Nye klokker: Forsikring?

Scubasteve

Støttemedlem
Medlem
20. juli 2011
Hei.

Har vært medlem her en stund, men har ikke kommentert eller laget noen tråd, so here it goes:

Jeg har fått utvidet klokkesamlingen min med to klokker, og da dette er to mer enn jeg hadde, så har jeg noen spørsmål rundt forsikring.

Jeg har vært i kontakt med mitt forsikringsselskap og de mente at en verdigjenstandforsikring var tingen for meg.
Det jeg lurer på er hva slags forsikringer er det dere har på smykkene deres? Finnes det noen egen klokkeforsikring? eller er det verdi verdigjenstandforsikring som er det folk her inne bruker?

Mvh

Først og fremst, velkommen til TS.
En vanlig innboforsikring dekker dine klokker så lenge de befinner seg i hjemmet ditt. Tar du dem utenfor hjemmet og vil ha dem forsikret trenger du en verdisaksforsikring. Den er for øvrig ikke spesielt billig. :(
Fortell mer om dine klokker....

Jeg har verdigjenstandforsikring på PO'en da denne er utsatt for mest tøft miljø. Den er forsikret for nypris (ca. 28 000) og koster meg kr. 300 pr år hos Gjensidige. Forsikringen dekker da tap (stjålet eller reparasjon osv.). Jeg synes dette ikke er dyrt i det hele tatt. Jeg har dog mange forsikringer hos Gjensidge som kan gjøre at jeg har en relativ god avtale.

Rolexen er det verre med.....den må bekreftes ekte av en urmaker før Gjensidige forsikrerer den. Daytonaen er ikke særlig brukt og jeg har derfor droppet forsikring på denne (JA, jeg har Rolex....det er derfor jeg kan være kritisk i mine innlegg - får dog ikke mye brukstid). I tillegg så er denne på rundt kr 1000 per år...har droppet denne forsikringen:mad:

Ja sånn var det her også, måtte fremlegge takst på begge klokker og det kostet ca 1000 pr stk, er litt i overkant, men kanskje det er verdt det?

Jeg har verdigjenstandforsikring på PO'en da denne er utsatt for mest tøft miljø. Den er forsikret for nypris (ca. 28 000) og koster meg kr. 300 pr år hos Gjensidige. Forsikringen dekker da tap (stjålet eller reparasjon osv.). Jeg synes dette ikke er dyrt i det hele tatt. Jeg har dog mange forsikringer hos Gjensidge som kan gjøre at jeg har en relativ god avtale.

Rolexen er det verre med.....den må bekreftes ekte av en urmaker før Gjensidige forsikrerer den. Daytonaen er ikke særlig brukt og jeg har derfor droppet forsikring på denne (JA, jeg har Rolex....det er derfor jeg kan være kritisk i mine innlegg - får dog ikke mye brukstid). I tillegg så er denne på rundt kr 1000 per år...har droppet denne forsikringen:mad:

jeg skjønner ikke helt (skal sjekke den andre tråden også, men...) hvorfor kan du ikke ha verdigjenstandforsikring på en Rolex?

Han kan selvfølgelig ha forsikring på den :) Men forsikringsselskapet vil ha en verdivurdering/ekthetsbevis på klokken(e) før de kan forsikre den(de). Jeg forsikret min PO hos gjensidige i dag, og må ut med ca 500,- året, så jeg har nok ikke like mange forsikringer som han over her hos dem;)

Joda - jeg kan absolutt også har forsikring på Rolexen. Men i og med at den stort sett er hjemme, så blir den dekt av innboforsikringen (tyveri/brann o.l). PO bruker jeg så hyppig - og med hyppig så mener jeg egentlig i tøft miljø - så er en forskring her mer verdifult for meg. Hadde jeg brukt begge disse like mye så hadde jeg nok hatt forsikring på begge. Håper det var oppklarende.......tok et par øl til fotballkampen så det kan jo hende at jeg ikke uttrykker meg så bra som jeg håper......:D

Han kan selvfølgelig ha forsikring på den :) Men forsikringsselskapet vil ha en verdivurdering/ekthetsbevis på klokken(e) før de kan forsikre den(de). Jeg forsikret min PO hos gjensidige i dag, og må ut med ca 500,- året, så jeg har nok ikke like mange forsikringer som han over her hos dem;)

Kanskje ikke - men du har dog en "Pie Pan" som jeg sikler etter........;)

Jeg har fått et tilbud fra Nemi på en verdigjenstandsforsikring av min PP3940 på 2980,- Men! Den dekker kun i Norden og kun når jeg personlig bære klokken eller den ligger i safe! Den dekker tyveri og eventuell skade som oppstår plutselig og uforutsigbar.
Prøver vel egentlig å danne meg et klart inntrykk av hva jeg egentlig dekker/forsikre. Som jeg forstår dekker forsikringen kun når jeg personlig bære klokken og kun i Norden, altså ikke på reise! Den dekker også nå klokken ligger i min safe, men der er den jo i forveien dekket av innboforsikring underforstått at man ikkke går ut over maks verdien i innboforsikring.
Så i bunn og grunn er det en 1. røveriforsikring, at klokken blir røvet fra meg mens jeg ber den(ikke særlig sannsynlig i Norden) 2. Evnt følgeskader hvis jeg er utsatt for et uhell.
Har jeg forstått dette riktig ? Er det en fornuftig premie?

Høres ut som en dårlig deal. Min verdisaksforsikring dekker alt som skjer nesten uansett, bare jeg ikke er helt idiot.

(Husk at innbo stort sett bare dekker enkeltgjenstander opp til en ganske lav sum, typisk 15-25000)