Anmeldelse etter 100 dager
Som tidligere lovet så kommer det her en liten anmeldelse av Tudor Black Bay 36. Når jeg nå har brukt denne daglig i over 3 måneder sammenhengende så føler jeg det rettferdiggjør å skrive noen ord om opplevelsen.
Byggekvalitet
Jevnt over så er den god - svært god. Sammenlignet med en moderne kasse fra storebror Rolex så deler de mange av de samme kvalitetene. Kassen er solid, ingen innsyn til verk (heldigvis), flotte «chamfers» på lugs og en fin svart skive med god lesbarhet.
Størrelse
Med sine beskjedne 36mm så er den ingen sværing på håndleddet, men ikke la deg lure av antall mm. Prøv den på! Den sitter rett og slett som støpt på håndleddet og bærekomforten er fenomenal. Som en daglig go-to-klokke i enhver sammenheng så mener jeg 36mm er spot on. Rundt 10 mm tykkelse sikrer et balansert uttrykk.
Lenke
Tydelig inspirert av Rolex sin klassiske moderne oysterlenke er denne fra Tudor nesten i samme klasse om man tenker kvalitet. Avrundede ledd som er silkemyk å ta på, endeledd som sitter som sveiset til kassen og en lås som jeg vil si er nesten like god som Rolex sin egen. Nesten. Kvaliteten er der, krisp og god låsemekanisme (med keramiske pinner som sikrer lite eller ingen slitasje ved gjentatt åpning og lukking) og en solid safety lock med forsikrende snap-lyd. Imponerende. Tre hull for mikrojustering gir en komfortabel passform.
WR
150m. Strålende, og sikrer at denne kan brukes til alt.
Urverk
Velprøvd modifisert ETA 2824 som sitter i denne. Går jevnt med +2s pr dag og jeg føler urverket "passer" denne klokken godt gitt det segmentet klokken befinner seg i. Ingen dato, noe som ikke trekker ned for min del. En kan vel håpe at denne en gang i fremtiden kommer med et inhouse-verk ala BB58, men time will tell. (No pun indended.) Rundt 40t PR – hadde vært greit med tredve til.
Pris vs kvalitet
Som så mye fra Tudor så er forholdet mellom kvalitet og pris god. Her får man mye for pengene og en klokke som er relativt enkel å selge videre om man ønsker det. Nypris ligger i dag på 28k og på bruken får man de for rundt 21. Jeg sier ikke mer enn det.
Negative aspekter
- Skulle vært levert med ett eller to ekstra ledd på lenken. Jeg har middels håndledd (rundt 19cm) og jeg må ha på alle ledd og bruke ytterste eller nest ytterste hull på mikrojusteringen.
- Kronen er stor og solid, men ligger ikke helt inn til kassen (merkes dog ikke ved daglig bruk) og den kan være litt tung å dra helt ut til siste posisjon.
- 20mm lug width i stedet for 19mm hadde vært å foretrekke.
- Lumen kunne vart litt flere timer.
Takk for meg!