Nytt gammelt

Medlem
28. juni 2011
Sted
Helgeland
Hadde egentlig tenkt å la denne gli inn i min ringe samling heller ubemerket. Liker imidlertid selv å lese unboxinger fra andre asylanter, så derfor tar jeg en liten unboxing, selv om uret er heller vanlig og bildene er tatt av en gammel HTC-mobil.

Ok. Bakgrunn.
Jeg kjøpte for et halvtårs tid siden en two-tone Tudor date-day fra omkring 1984/85. Ganske på impuls, på Finn.no og basert på heller dårlige bilder. Trengte et ur for dress tenkte jeg vel. Heldigvis var det ekte vare, og jeg måtte etter noe tid innse at jeg likte uret godt. Spanderte derfor spa på Bjerke for å få oljer og pakninger i orden, og uret gir smil om munnen hver gang det hentes frem. Størrelsen, 36 mm, var jo i utgangspunktet latterlig liten, men etter at uret kom på lanken innså jeg at størrelsen faktisk ikke alltid er det eneste som teller.

Så til valget.
Tudoren fikk meg altså inn på et nytt spor - downsizing og vintage. Det sa seg vel selv hvilket ur som måtte bli det neste. Det vanskelige var om samlingen skulle utvides eller holdes på samme nivå (5 er tallet). Valget ble å beholde antall ur. Ikke ut fra økonomiske motiver, men rett og slett sjansen til å gi de enkelte ur weartime. Offeret denne gang ble min Omega Seamaster, som jeg en gang i tiden kjøpte ny i butikk og tenkte at aldri skulle forlate meg. Det var riktignok før sykdommen inntraff. Registrerte at Mogens hadde et for meg ønsket ur til salgs, og noen e-poster senere var det deal done. Kjapt og effektivt møte i en mørk BMW, og klokker ble byttet i dag. Tilbake med nyere sveitser fra Omega satt Mogens, mens jeg fikk et ur som er en god generasjon eldre. Rolex Datejust 1601-4 fra 1971 når jeg sjekker refnr på nettet. Godt holdt for alderen, etter spa i 2009 riktignok. Jubileen er som forventet, fin i bruk selv med aldersmessig strekk. Er selv 68 modell og dessverre ikke like godt holdt. Ok, takk til Mogens for ryddig handel og nok prat, her er noen bilder:

Rød boks, men Rolex

Sort/grå skive, fin til daglig bruk IMO

På lanken

På lanken II

Sammen med stebrodern