Fikk svar fra Bjerke i dag om at de har en på lager og prisen på den er kr. 37 400.
Er Bjerke en butikk det går ann å prute litt eller er de for fine for det?
De har gode marginer, prut i vei.
Men dette må være en av de siste 36mm du kan få tak i ny og det kan nok kjapt tenkes at Bjerke også vet dette og ikke ser noe behov for å gå ned i pris (snarer opp kan det jo se ut som basert på posten over min ).
Det var dårlig med rabatt der i gården. De var en alt for seriøs forhandler til det. Jeg prøvde meg på kr. 36 000, men det var for mye forlangt å gå ned for dem. Frakten kunne de derimot spandere...
Tror det er en del faktorer som spilelr inn der gitt.. Hvor mange de har solgt av årets kvote, hvor mange de må få ut, hvor mange selgeren har fått bonus for allerede, hvor kjekk eller søt selgeren synes du er osv .
Nja, en kunde de ikke tjener på er ikke formålstjenlig om kunden forventer full rabatt på klokkene sine i alle år fremover .
Nei, jeg er absolutt 100% enig med deg og gjorde det ofte slik når jeg jobbet i butikk hvor slikt var mulig selv (antikvariat).
Har bare ikke alltid følelsen av at det er tilfellet i alle butikker man går inn i dag lenger.
Disclaimer: jeg har ikke prutet på en rolex hos bjerke selv.
Jeg er ikke overrasket. Min kamerat, som er på jakt etter en Daytona SS, fikk ikke noe rabatt hos dem, han heller. Det de derimot kunne gjøre var å tilby ham gratis bytte av skiven, dersom han ønsket en annen farge, innenfor en periode på 5 år. Merkelig form for rabatt i grunnen.
Men, vil det si at AD´er som tilbyr kronerabatt er useriøse???
Tror det er en del faktorer som spilelr inn der gitt.. Hvor mange de har solgt av årets kvote, hvor mange de må få ut, hvor mange selgeren har fått bonus for allerede, hvor kjekk eller søt selgeren synes du er osv .
Tror du glemte et par ting; hvor interesserte de er i å få kunder og et godt rykte...
Nja, en kunde de ikke tjener på er ikke formålstjenlig om kunden forventer full rabatt på klokkene sine i alle år fremover .
Nei, jeg er absolutt 100% enig med deg og gjorde det ofte slik når jeg jobbet i butikk hvor slikt var mulig selv (antikvariat).
Har bare ikke alltid følelsen av at det er tilfellet i alle butikker man går inn i dag lenger.
Disclaimer: jeg har ikke prutet på en rolex hos bjerke selv.
Jeg vet ikke hva avtalen mellom ADene og Rolex sier om dette, men at de har anledning til å gi rabatt er det ingen tvil om.
På vanlige Rolex-modeller, uten venteliste, er det normalt uproblematisk å få rabatt. Jeg fikk rabatt hos AD på den keramiske subben i midten av juli, lenge før den kom til Norge og etterspørselen var dekket. Hos en AD jeg mest sannsynlig aldri kommer til å handle igjen.
Men forhandleren må ha et incentiv for å gi rabatten, ellers er det bare penger ut av vinduet. Er det for å tekkes en god kunde er det mest sannsynlig en god investering, er det for å hindre at en annen AD får salget er også mest sannsynlig vel verdt pengene. Men å selge en klokke med rabatt de ikke umiddelbart kan bestille opp, og som de uansett får solgt til en annen er monkey-business (hvis det ikke er en god kunde som kjøper...)
Bjerke gir nok ikke rabatt pr. telefon til en ukjent kunde. Møt opp i butikken med visa kortet i hånda og prat med butikk sjefen så gir de nok litt rabatt (iallfall bør det være mulig i Bergen).
Ellers så er det vel bare å ta med seg sin "kjære" på en liten weekend til Sthlm, Kbh, London eller Paris så tror jeg nok Ex er i havn
Regards
AW
I
Siden du fikk rabatt hos AD så er du vel ganske så søt du da?
Det handler vel mer om mindre penger i kassa enn penger ut av vinduet for AD i dette tilfellet, det er jeg som hiver pengene ut av vinduet når jeg kjøper en klokke som faller kr. 10 000 når jeg går ut av butikken med klokken. Ad vil jo uansett tjene på dette salget.
AD vet jo ikke om jeg er en potensielt god kunde for fremtiden før de har gitt meg en sjanse samt en god opplevelse og kanskje blir en lojal kunde som kommer tilbake for å kjøpe flere klokker. En gang må jo være den første for den fremtidige storkjøperen også vet du. Og den føste nåla pleier jo som regel å være gratis.
Da var det det med å få solgt denne til en annen og når det måtte skje, den var jo der før jul også. Jeg aner ikke hvor lenge klokka har ligget på lager, men siden det kom en ny Explorer i fjor så er det sikkert en stund siden uret ble handlet inn. Jeg vil si det er mer monkey-business hvis klokken fortsatt ligger på lager om et år og binder opp kapital.
Problemet med å kjøpe klokke i starten av et år er, i teorien slik jeg har forstått det med alle de muligheter for feil dette innebærer, at de ikke aner hvor langt unna budsjettet de er.
Igjen med de samme forbehold over, så skal en gitt butikk kjøpe X klokker eller for X tusen fra rolex (og sikkekkert de andre merkene) per år. Som burde bety at på slutten av året eller heeeelt i starten burde man kanskje klare å få en rabatt for å hjelpe dem med å tømme hyllene for den litt spesielle fargekomboen han litt fargeblinde ansatte hadde bestilt opp 30 stk av osv.
Normalt sett er det jo nettopp pga slike avtaler at klokker havner på gråmarkedet, en forhandler dumper ut de 20 urene han har igjen for å likvidere cash til neste års kvote.
Then again, godt mulig Bjerke som kjede selger mer enn nok til å gå langt over kvotene sine uansett .
Og prøvekanin, nja, ikke akkurat, hehe. Har snakket med flere som har fått 10-20% og det er gjenngangeren på gitte rabatter også når jeg har snakket med kjærester til kompiser som jobber i ursjapper.
Og med en margin på 40% burde det være fult mulig å oppnå noe bra greier om selgeren er sulten der og da .
Men som sagt, tror det blir vanskelig på akkurat denne dessverre .
Så du mener at de ikke har kontroll på varelageret sitt? Har de budsjettert med å selge for eksempel 100 stk Submarinere i løpet av et år så vet de helt sikkert hvor mange som er solgt nå. Såpass lagerstyring må de ha, det er nok ikke slik at Rolexene ligger slengt litt her og litt der på varelageret. Det er jo ikke bananer de selger. Husk også at de kalte seg for en seriøs forhandler.
Nja, altså ikke misforstå meg...
Jeg også kan komme på mange gode argumenter for at de skal gi deg rabatten du spør om, poenget er at det er de tydeligvis ikke villig til. Klokkeindustrien har jo alltid jobbet hardt mot at ADene skal bli "loppemarkeder" hvor det prutes og deales, i tillegg til at de ikke ønsker konkurranse mellom ADene basert på pris. Jeg synes på ingen måte det er urimelig med rabatt når man kjøper en dyr klokke, faktisk vil jeg selv forvente det i de fleste tilfeller. Men de 1400,- du spør har i realiteten ingen betydning, verken for deg eller Bjerke.
Jeg sier bare at på en del klokker gis det ikke rabatt. Bjerke i Oslo gir konsekvent ikke rabatt på Panerai og Patek (offisielt). Siden denne klokken ikke er å oppdrive ny lenger (i hvertfall ikke i Norge) regner jeg med at de er rimelige trygge på å få solgt den til fullpris før eller siden. Jeg er sikker på at du hadde fått litt rabatt på 39mm hvis du hadde spurt...
Når det gjelder rabatt for nye vs. "gode kunder" skjønner jeg poenget ditt, men siden de aller færreste handler jevnt med nye klokker over lange perioder tror jeg nok at de lar tvilen komme seg selv tilgode, og forbeholder de gode rabattene til de gode kundene. Når det er sagt, rabatt på "hyllevare" får nok alle...
Jeg skulle gjerne sagt at det var mitt utseende som gir meg rabatt, men det vil nok være å lyve