Nybegynner-Rolex?

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Oslo
Hei.
Jeg ønsker meg en Rolex Submariner i stål, men utover det trenger jeg noen innspill på hva jeg bør se etter.
Å bruke mer enn 30k er dessverre uaktuelt, så den må være brukt. Videre ønsker jeg et ur som jeg kan bruke til hverdags, og som jeg ikke må ha på dyre servicer til stadighet. (Finnes det?)
Er det noen modeller man bør være forsiktig med? Noen som er lettere/vanskeligere å selge igjen? Hvor viktig er papirer og boks?
Dersom noen ønsker å dele noen tanker om dette, blir jeg meget takknemlig.:)

Dato eller ikke dato?

Om du ikke har dato ville jeg sett på 14060 og 14060M. De er godt innenfor budsjett, de har safirglass, de er relativt nye og dermed mest sannsynlig vanntett. Trykktest anbefales uansett.

Service trenger de ca hvert 5. år.

Et eksemplar uten boks og papirer vil være ca 3000 billigere i innkjøp. Garantien vil nok være utløpt. Så sånn sett trenger du ikke papirene. Samtidig må jeg innrømme at jeg liker å ha de liggende i skapet. :p

Takk for svar.
Må innrømme at jeg godt kunne tenke meg dato. Jeg kan også nevne at den gjerne kan se litt vintage ut. Den trenger ikke være så blank. Jeg ser ikke bort i fra at den vil bli brukt en del med nato-rem.

I denne prisklassen finner du masse fint. Du får en strøken 14060(M) med papirer og muligens garanti for ca. 30k. Ellers er jeg veldig svak for 5513.

Service er nok likt for de fleste Rolexer, men kjøper du en som nylig har hatt service sparerer det deg for masse penger. Min erfaring er at klokker som selges brukt som nettopp har hatt service ikke er "prisen på servicen" dyrere.

Det som er fint med å kjøpe Rolex er at det blir riktig uansett.:D
De bør kunne gå uten service i over 5 år.
Hvis den begynner å gå unøyaktig er det en indikasjon på at den bør sendes inn.
Dette kan være etter 5-10 år, eller mer hvis du er heldig. En service kommer på 3-5 tusen alt ettersom.

Hvis du skal ha deg en "billig" Rolex ville jeg sett på brukt Datejust.
Disse kan lett kjøpes for 15-20k i god stand.
Samme urverk som i Sub'en, og ok vanntetthet.

Ellers er jo en Sub 14060 et opplagt valg som nevnt over.:)

Takk for svar, folkens. Datejusten er også fin, men blir litt i minste laget for mine håndledd.

Litt eldre DJ uten papirer får du vel helt nede i ca 10k om du møter rette selger. (jeg solgte min for 10,2 k) ;)
Men gå for en brukt Sub du!

"Problemet" er at du kommer til å ville ha mer, flere og nokså kjapt :D

"Problemet" er at du kommer til å ville ha mer, flere og nokså kjapt :D

Hehe. Det aner meg, ja. Jeg har allerede en liten ønskeliste bestående en PO, et par Paneraier og gjerne en GMT og en Explorer I.
Jeg helte egentlig litt mot en Panerai nå som jeg skal handle en "ordentlig" klokke, men så blir jeg sakte men sikkert overbevist om at Rolex er et enda sikrere valg. At Paneraier ofte blir litt store og krunglete under flere lag med klær på vinteren, som noen kommenterte i en annen tråd her, er f.eks noe jeg ikke har tenkt på.

Dersom du ønsker en Submariner med dato og vintage preg, men som skal benyttes til hverdags er det jo kun en god mulighet i fornuftig prisklasse; 16800 transitional med matt skive og saffirglass.
Hadde en sånn lenge, og må si at det var en herlig bruksklassiker. Bør kunne fåes innenfor ditt budsjett også.

143433550ew6.jpg

Ser bra ut ursa major. Takk for tips. Titter nå etter "den rette" blant både 14060(m) 5513 og 16800!
Er det mye jobb å skifte lenke på disse? Har litt lyst på nato. (Til variasjon)

Alle disse modellene har stiftehull, så det er gjort på ca to sekunder med riktig verktøy (som koster ca ingenting).
Som skapt for nato. Har forøvrig hatt 14060M to ganger, og det er et herlig ur.
Om du går for sports-Rolex i 40mm kan du ikke gjøre noe galt. Her er et bilde av mine dag jeg var på høyden (!). Dessverre bare to igjen etter et bytte mot, hrm, noe annet.

249693_10150255928885733_663175732_9169924_2976465_n.jpg

Alle disse modellene har stiftehull, så det er gjort på ca to sekunder med riktig verktøy (som koster ca ingenting).
Som skapt for nato. Har forøvrig hatt 14060M to ganger, og det er et herlig ur.
Om du går for sports-Rolex i 40mm kan du ikke gjøre noe galt. Her er et bilde av mine dag jeg var på høyden (!). Dessverre bare to igjen etter et bytte mot, hrm, noe annet.

249693_10150255928885733_663175732_9169924_2976465_n.jpg

Fy f#%n for en samling du lot gå... Men jeg skjønner deg.
Nybegynner Rolex: Explorer I.

Det er veldig lett å skifte lenke på de.

Ville anbefalt deg å kjøpe en Bergeon 6767-F. Da har du et passende verktøy til dette, og framtidige, ur.

Forsåvidt. Men da er det Jordans flatpirkere som gjelder. ;)

Mon tro om ikke jolu er programforpliktet til å anbefale tannpirkere som urverktøy;) jordan holdes i alle fall langt unna mine! Forõvrig et råttent industrikonsern....