Nytt dressur, 3-5k

Medlem
9. april 2010
Innlegg
37
God dag, godtfolk. Etter anskaffelse av et par diverur, en Seiko SKX 009 og en Boschett Reef Ranger, tenkte jeg nå at tiden var inne for å kjøpe et pent dressur.

Tenkte en enkel og pen klokke med hvit skive og sort/brun rem av lær eller skinn. Marine-linjene til Stowa/Steinhart/Laco virker som gode valg. Kom også over denne fra Steinhart:

Steinhart Military automatic white

Hva sier dere? Funker denne som dressklokke?
 
Hva med en vintage Omega til samme prisen? Føler det er hakket mer spennende :)
 
Certina DS Podium Automatic til ca 3000 kroner:

2008Apr05018.jpg
 
Føler at det er noe som ikke stemmer helt med bezel'en på den Steinhart'en.:-?
Ellers er Steinhart grei kvalitet for en billig penge.

Har selv en Stowa MO, og kan absolutt anbefale denne.:D

Hva med en vintage Omega til samme prisen? Føler det er hakket mer spennende :)

Støtter forøvrig dette forslaget.:)
Vintage Omega blir aldri feil.
 
Hva med Tissot relanserte Visodate? Mener den koster knappe 4000 på bla Thune. Ett varp egentlig. ETA 2836, 40 mm, fin?

Det vil jeg si :D Til 4000 synes jeg man får et meget lekkert dressur. 40mm vil jo også være attraktivt for de som ikke er vant til vintage-størrelser.
 
Det vil jeg si :D Til 4000 synes jeg man får et meget lekkert dressur. 40mm vil jo også være attraktivt for de som ikke er vant til vintage-størrelser.
Hva mener du når du sier vintage-størrelser? Hvilke størrelser snakker vi om når det gjelder f.eks. en vintage Omega som du foreslo?
 
Føler at det er noe som ikke stemmer helt med bezel'en på den Steinhart'en.:-?
Ellers er Steinhart grei kvalitet for en billig penge.

Har selv en Stowa MO, og kan absolutt anbefale denne.:D
Ser en Stowa MO koster €840, mens en Stowa Marine Automatic koster "kun" €520. Er det forskjell på urverket som rettferdiggjør en prisforskjell på rundt 3000 NOK?
 
Hva mener du når du sier vintage-størrelser? Hvilke størrelser snakker vi om når det gjelder f.eks. en vintage Omega som du foreslo?

Vintage ur er som regel noe mindre enn det vi er vant til idag med dagens "oversize" mote med klokker på størrelse med veggur.:p
Disse er gjerne 35mm i diameter, men jeg synes dette bare er classy og endel av sjarmen med vintage.

Ser en Stowa MO koster €840, mens en Stowa Marine Automatic koster "kun" €520. Er det forskjell på urverket som rettferdiggjør en prisforskjell på rundt 3000 NOK?

Stowa MO har håndopptrekk, mens Automatic er som navnet tilsier automatisk. Prisforskjellen ligger vel det dyrere(?) urverket brukt i MO'en. Mulig du har sett på MO'en med Durowe urverk. Denne blir nok litt dyrere da dette er såkalt "in-house".
 
Apropos vintage Omega - en av disse fra Mr Braanaas bør vel falle i smak?

Mulig du har sett på MO'en med Durowe urverk. Denne blir nok litt dyrere da dette er såkalt "in-house".
Er det ikke litt drøyt å kalle Durowe in-house? Har ikke Jörg Schauer bare kjøpt rettighetene til en gammel urverksfabrikk med tegninger og alt og får sakene produsert andre steder? Jeg vet ikke altså - det er bare inntrykket jeg har! Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
 
Er det ikke litt drøyt å kalle Durowe in-house? Har ikke Jörg Schauer bare kjøpt rettighetene til en gammel urverksfabrikk med tegninger og alt og får sakene produsert andre steder? Jeg vet ikke altså - det er bare inntrykket jeg har! Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Joda, det stemmer nok det.:)
Det var derfor jeg sa "såkalt in-house".
Durowe er vel basert på Unitas 6498 verket såvidt jeg forstår.

Edit;
Rappet fra Jörg Schauer's Basel 2010 side:
For a long time we developed the basic idea to change an existing basic movement in such way, that its own handwriting is recognizable. We think that we succeeded with our modification of the Unitas 6498. Since we already developed some modifications which far exceeded the basic price of the movement – we decided to have the right to re-name the movement.
 
Mye interessante muligheter her.

Certina DS Podium Autotmatic og Tissot Visiodate synes jeg nesten blir litt for minimalistisk.

Stowa/Laco/Steinhart Marine er flotte klokker, men jeg er ikke spesielt begeistret for Small Seconds-funksjonen.

Stowa Antea Creme er egentlig midt i blinken, men har en hinsides lang leveringstid.

Akkurat nå heller jeg derfor mot en Tissot Le Locle, med en Steinhart Military som andrevalg.
 
Joda, det stemmer nok det.:)
Det var derfor jeg sa "såkalt in-house".
Durowe er vel basert på Unitas 6498 verket såvidt jeg forstår.

Edit;
Rappet fra Jörg Schauer's Basel 2010 side:
For a long time we developed the basic idea to change an existing basic movement in such way, that its own handwriting is recognizable. We think that we succeeded with our modification of the Unitas 6498. Since we already developed some modifications which far exceeded the basic price of the movement – we decided to have the right to re-name the movement.

Oi, misset denne oppdateringen - takk for den infoen!
 
Jeg har visst ikke fått Tissot Visiodaten ut av hodet, og senest i dag så jeg stålmodellen i Steen&Strøm-magasinet. Må nok innom Thune og ta en kikk :D

634014152553374772.jpg


634014153875364160.jpg
 
Den klokken ser veldig pen ut.
Men, hva har de gjort med logoen sin?:confused:
Den fonten ødelegger inntrykket helt for min del.:evil:
 
Dette er faktisk den opprinnelige Tissot fonten. Jeg liker svært godt designet. Det eneste jeg synes er synd er at de har brukt så kjipe finter på den andre teksten.
 
Jeg tror de brukte den logoen kun på Visodate-modellene (rett meg gjerne om dette ikke stemmer likevel). Jeg synes disse klokkene er kjempekule og har ved flere ganger vurdert å anskaffe en slik - det som gjør at jeg slår det fra meg er at jeg nesten konsekvent velger større sportsur uansett bekledning. Jeg er redd det blir en boksvarmer, likevel tar jeg meg ofte i å ønske meg en!