Ny Panerai dailybeater

Medlem
26. okt. 2016
Sted
Oslo
Hei!

Har sett etter en solid klokke til daglig bruk en stund, og har nå landet på at jeg skal kjøpe meg en Panerai. Merket har aldri vært på radaren min før nå, og har først begynt å se på aktuelle modeller siden romjulen, og det her var en skikkelig jungel av modeller :) Var innom Bjerke i går og så på aktuelle modeller, og tror (dessverre) at jeg faller ned på at jeg må gå for en 44mm istedet for 47mm til daglig bruk, da jeg ser for meg at 47mm kan "komme litt i veien" noen ganger pga. størrelsen (både høyde og bredde). Vet ikke om noen har erfaring med begge størrelsene? Estetisk synes jeg jo 47mm er mye finere......

Dette blir en klokke som skal brukes hver dag, og dermed kommer til å få en del dings, riper osv. Er det noen som har noen gode forslag til modeller, er det noen som tåler mer enn andre? Annenhåndsverdien er ikke så viktig for meg pga. at dette kommer til å bli en bruksklokke som jeg beholder, og ikke et "investeringsobjekt". Jeg så på bla. PAM560 som aktuell, mye pga. 8 days. Ellers synes jeg både PAM632 og PAM1005 var veldig interessante (selv om de ikke har in-house urverk). Vet ikke om det har så mye å si for meg om de er in-house eller ikke, vil jo tro kvaliteten på verkene er av god kvalitet likevel?

-fredrik

Jeg anbefaler at du begynner med en base modell som 000, 005, 111, 112. Disse 4 er de mest likt og lett å selge videre hvis du blir lei av de. De koster ikke en formue men de har alt en PANERAI skal ha! Lykke til med valg ;)

• Liker
Reaksjoner: Stolbark
Jeg vet at Bjerke har en "S" serie med "safir glass" 372 (1950/47mm) inne.
Dette må være den ultimate modell utfra dine kriterier, denne blir bare finere etter litt "beating", men med safirglass så blir den aldri "stygg":)
Ja - den er 47mm, men den bygger lavt på hånden og er således "innafor".

Du vil IKKE ha en Panerai med "snap-baklokk" og springbars!
Dette skal være skrudd for å kunne kalles en Panerai!

Takk, nå snakker vi. Hvilke modeller har "snap-baklokk" og springbars? Det er her jeg får litt problemer. Prøvde en del modeller i går hos Bjerke, muligens også den 372-modellen i 47mm safir, husker ikke den. Men når jeg fant en modell som passet, så hadde denne springbars, eller kom bare i 47mm, mens en som jeg likte var automatic, og de lagde ikke identisk som ikke var automatic. Ble helt svimmel til slutt :) De har så utrolig mange modeller som er nesten helt identiske.

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Jeg anbefaler at du begynner med en base modell som 000, 005, 111, 112. Disse 4 er de mest likt og lett å selge videre hvis du blir lei av de. De koster ikke en formue men de har alt en PANERAI skal ha! Lykke til med valg ;)

Takk skal du ha! Hva er forskjellen på f.eks. 000 og 111?

Neida, kan godt kjøpe en brukt. Den eneste som jeg tenker er aktuell av disse er 422 til Bestiarara78 som allerede har gitt meg fine svar i tråden. Det virker som en ok pris, men er usikker på om 47mm er noe jeg vil bli komfortabel med å ha på armen konstant. Den sitter bra, har store nok håndledd til det, men tror den kan bli litt for massiv likevel. De 312 som er til salgs synes jeg blir for dyr for en 2011 modell, kontra å kjøpe en helt ny. 0024 var kul, men vil ha et "enklere" utseende.

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Neida, kan godt kjøpe en brukt. Den eneste som jeg tenker er aktuell av disse er 422 til Bestiarara78 som allerede har gitt meg fine svar i tråden. Det virker som en ok pris, men er usikker på om 47mm er noe jeg vil bli komfortabel med å ha på armen konstant. Den sitter bra, har store nok håndledd til det, men tror den kan bli litt for massiv likevel. De 312 som er til salgs synes jeg blir for dyr for en 2011 modell, kontra å kjøpe en helt ny. 0024 var kul, men vil ha et "enklere" utseende.

Pam 24 er steinkul, men 422 er roligere - smak og behag ;)

Min erfaring er at man blir vant til størrelsen kjapt. Det er lett å henge seg opp i diameter, men det er flere andre momenter som spiller inn. Jeg har hatt en 372 og den oppleves ikke stor på armen med sine 47 mm. Pam 305 som også er 47 mm føles større...

Det koker nok ned til at du må avgjøre selv... Trøsten får være at det blir kanonbra uansett :D Panerai er fett, lykke til!

• Liker
Hvis du ikke vil at den skal fremstå som spesielt massiv eller bygge så høyt, så vil jeg foreslå en 44 mm med manuelt verk eller en av de nye 4-sifrede automatiske, f.eks. 1312. Nå skal det også sies at en 47 mm med manuelt opptrekk stort sett ligger like godt på armen som en 44 mm med automatisk opptrekk.

Selv foretrekker jeg børstet 1950-kasse. Riper og hairlines syns heller ikke så godt på en børstet kasse, så det passer jo også bra for en beater :)

• Liker
Reaksjoner: Timewarp og Stolbark
IMG_5652.JPG
Mitt tips är att vänta lite till! Romejulen har precis varit och du har gott om tid att botanisera vad som passar dig. Dumt att köpa en Base modell om du ombestämmer dig. Jag väntande allt för länge men jag gjorde en mental resa och slutade upp med min favorit panerai 233 istället. Jag såg också först på 112 312, 320 osv men är väldigt nöjd med mitt val :) Lycka till!

Vis vedlegg 23456Mitt tips är att vänta lite till! Romejulen har precis varit och du har gott om tid att botanisera vad som passar dig. Dumt att köpa en Base modell om du ombestämmer dig. Jag väntande allt för länge men jag gjorde en mental resa och slutade upp med min favorit panerai 233 istället. Jag såg också först på 112 312, 320 osv men är väldigt nöjd med mitt val :) Lycka till!

+1

Takk skal du ha! Hva er forskjellen på f.eks. 000 og 111?

Hovedforskjell:

- Pam 00000: "painted" skiven, ikke sekund viser, logo OP på skiven, lukket baklokket, ikke COSC sertifikat (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres)

- Pam 00111: "painted" skive t.o.m. seriale G og "sandwich" fra H til nå, sekund viser, åpen baklokket som viser Unitas modifisert urverk med den typiske "svanehals", COSC sertifikat

• Liker
Vis vedlegg 23456Mitt tips är att vänta lite till! Romejulen har precis varit och du har gott om tid att botanisera vad som passar dig. Dumt att köpa en Base modell om du ombestämmer dig. Jag väntande allt för länge men jag gjorde en mental resa och slutade upp med min favorit panerai 233 istället. Jag såg också först på 112 312, 320 osv men är väldigt nöjd med mitt val :) Lycka till!

+1

Men jeg ville gå uansett fon noe enkelt i først omgang. ikke noe GMT, ikke noe dato. Kun time/minuter visere og eventuelt sekund visere... akkurat som er i Panerai DNA... "keep it simple". ;)

• Liker
Takk, nå snakker vi. Hvilke modeller har "snap-baklokk" og springbars? Det er her jeg får litt problemer. Prøvde en del modeller i går hos Bjerke, muligens også den 372-modellen i 47mm safir, husker ikke den. Men når jeg fant en modell som passet, så hadde denne springbars, eller kom bare i 47mm, mens en som jeg likte var automatic, og de lagde ikke identisk som ikke var automatic. Ble helt svimmel til slutt :) De har så utrolig mange modeller som er nesten helt identiske.

Som sagt, keep it simple og i Panera DNA og du vil ikke angre.

372 med safir..... NEI TAKK! Det viktigste i den modellen er at den har alt som en Panerai skal ha... minst mulig og plexiglass :D

Jeg vet at Bjerke har en "S" serie med "safir glass" 372 (1950/47mm) inne.
Dette må være den ultimate modell utfra dine kriterier, denne blir bare finere etter litt "beating", men med safirglass så blir den aldri "stygg":)
Ja - den er 47mm, men den bygger lavt på hånden og er således "innafor".

+1

+1

Men jeg ville gå uansett fon noe enkelt i først omgang. ikke noe GMT, ikke noe dato. Kun time/minuter visere og eventuelt sekund visere... akkurat som er i Panerai DNA... "keep it simple". ;)

Absolut jag köper det argumenten :)

Men min poäng är att Panerai kan växa även åt båda hållen. Jag känner ingen som skulle rekommendera en Submersible som första pam. Men jösses vilken fin klocka det är, men kan vara fruktansvärt svår att tycka om för ett otränat öga.

För att inte prata om microrotor p4000 det är sexigt men också något som glömms i starten av träsket. Dvs jag är glad att jag inte har testat Base bara för att testa jag har inget emot Base. Tvärtom skulle gärna ha en 000 men det hade jag absolut inte kunnat tänka mig för några år sedan i början av resan.

Vad jag försöker och förmedla är att det kan gå i cirklar med Panerai och det är fint och läsa på först;)

IMG_7688.JPG

Men gillar du 47 mm @Stolbark köp en Panerai 389 är mitt tips det skall jag göra iallafall :D

• Liker