokke, men det så ut som salget allerde hadde fått vind i seilene.