Nytt klokkeran!

Sukk. Utrolig leit for de ansatte. Det blir jo helt umulig å drive butikk hvis man alltid skal risikere slikt som dette.

Får meg til å tenke på ADene i Kuala Lumpur, alle butikkene (selv de inne i noen av de største kjøpesenterne) hadde bevæpnet vakt utenfor. Riktignok ofte en søvnig, gammel stakkar, men pumpehaglene så skarpe nok ut ...

Forbannet trist at det skal være så mye av dette for tiden. Synes mest synd på de ansatte som må oppleve denne brutaliteten på nært hold.

Ja det er dritskipt synes jeg, Jeg tror beste løsningen mot slike ran er at kundene blir "sluset" inn. Dvs døren er normalt låst.
Det finner du nesten altid nedover i Europa er min erfaring. nettopp for å unngå slike ran.

Ja det er dritskipt synes jeg, Jeg tror beste løsningen mot slike ran er at kundene blir "sluset" inn. Dvs døren er normalt låst.
Det finner du nesten altid nedover i Europa er min erfaring. nettopp for å unngå slike ran.

Slik er det jo på Bjerke, uten at hjalp tydeligvis...
Det er en skam!

Man må vel ikke så langt for å finne det. Jeg tror samtlige urmakere i Stockholm har en slik lukket sluse, hvor man ikke åpner innerdøren før man er bak en låst ytterdør inne i en sluse. Det gjør det ikke minst mer komplisert å komme seg inn i butikken, men også noe mer tidkrevende å komme seg ut.

Samtidig har diamanter og gull for 40 millioner (!) forsvunnet fra en for meg helt ukjent gullsmed i Oslo.

Noe sier meg at man kanskje må ta sikkerhet mer på alvor.

Man må vel ikke så langt for å finne det. Jeg tror samtlige urmakere i Stockholm har en slik lukket sluse, hvor man ikke åpner innerdøren før man er bak en låst ytterdør inne i en sluse. Det gjør det ikke minst mer komplisert å komme seg inn i butikken, men også noe mer tidkrevende å komme seg ut.

Dette er et noe tveegget sverd. Handelsnæringen er ikke udelt positive til en slik løsning. Man er redd for at ranere kan bli desperate etter å komme seg vekk med de konsekvenser det kan få for butikkpersonale.

Et UP som styrkes på tvers av politidistrikt samt samarbeid med Kripos og soning i hjemlandet kan være noen virkemidler for å møte de utenlandske bandene.