Nytt medlem ser etter ny klokke.

Medlem
29. jan. 2017
Sted
Notodden
Hei.
Helt ny på forumet her.
Har vært klokkeløs i flere år nå, men tenkte å kjøpe en nå i forbindelse med feiringen av mine første 40 år. Jeg har hatt 2 Seiko flightmaster før, og har sett etter et nytt Seikour. Men så har jeg tenkt litt.. Jeg var egentlig aldri så veldig fornøyd med Seikoene mine. Lenkene strakk seg, bøyde pinner etc. etc. Engang falt sågar lenken helt av og klokken gikk i bakken. Urene var heller ikke så presise, det var bl.a helt umulig å få chronograph nåla til å stå rett opp på den ene. Den døde da en av knappene falt av og vann kom inn. Som flyger har Breitling vært favoritten alltid, men way out of reach! Nå ser jeg imidlertid at det er mulig å få en brukt Breitling til rundt 15K. Jeg kan være villig til å strekke meg dit for et kvalitetsur, men det virker jo unektelig litt sprøtt å punge ut såpass for en gammel klokke!
Så hva bør jeg gjøre??
Takk for innspill.

Hei og velkommen :)

Masse å velge mellom i den prisklassen du ser på. Bla deg litt tilbake her i "Startgropen" så vil du finne en del tilsvarende tråder som kan være verdt å sjekke ut.

Ellers høres det ut som om du har vært uheldig med Seikoene dine. Seiko har høy stjerne hos mange her inne og er kjente for å lage kvalitetsur til en veldig bra pris. Men det er nå unektelig litt sånn at man får det man betaler for. Seiko er bra og billig, Grand Seiko er dyrere og mye bedre.

Redigert:
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har falt litt for Breitling Superocean av noe eldre dato. Er vel strengt tatt en diver og ingen pilotklokke, men det er da en Breitling! E6B'n på seikoene mine ble jo aldri brukt. Kun for show. Ligger noen på Finn i mitt budsjettområde! Fristende!

Klart du må unne deg en skikkelig klokke.
Breitling er god kvalitet.
Men, hvis du kjøper brukt og klokken er noen år gammel må du kanskje ha den på service.
Ikke så kult å sende en nyervervelse rett på service midt i hvetebrødsdagene.
Andre pilotklokker som er tøffe og langt rimeligere:
Stowa
Laco
Sinn
Her snakker vi om klokker med historie, god kvalitet og korrekt design.

Redigert:
hei, og velkommen til tidssonen.

du stilte ikke spørsmålet ditt for ingenting, så jeg synes du skal følge drømmen og strekke deg etter din breitling, sprøtt eller ikke :)

Takk igjen for forslag. Har googlet, sett på bilder osv. men ingenting treffer nerven som Breitling er jeg redd.
Superocean A17040 er kanskje ikke den råeste Breitlingen ever, men for prisen så syns jeg absolutt den er akseptabel!
Regner med å sende klokken på service ganske ASAP hvis det blir handel. Har lest at Elis Licina er dyktig.

.......Urene var heller ikke så presise, det var bl.a helt umulig å få chronograph nåla til å stå rett opp på den ene......

Om du er opptatt av topp presisjon har Breitling mange modeller med såkalt "SuperQuartz". Dvs urverk som har et presisjonsnivå på +/- 10 sek avvik pr år. Noe som betyr at klokken til en hver tid er SVÆRT presis. Mye bedre enn vanlig Quartz. Mekaniske klokker kan ikke engang sammenlignes, en god mekanisk klokke vil typisk være innenfor -4 / + 6 sek pr. dag.
Breitling Colt Chronograph har også kronometer, og finnes på bruktmarkedet innenfor ditt budsjett. Og det finnes flere modeller. Alle Breitlingverk med serienummer mellom 70 og 79 er superQuartz. Lykke til med valget.

Navitimeren er ikke helt i min gate. Er ikke uber opptatt av presisjon, men man må kunne forvente at chrononåla står rett opp når man nullstiller, og at den treffer på detentene når den går rundt. Har lyst på automatic, om den er ute noen sekunder i døgnet får det stå sin prøve. P.S. Er på ingen måte et krav med chronograph bare så det er nevnt.

Har selv hatt Bulova Precisionist, som da er så nøyaktig man kan få til ca. 2K: http://www.ablogtowatch.com/bulova-precisionist-champlain-96b132-watch-review/

-4/+6 sekunder pr. dag. Alt for dårlig, så derfor bør man gå for Rolex -2/+2. :p

Man får mye presisjon for en billig penge ved å velge Bulova Precisionist. Jeg har en selv, men den har ikke fått mye armtid. Kom aldri overens med den. Stor, klumpete og designmessig helt feil. For meg.
Kanskje er @Loevhagens forslag er et bedre valg.

Rolex er mye bedre, derom hersker vel ingen tvil? :cool:
Men akk så mye dyrere.

Ellers er det mange rimeligere valg enn Breitling om superquartz er interessant. I "lavpris"-segmentet ville jeg vurdert Certina, som er lett tilgjengelig i Norge. Mye å velge mellom i sjiktet 3-5k NOK.Se etter Precidrive, som er det samme som Breitling kaller superquartz.

Da er ny klokke kjøpt og betalt. Får vel vente noen dager før den dukker opp her på døren! :rolleyes:
Valget falt på en 2002 Breitling Superocean fra Chrono24. Sist servet i mai i fjor. Alt av bokser og papirer følger med.
Da får jeg håpe selger er en ærlig sjel og at klokken kommer frem like fin som han har lovet at den er!

Breitling.JPG

Jaja, venter fortsatt! Fikk SMS fra tollen i dag. Manglende dokumentasjon... Får satse på at Paypal kvitteringen er godt nok for dem da! Selfølgelig så dukket det opp flere aktuelle klokker på Finn.no minutter etter at jeg bestemte meg for denne på Chrono24 Attpåtil til hyggeligere pris enn jeg betaler! Det er vel sånn det skal være! Får trøste meg med at min ser finere holdt ut, samt at det er en proffesional modell som er noe sjeldnere!

Jaja, venter fortsatt! Fikk SMS fra tollen i dag. Manglende dokumentasjon... Får satse på at Paypal kvitteringen er godt nok for dem da! Selfølgelig så dukket det opp flere aktuelle klokker på Finn.no minutter etter at jeg bestemte meg for denne på Chrono24 Attpåtil til hyggeligere pris enn jeg betaler! Det er vel sånn det skal være! Får trøste meg med at min ser finere holdt ut, samt at det er en proffesional modell som er noe sjeldnere!
Det har vært godt nok med paypal kvittering når jeg har fått lignende beskjed. Jeg syns alltid det dukker opp noe billigere og bedre rett etter jeg har kjøpt noe, hver gang ;)