Ny spesialutgave fra Bruvik for Forsvaret

Medlem
29. juli 2018
Sted
Utkanten
I dag er det en fin artikkel i Haugesunds Avis om Rune Bruvik som har fått i oppdrag å lage en klokke for Forsvaret. Artikkelen er bak betalingsmur, så har screenshottet etter beste evne så den kan deles her.

2297AA2E-4064-4135-8EAB-F90F8AC5025F.png
2081BC9D-9ED8-43BC-95D6-8339E1645575.png
65BB76A5-BEDD-4ED3-AB14-0ED5FF65511F.png
DF1BEC03-B0E4-4CC3-AB7C-E3C855147ABE.png
123959DD-E6DD-4675-A2E8-D914EDB51ED4.png
8E6148F9-1180-4D79-89CE-CFEB3AA48E68.png

Liker veldig det jeg leser og hører, ser at de har det estetiske fra bla. to av de bedre, nemlig Omega og Rolex. Datoen har de hentet av en billig Seiko, mellom 21 og 03 har datoen falt mellom to dager.. :p

Uansett, det gratuleres til utvalgte!

Submariner + Seamaster = Submaster/Seamariner? Man er ganske uræd når man slår sammen klare designmarkører fra to ikoner i et "nytt" design.

Synes kanskje ikke så godt på bildet av klokken, men navnet som står skrevet på skiven er «Undervannsvakt».

Tror for øvrig datoen skal være slik som vist på bildet, rett og slett for å forvirre fienden dersom klokken skulle havne i feil hender.

Den viser iallefall ikke noe mot øst, så da kan vi bruke det som begrunnelse for at NATO ikke er en angrepspakt i neste møte med Russland.

Denne klokka kunne man sett til $135 hos Sharky, men antar den kostet et par skattekroner mer..

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg liker den, bare synd at den har så kjedelige visere. Det norske ubåtvåpenet har operert kontinuerlig siden 1909, og deltok til gode skussmål under andre verdenskrig - selv om det var båter vi fikk av Royal Navy.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Veldig moro de valgte en norsk leverandør. Tommel opp. Kan bli ettertraktede modeller for samler om en del år dette.

Kult at de velger norsk leverandør.
Designet derimot kunne jeg spart meg for, men skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt fan av Bruvik klokkene generelt, selv om jeg forstår at andre gjør det. Han har iallefall dratt med seg noen designelementer fra sine andre modeller, og det gir ihvertfall litt DNA (dog forstår jeg ikke bakgrunnen for at de har himmelretningene på skiven...).
Ser litt ut som Sub, Seamaster og Bruvik har fått barn sammen :/

Men hva er greia med at den har startet datoskiftet allerede kl 22...?

Jeg synes ikke dette kan kalles homage. Det er jo ikke slik at enhver klokke med klassiske dykkerelementer er homage. For meg er en homage (i klokkeverden) noe du på noen meters avstand forveksler med "the real deal". Denne ville jeg umiddelbart ikke forvekslet med Submariner, Seamaster eller noen Seiko-dykker. Men om man liker den eller ikke, er jo smak og behag. Jeg liker det meste med den, særlig viserne. Men jeg er usikker på N, W og S uten E. Og så er det for meg avgjørende om den er 39mm, eller 43mm. I en ubåt ville jeg kanskje trodd at Explorer 2-funksjonalitet kunne vært et pluss for å motvirke døgnvillhet, men jeg er bare en landkrabbe som gjetter :)

• Liker
Reaksjoner: Matsmet og Grendel
Kult oppdrag, kul klokke, og tabbete produktbilde :)

Skjønner de som hinter mot Sub og Seamaster ut fra det som vises her, men med soldat-bilde fra front så mister man mye av feelingen på hvordan klokken er.

For meg er Sub og Seamaster definitivt ikke det jeg første jeg tenker på når jeg står med en Svalbard (som vel modellen er basert på) i hånden. Men at det er en klokke som er innenfor rammene av "klassiske dykkerklokker" er det jo ingen tvil som :)

Artig det som @Bond skriver om 24-timervisningen. Explorer2 fikk dette for å forhindre døgnvillhet i gruve/hule-vandring. Likheten til en undervannsbåt er slående.... Dette burde Bruvik ha tenkt på....

Selv hadde jeg for en del år siden en kinesisk marine-klokke. Denne var også "forbausende lik Submariner", men hadde jo sine egne løsninger og detaljer.

For meg ble Kina-Sub'en for lik "originalen" og falt gjennom. Den klarte ikke kampen mot (den ekte) Submariner. Selv om dette var noe "eget" så klarte den ikke å vinne armtid.

Veldig artig oppgave Bruvik fikk, men jeg frykter at oppdragsgiver vil bli litt skuffet. Spesielt for "entusiaster som har Submariner eller tilsvarende". Nå er det kanskje ikke alle mottakerne som har det? Noe så enkelt som en 24-timer-viser ville gjort det til "noe mer eget", og de kunne flagget en ubåt-gimmic. Dette er et oppdrag som Bruvik burde kunne laget noe litt mer "proffersionelt" ut av(?). For all del; Fin og flott er den, men et stort MEN....

Denne Kina-Sub'en var også fin. Ekte klokke fra "Folkets Marine", med dagene på kinesisk!
(Men jeg solgte den).
Kina_Sub.jpg

8