Nytt leketøy ;-)

Medlem
18. mai 2009
Etter å ha solgt alle mine Casio Protrek var det på tid med en ny gadget :D
Valget ble Suunto X-Lander med negativ skive og lærreim. Så langt har både høydemåler og compass vist seg å være
meget nøyaktig :)

Her noen bilder av "computeren"
IMG_3255.jpg

IMG_3257.jpg

IMG_3258.jpg

IMG_3259.jpg

Og på armen
IMG_3254.jpg

Aaah... pen sak, akkurat den har jeg og tenkt å kjøpe meg, men finner ikke noen forhandlere som fysisk har den inne i mitt nærområde, liker å tafse litt på klokkene før de kjøpes. Har en Casio pro-trek som er på vei til å pensjoneres, tenkte da å bruke X-Landern isteden, du må vel kalibrere høydemålern ihht væromslag, barometrisk trykk etc? Jeg satt inne på horten - moss ferga 10m over vannflata og fikk måling på 110m hehe, må ha vært ventilasjonsanlegget eller no som har tøysa med sensoren.

Pen sak tombs :eek:

Har lurt litt på om Pro-Treken min skulle få selskap av en mudman eller noe, men nå begynner jeg å lure på om han ikke hadde likt å få selskap av en lekker Suunto istedet for.... hehe :mrgreen:

cesandberg skrev:
Aaah... pen sak, akkurat den har jeg og tenkt å kjøpe meg, men finner ikke noen forhandlere som fysisk har den inne i mitt nærområde, liker å tafse litt på klokkene før de kjøpes. Har en Casio pro-trek som er på vei til å pensjoneres, tenkte da å bruke X-Landern isteden, du må vel kalibrere høydemålern ihht væromslag, barometrisk trykk etc? Jeg satt inne på horten - moss ferga 10m over vannflata og fikk måling på 110m hehe, må ha vært ventilasjonsanlegget eller no som har tøysa med sensoren.

Ja du må kalibrere høydemåleren ved større endring i barometertrykket, men det virker som den kompenserer selv for mindre endringer :)

Tøff! Jeg har selv to klokker med barometer/høydemåler/kompass (Casio Protrek og Tissot T-touch), og min erfaring er at de må kalibreres så ofte som mulig, og særlig ved trykkforandringer i atmosfæren. Går jeg i fjellet elns, holder jeg øye med barometeret for å få en indikasjon på nøyaktigheten til høydemåleren. Ved stabilt trykk er den faktisk forbløffende nøyaktig.