Nytt medlem trenger hjelp!

Medlem
24. juli 2012
Innlegg
4
Hei dere! Jeg har lenge vært og smugkikket her inne på TS, men nå som jeg skal ut og handle inn en "dyrere" klokke så tenkte jeg at registrering er en fornuftig ting å gjøre. Jeg håper på at noen av dere kunne gitt meg noen tips om hva jeg burde gjøre, da timesvis av lesing og browsing ikke har gjort meg noe smartere :oops:
Etter å ha blitt ferdig med min første universitetsutdanning har jeg fått sponset 20k av foreldrene mine mot en klokke. Jeg har jo selvfølgelig tenkt til å spytte inn litt selv, da lånekassen ikke begynner med renter riktig enda.

Jeg peilet ut to klokker, Omega Seamaster AT og TAG Heuer Carrera . Etter å ha prøvd de ut hos en lokal urmaker var det TAGen som stod ut. Den ser litt mer morderne ut på mitt 22år gamle håndledd. Seamasteren får nok vente til jeg blir eldre.
På dette tidspunktet har jeg klart å bestemme meg for klokke. Men kjøpsmetoden er det verre med. Jeg sitter derfor med et par alternativer jeg håper dere kan hjelpe meg med. Hva burde jeg gjøre, og hvorfor?

1. De aller fleste her inne kjenner til urverket.no. Med en pris på 27k for TH Carrera så roper studenten inni meg "KJØP!". Dessverre er det jo delt meninger om urverket.

2. Da jeg er bosatt i England mesteparten av året, så er Britiske butikker også aktuelle. PrecisionTime har Carreraen på £2,556. Med dagens valuta vil det ende opp med ca to tusen mindre enn urverket.no. P.T skal også ha et ganske godt rykte på seg ved google søk.

3. eBay er også et alternativ. Risiko ja, men alikevel et alternativ. Fant denne fra en selger som skal ha relativt god tilbakemelding. Har bedt han om å sende flere bilder av dokumentasjon samt uret. Om jeg skulle finne på å kjøpe brukt, hva er den eventuelle høyeste prisen dere kan anbefale for dette uret?

4. Siste alternativ er en slem en; å vente litt, spare opp til de 35k urmaker skal ha for TAGen og heller ta til takke med Tissot PRC200en litt lengre.

Hva ville dere gjort i min situasjon? All hjelp mottas med takk :D

An
 
Hei og velkommen til tidssonen :) Jeg tenker at siden du er bosatt i England, vil det kanskje være enklest å handle den derifra? Så jeg ville nok handlet fra precisiontime, når det i tillegg er rimeligere enn urverket.no. Har verken erfaring fra å kjøpe dyrere klokker fra ebay eller urverket.no, men på ebay gjelder det jo å finne en med bare gode tilbakemeldinger, og husk: "Buy the seller, not the watch". Lykke til videre i jakten, og håper du blir fornøyd med klokken du ender opp med :)
 
Hei og velkommen på sonen.

Selv om jeg ikke forstår at du velger TH fremfor Omega så skal jeg ikke dvele ved det.
Spar pengene og spar enda mer penger. Kjøp en ny eller brukt Submariner, så kommer du unna en del av "maset" herfra med det samme;)

Ikke til forkleinelse for TH eller andre urmerker, men i den prisklassen du opererer er det jaggu mye fint å jakte på.
 
Det nye 1887-verket til TH (eller var det Seiko...? ;)) ser jo skikkelig gromt ut.
Som første "skikkelige" klokke anbefaler jeg nytt. Det er en helt egen opplevelse å gå inn hos en AD og velge seg ut en rykende fersk klokke.
Det bør vel være mulig å få prutet litt hos en AD også. Hvis du kjøper i utlandet må du passe på å få trukket fra momsen. Da kan du sitte igjen med en god pris tilslutt.
 
Hei og velkommen på sonen.

Selv om jeg ikke forstår at du velger TH fremfor Omega så skal jeg ikke dvele ved det.
Spar pengene og spar enda mer penger. Kjøp en ny eller brukt Submariner, så kommer du unna en del av "maset" herfra med det samme;)

Ikke til forkleinelse for TH eller andre urmerker, men i den prisklassen du opererer er det jaggu mye fint å jakte på.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Lykke til med jakten.:p
 
Gå en helt annen rettning, sjekk ut Oris. Pro diveren og Aquis date er helt fantastiske. Var å sjekket de på armen nå i helgen, å må si at de er begge sykt kule, å vil nok helt sikkert tilfredstille ditt 22 år gamle håndledd. :)
 
Har du pengene og er villig til å gi 10k for nytt, gjør det! Hvis ikke kjøp pent brukt på ts, og ta gjerne tiden til hjelp, erfaringsmessig endres smaken raskt i starten ;)
Lykke til!

Edit: 10k ekstra, selvsagt
 
Bruk tid til å finne ut hva du egentlig ønsker, for du kommer til å endre mening mange ganger i løpet av det kommende året. Og 30K er mye å bruke på noe du angrer på.
 
Jeg hadde aldri smelt 35k i bordet for en ny TH, ikke 25k heller forsåvidt. Denne bør du i så fall få en del rabatt på.. Titt litt rundt i et par mnd. Det er som Minuteman sier, svært mye lekkert for 20-30tusen.. Hvorfor ikke Omega? Aqua terra er jo fantastisk lekre klokker! Eller en seamaster 300. Den nye med keramisk bezel er helt nydelig! Eller knalle til med en Rolex med en gang? Mange fine modeller der også, men da snakker vi brukt. Lykke til og velkommen!
 
Var i omtrent samme situasjon for ikke så lenge siden og jeg synes du skal gjøre akkurat det samme som jeg gjorde. Kjøpe en brukt Submariner for 25-30K. Skulle du angre får du solgt den for samme pris (du kommer ikke til å angre).
 
Hehe

Hehe, prøvde å hinte til i førsteposten at "timesvis av lesing og browsing ikke har gjort meg noe smartere", men etter et par timer så har dere gitt meg enda mer hjemmelekse! Men det er bra, jeg trenger nok mye research før jeg trykker kjøp. Dere virker jo som være ganske så erfarne innenfor dette også, så alle innspill er jeg svært takknemlig for. Skal prøve å koke ned innleggene, og se hvor det tar meg.

Når det er sagt, så er jeg jo aldri 100% låst til Carreraen. Så konkrete klokker (gjerne med link, pris og forhandler og alt mulig) mottas med takk! Eneste kriteriene er at klokkene ikke kan overstige en størrelse på 41mm. Carreraen var vel det vi kan kalle grenseland. Og prisen, selvfølgelig ;)

An
 
Dersom du er "set" på TAG Heuer, og gjerne foretrekker en chronograph må jeg anbefale Monaco med blå urskive. Den er legendarisk.

Når vi først er inne på legendariske chronographer kommer vi ikke uten et ikon fra samme manufaktur som produserer Aqua Terraen du nevnte tidligere;

OMEGA Speedmaster Professional ref: 3570.50.00

35705000-50.jpg
 
Som dere korrekt spådde, så skifter jeg preferanser omtrent hver dag nå etter å ha kikket en del. Sitter igjen med en Omega Seamaster:

Omega Seamaster Auto 2254.50.00 + Full Omega Warranty | eBay

Hva må jeg passe på når jeg kjøper brukt? Og hva slags pris vil dere gi en brukt Seamaster? Den jeg linket til har jo nettopp vært på service, men det er MANGE på eBay. Jeg passer selvfølgelig på om brukeren er godkjent eller ikke...

Takk igjen,
An
 
Den var grisedyr, selv om den ser ut til å være i god stand. Kjøper du den for 2500 pund, blir det fort 24000 norske kr, og det er i overkant selv for et så pent eksemplar.
 
Skal holde meg for god til å anbefale deg mine favoritt-klokker... :) Du finner ut av det. Men bruk litt tid! :)

I England kan du trygt kjøpe nytt (og brukt) av Blowers. Disse har jeg kjøpt av selv, sist en Omega Speedmaster Professional. Fantastisk service og hyggelige folk. Du kan både kjøpe/se klokkene i butikk (hvis du tilfeldigvis skulle være i Hull) eller få den tilsendt. Du får også taksert klokka (med eget forsikringsbevis) inkludert i prisen.

Så var det pris: Blowers er fair ang. pris. Du kan kanskje finne billigere på eBay, men her kjøper du trygt fra en seriøs forhandler og det er verdt noen kroner. Når du har funnet klokka du er ute etter bør du sjekke prisleiet fra flere nettbutikker og/eller forhandlere. Da er du mer trygg på hva du bør gi, og du vil også være mer sikker skulle du ønske å prute.
 
Den 2254 på ebay er ca 10k for dyr...
At klokken har vært på service er i mine øyne ikke noe selger kan plusse på prisen. Det er i mine øyne noe som følger med det å eie en automatisk klokke. At det derimot kan gjøre et salg lettere ved å skille seg ut er en annen sak.