Nybegynner - Breitling Chronomat: "how to"

Medlem
19. april 2011
Sted
Oslo
Hei klokkefantaster,

I all den tid jeg ikke finner svar verken hos Google, Wikipedia eller Youtube ((hva er sjansene for det egentlig? (tar høyde for at jeg ikke bruker riktig terminologi i søket, eller bare er blind)) så prøver jeg å poste her.

Har akkurat fått levert en Breitling Chronomat, og jeg har lest i den lille boka som følger med; men er fortsatt ikke i stand til å få sekundviseren til å gå uten å starte stoppeklokka. (Nå vet jeg ikke om det er det jeg faktisk gjør, men har jeg forstått manualen riktig så er det en stoppeklokkefunksjon innblandet her)

En annen ting jeg lurer på er om den ”lille skiva” som viser sekunder skal tikke ustanselig.

Jeg vegrer meg for å trykke og vri ukritisk på knappene på siden, da jeg har lest et par tråder her og forstår at det kan gå galt av sted.

På forhånd takk for svar, og samtidig ber jeg ydmykt om beklagelse for hva upresis terminologi måtte føre til av misforståelser.

Og som det står innledningen så har jeg etter beste evne forsøkt å finne svar selv, men uten hell. Viser det seg at lignende tråd finnes, beklager jeg dette. Også.

Men klokka er fin i alle fall!

Hei Art,
Hvordan er Latex-forretningen om dagen?

Om jeg forstår deg riktig er alt i skjønneste orden. Sekundene telles av den lille subdialen. Den store sekundviseren er til stoppeklokken og betjenes av knappene.

Haha, Latex- importen går bra!

Da kommer jo spørsmålene som virkelig avslører meg som en som ikke akkurat skrur sammen tourbillon- urverk på fritiden:

Den viseren som da er til stoppekokken, skal ikke den gå kontinuerlig?

”Sub dialen” som viser sekunder, den er litt ute av sync i forhold til den store minuttviseren: er det noen måte å ”resette” denne på?

Takk for kjapp respons, forresten!

Om du skrur ut kronen og venter til sekundviseren er på 60 trekker du kronen helt ut så sekundviseren stopper på 60. Da kan du synkronisere minuttviseren.

Den lille subdialsen skal gå hele tiden, men stoppeklokke viseren skal kun gå når du har trykket inn den øverste knappen.

Haha, Latex- importen går bra!

Da kommer jo spørsmålene som virkelig avslører meg som en som ikke akkurat skrur sammen tourbillon- urverk på fritiden:

Den viseren som da er til stoppekokken, skal ikke den gå kontinuerlig?

”Sub dialen” som viser sekunder, den er litt ute av sync i forhold til den store minuttviseren: er det noen måte å ”resette” denne på?

Takk for kjapp respons, forresten!

Den store sekundviseren skal ordinært stå stille. Den brukes kun når man benytter stoppeklokken. Det er den lille viseren i sub-dialen som er sekundviser.

Er dette med sekundviseren noe alle klokkefantaster vet? Eller, for å snu det på hodet: er det slik at hvis man lar viseren gå; vil man da høste ristende hoder og oppgitte blikk fra purister?

Er det andre "dos and don'ts" for hvordan man best mulig følger norm for hvordan man opererer og presenterer uret?

Feks:

Rem vs. lenke: når passer det ene bedre enn det andre?

Lengde på lenke: hvor på armen bør uret sitte? Jeg er lite fan av å ha det for langt ned, men det er først og fremst et spørsmål om hva som er behagelig, snarere enn hva som er "kult"

Jeg er ikke veldig manisk i forhold til dette, men det er greit å unngå de kraftigste blemmene.

Klokken bærer du sånn du syntes den er behagelig..... Ikke noen rød tråd om
hva som er kult der.

Hilsen

H.E Pennypacker

Å la chrono'en gå gjør at "power reserve'en" blir lavere enn hvis den ikke går. Selv synes jeg det er litt stilig med en chrono-viser som glir over skiva.:)
Dette kan muligens føre til litt unødvendig slitasje, men pytt sann.:cool:

Jeg liker å bruke skinnrem om vinteren, og lenke om sommeren. Hva du liker er helt opp til deg selv. Egne meninger er tillatt i klokkeverdenen på lik linje med resten av den siviliserte verden.;)

Lengden på lenka blir hva som er behagelig å gå med. Typisk vil det være å få inn ytterste lillefinger-leddet mellom håndledd og lenke.

Ellers er det VELDIG viktig å være fornøyd med sin egen klokke, og generelt drite i hva andre synes. Det er MIN mening.:D

Jeg er VELDIG fornøyd.

Har drømt om en Breitling siden videregående, og brukte lang tid på å bestemme meg, så fant jeg akkurat den jeg hadde sett meg ut, og det til en hyggelig pris, og slo til.

Var utrolig gøy når jeg fikk den på armen som mitt eget ur - ble på grensen til seksuelt opphisset et lite øyeblikk.

Men nå sitter jeg jo her og leser tråder om alle mulig ur, og har allerede bestemt meg for å spare til en Jaeger LeCoultre. Og tiden hvor Breitlingen har vært meg i hende kan fortsatt måles i timer..........

Det er gratis å være medlem på dette forumet, men forrige gang et nettsted kostet meg så mye som horisonten spår, het det FINN.no/eiendom....

At medlemskapet her er "gratis" er virkelig en sannhet med modifikasjoner :p. Ikke noe forummedlemskap har kostet med så mye som dette siden bimmers.no og VACN forumet med tidligere hobbier ;).

UAnsett tilfelle, jeg personlig har aldri helt forstått hvorfor man vil la chronoen hele tiden. Dels fordi du reduserer powerreserve, dels fordi det er deler i 7750 verket laget av plast som gjør at du sliter hakket mer enn du kanskje ønsker og dels fordi jeg liker å ha den klar når / om jeg faktisk trenger den :).

Men hver til sitt, er veldig mange som liker å kjøre chronoen hele veien og det er jo selvsagt lov.

Gratulerer med flott klokke forresten! :D

Det hender at jeg lar chronen gå på min 7750-drevne Tudor. Det har nok fint lite å si om denne får gå litt i ny og ne. Gange-reserven tømmes nok ikke så mye raskere dersom du har uret på armen og denne som følge av det trekkes opp kontinuerlig.

Har du den på armen betyr det ikke så fryktelig mye inntil du tar den av mtp gangreserve.

At 7750 er et urverk som ikke er laget for å ha chronoen gående 24/7 er dog bare en konsekvens av hvordan urverket er produsert :).

Det har du selvfølgelig rett i. 7750 ble vel konstruert som et verk som kunne bygges i mengder, uten å koste for mye. Derfor er det endel plastikk-biter i det som du nevner.

Litt malapropos, men 7750 verket er ganske så fascinerende. Om du tenker på antall faktiske kronografverk fra sveits er det ikke skremmende mange av dem som er hverken lagd i høyt volum eller til en rimelig penge.

Lemania hadde jo noe, men før ETA laget det überbillige mekaniske urverket med vesentlig mer plast og vesentlig kjipere utseende enn 7750 veldig nylig var jo 7750 en ganske unik greie.

Akseptabel kvalitet, pris og volumer. Det er ingen problemer med tilgang på deler og de kan services hvor som helst.

Jeg har sansen for dem selv om jeg ikke er utelukkende positiv til kronosekundviserens tendens til å ikke gå jevnt. Men det er jo også bare en konsekvens av hvordan 7750 er designet.

Meget fascinerende urverk okke som, mye mekanisk kronograf-glede til en relativt rimelig penge.

Så da får vi bare leve med litt ekstra plast plassert hist og pist inni der :D.

Jeg kunne godt tenke meg en chronograph med Lemania 5100 verk i også, bare for å ha de to mest populære chrono-verkene fra sveits. Valjoux 7750 syns jeg er et artig verk, og jeg for min del syns bare det er sjarmerende med den karakteristiske "7750-wobble" som oppstår i det rotoren spinner fritt. :cool:

Her fant jeg forøvrig en fascinerende link som omhandler 7750-verket. Bl.a får man se nøyaktig hvilke deler som er i aktivitet når man starter/stopper chronoen. Verdt en titt, selv om man ikke har en klokke med 7750 i seg!
http://www.eta.ch/swisslab/7750/7750.html

Wobbelen er absolutt sjarmerende ja :D.

Hadde ikke sett den siden der faktisk, tusen takk for den!

Legger inn et bilde av klokken:

ddj2q9.jpg