Nybegynner i faget

Medlem
12. nov. 2012
Sted
Drotningsvik, Bergen
Jeg har lenge tenkt på å prøve meg å skru noen klokker, hvis ikke for å fikse dem, hvertfall for å se om jeg i det hele tatt klarer å demontere en mekanisme og sette den sammen igjen.
Jeg har aldri prøvd dette før, og lurer derfor på om det er enkelte urverk som er enklere å "skru på" enn andre?
I så fall hvilke? Og er de å få kjøpt på nettet (eBay, Ofrei etc)?
Jeg ser jo her på forumet at det holdes urmaker kurs for nybegynnere, og leste at de vanligvis brukte ETA verk?
Er dette pga vanskelighetsgrad eller pris, eller noe helt annet?
En annen ting jeg har lurt litt på er ang oljer. Jeg har sett billige varianter som Anchor, men har hørt at disse kan stivne litt å klumpe seg, så det er No Go. Hvilke oljer bør jeg kjøpe inn for en allminnelig "prøveservice" av et uviktig ur? :p
Tar i mot alle tips og råd :)

-Regje

Redigert:
Generelt sett vil jeg påstå at jo større verket er, jo enklere er det å skru på. Kjøp noen billige lommeur på bukta feks.
Når det kommer til oljer så er det nesten å regne som eget fag, men det finnes to hovedtyper. Oljer er veldig dyrt, men greit å kjøpe skikkelig.
Om du bare vil øve deg på å ta fra hverandre og sette sammen, vil jeg foreslå at du gjør dette først, og når du føler du behersker det, kan du begynne å rense, og etterpå olje ting før du setter sammen og regulerer:)

Veldig kult at du er ivrig på dette, jeg må få satt igang i boden selv...

Generelt sett vil jeg påstå at jo større verket er, jo enklere er det å skru på. Kjøp noen billige lommeur på bukta feks.
Når det kommer til oljer så er det nesten å regne som eget fag, men det finnes to hovedtyper. Oljer er veldig dyrt, men greit å kjøpe skikkelig.
Om du bare vil øve deg på å ta fra hverandre og sette sammen, vil jeg foreslå at du gjør dette først, og når du føler du behersker det, kan du begynne å rense, og etterpå olje ting før du setter sammen og regulerer:)

Veldig kult at du er ivrig på dette, jeg må få satt igang i boden selv...

Det var det jeg tenkte, så jeg kjøpte et gammelt Gruen lommeur i går :)
Og jeg tror jeg følger rådet ditt og holder meg til demontering/montering med det første :)
Blir nok kastet inn i boden jeg og til slutt, da "leietakeren" ikke akkurat er så begeistret for 3-4 klokker i deler på spisebordet :p

Jeg startet selv med å skru på et gammelt lommeur fra statene. Man må ikke starte på ETA verk. Start med et ur som du syntes er greit kan bli ødelagt hvis noe går galt. Sørg for at klokka ikke går når du starter "fjæra er trukket ned" så du ikke sender deler over hele hus/leilighet. Det er også greit å ha noe lektyre å gå etter. Selv så kjøpte jeg et kurs som ikke er så dyrt med nedlastbare filmer. Filmene er ikke HD eller av den beste kvalitet. Men den koster rundt 60 dollar. Tascione Clock and Watch Online and DVD Courses

Det som koster litt er verktøyet. Du kan handle det meste på Ebay til en grei pris, men kvaliteten er så som så. Man trenger heller ikke å gå får det dyreste som Bergeon heller. Skrutrekkere, oljer, luper, korntang "pinsett" og en verksholder er en god start. Skal du skru på et lommeur så er det greit å kjøpe en verksholder som er litt større i grepet. Her finner du det meste av verktøy som er i god kvalitet, men koster ikke skjorta R & N Horological Watch and Clockmakers Tools De sender ganske raskt fra England.

Lykke til!

Jeg startet selv med å skru på et gammelt lommeur fra statene. Man må ikke starte på ETA verk. Start med et ur som du syntes er greit kan bli ødelagt hvis noe går galt. Sørg for at klokka ikke går når du starter "fjæra er trukket ned" så du ikke sender deler over hele hus/leilighet. Det er også greit å ha noe lektyre å gå etter. Selv så kjøpte jeg et kurs som ikke er så dyrt med nedlastbare filmer. Filmene er ikke HD eller av den beste kvalitet. Men den koster rundt 60 dollar. Tascione Clock and Watch Online and DVD Courses

Det som koster litt er verktøyet. Du kan handle det meste på Ebay til en grei pris, men kvaliteten er så som så. Man trenger heller ikke å gå får det dyreste som Bergeon heller. Skrutrekkere, oljer, luper, korntang "pinsett" og en verksholder er en god start. Skal du skru på et lommeur så er det greit å kjøpe en verksholder som er litt større i grepet. Her finner du det meste av verktøy som er i god kvalitet, men koster ikke skjorta R & N Horological Watch and Clockmakers Tools De sender ganske raskt fra England.

Lykke til!

Masse gode tips her, @Superlite :)
Verktøyet, som du sier, har jeg kjøpt en god del av på eBay. Kanskje ikke den beste kvaliteten, men det er en start :)
Jeg har og kjøpt flere gamle ur fra "Uniten", ett lommeur, og selv om de ikke virker, kan det være en utfordring å skru litt på :)
Er jeg heldig, klarer jeg kanskje til og med å finne ut hvorfor de ikke går :)
Jeg kan heller oppdatere når alt verktøyen er kommet og første skrue er løs ;)

Redigert av en moderator:
Som et supplement til gamle klokker vil jeg absolutt anbefale å se på billige eta-klone klokker. Slik som Parnis fra kina. Det kan være en utfordring på eldre lommeur å få ut verket, avhengig av hvordan kronen er festet, kombinert med at det er vanskelig å skaffe deler.
Du kan altså kommet til å sitte fast hvis du ikke har litt mer spesialverktøy. Bare nevner det. Jeg nevner klone-verk grunnet prisen. Ekte eta koster for mye til å kjøpe bare for å trene synes jeg. Lykke til :) :) :)

Som et supplement til gamle klokker vil jeg absolutt anbefale å se på billige eta-klone klokker. Slik som Parnis fra kina. Det kan være en utfordring på eldre lommeur å få ut verket, avhengig av hvordan kronen er festet, kombinert med at det er vanskelig å skaffe deler.
Du kan altså kommet til å sitte fast hvis du ikke har litt mer spesialverktøy. Bare nevner det. Jeg nevner klone-verk grunnet prisen. Ekte eta koster for mye til å kjøpe bare for å trene synes jeg. Lykke til :) :) :)

Tenker du på noe som dette?
40mm Parnis Ceramic Bezel Luminous Mark Submariner Style Automatic Watch | eBay

Jeg aner ikke hvilket verk som sitter i den. Jeg synes det er hensiktsmessig å skru på noe stort i starten, og holde seg til eta (klone er likt, bare billigere, man kan anta at kvalitet er dårligere, men så god er jeg ikke, at jeg kan påstå det uten videre). Søk heller på navn på verk, for eksempel 6497 samt "asia" så dukker det opp ur som dette.

Det er hensiktsmessig å skru på eta rett og slett fordi du lett får tak i deler (foreløpig, eta virkelig skrur igjen kranene, og urmakerverden VIL lide:mad:) og det er mange oversikter på hvordan urkerk er satt sammen på nett :)

@Regje hiv deg på kurs da vel. Greg og Entropy skal holde med kinaverket.. Om det er plass da? se i Salon Prive.

Redigert av en moderator:
Det er hensiktsmessig å skru på eta rett og slett fordi du lett får tak i deler (foreløpig, eta virkelig skrur igjen kranene, og urmakerverden VIL lide:mad:) og det er mange oversikter på hvordan urkerk er satt sammen på nett :)
Jeg vil tro vi får se enkelte entrepenørsjeler sette i gang effektivt kinadelesalg der delene stort sett er ombyttbare. Ihveretfall for de verkene der de rene klonene allerede finnes.

red: jeg ville forresten heller gått for et SeaGull ST36. Det er en bra lik klone det og, men av klart bedre kvalitet enn den "vanlige" Asiaklonen. Og med langt bedre gangreserve enn ETA-originalen.

Jeg har planer om see through caseback og et sånt i klokkekurs-klokken.

Redigert:
Jeg kom over en Mikke Mus klokke på eBay. Den blir et lite prosjekt etter Kurset.

Ellers så kan jeg nevne at det (kanskje) er enkelte greie saker på qxl.no også. Slipper toll-tull og lavere porto. I går så jeg en 16610-inspirert sak der med diameter på 45mm! Solid, men med en pris på ca270 vil det ikke være tap om den ble ødelagt.

:cool:

Jeg la fort merke til det at verktøy settet jeg har kjøpt tidligere, tydeligvis ikke er av ypperste kvalitet.
Jeg prøvde meg på en gammel verdiløs klokke og der satt et par av skruene litt godt fast. Dette resulterte i at tupper på skrujerna ble bøyd og ødelagt..
Noen som har tips til noe verktøy som tåler litt "arbeid" og ikke koster den såkalte skjorten? :)

-Regje

Det spørs hva du mener med skjorten mister. Jeg vil si at skrutrekkere er et verktøy du bruker absolutt hele tiden, og dermed er det her du bør legge pengene (og korntang, og verksholder og... :) ). Jeg vet at det varierer på ebay, og jeg er usikker på om alt er ekte, har sett kopi av Bergeon (som er trekkerne du skal ha) på ebay i hvert fall. Hos Janson & Langerud i Oslo koster vel en skrutrekker 110,- pluss moms. Du må ha minst tre, og kjøper du sett på åtte har du nok, da er det som regel refill på de mest skjøre med også. Er usikker på om du får refill hvis du kjøper enkeltvis.

Det spørs hva du mener med skjorten mister. Jeg vil si at skrutrekkere er et verktøy du bruker absolutt hele tiden, og dermed er det her du bør legge pengene (og korntang, og verksholder og... :) ). Jeg vet at det varierer på ebay, og jeg er usikker på om alt er ekte, har sett kopi av Bergeon (som er trekkerne du skal ha) på ebay i hvert fall. Hos Janson & Langerud i Oslo koster vel en skrutrekker 110,- pluss moms. Du må ha minst tre, og kjøper du sett på åtte har du nok, da er det som regel refill på de mest skjøre med også. Er usikker på om du får refill hvis du kjøper enkeltvis.

Jeg har sett litt på disse Bergeon settene, men ser at det er vanvittig mange forskjellige!
Noen tips til hvilke størrelser, eller enda bedre hvilke set som anbefales? Ser at alle har egne nummer.

-Regje

Jeg har sett litt på disse Bergeon settene, men ser at det er vanvittig mange forskjellige!
Noen tips til hvilke størrelser, eller enda bedre hvilke set som anbefales? Ser at alle har egne nummer.

-Regje

og ikke minst... Hvor bør man handle fra for å få "ekte vare"? På feks eBay kan du få mye rimelig, både av pris og kvalitet...

:cool:

Jeg har ikke tips til selgere på ebay, da må man "buy the seller osv" men hør med de lokale gutta, kan hende at man kan forhandle pris med dem. To leverandører jeg kjenner til i Oslo. Janson & Langerud samt Max Kleiser. En i sentrum og andre på Tveita, begge sender uansett hjem til deg. Jeg kjøpte et fantastisk sett til ca 6.800,- med moms av det som nå er Max Kleiser. NB! Begge leverandører kan i utgangspunktet skaffe dette settet like lett, så da er det opp til dere å høre med dem.

NB! Settet inneholdt mye mye mer enn skrutrekkere, i tillegg til komplett pakke inneholdt det masse annet snadder, en skikkelig grunnpakke til all standard service vil jeg si. Skal se om jeg får lagt inn nr her inne etterhvert.

EDIT: det er denne Bergeon 6817 blir linken ødelagt for fremtiden er det bare å google etter Bergeon 6817. Ser forøvrig allerede her at det var penger å spare på å handle i Norge fremfor på bukta...

Redigert: