Nytt ur

Medlem
13. mars 2010
Innlegg
27
Jeg har tidliger gått med klokker i prissjiktet 1500-2000kr, og tenker nå å gjøre et hopp til en rundt 15000-20000. Godt urverk og en klokke som er bra ut. Har sett på tag heuer-klokker, og synes de ser svært så tøffe ut.
Klokken jeg kjøper meg trenger ikke å være tag heuer. Fint om noen kan komme med noen råd. Vil det lønne seg å kjøpe klokken i utlandet?
 
Hei tommyh, og velkommen til tidssonen :)

Er veldig mange gode klokker i den prisklassen du oppgir. Dersom det er en sports-klokke du er på jakt etter
kan jeg anbefale deg å kikke litt på Omega og Breitling. Om du er villig til å kjøpe pent brukt så kan du få en Omega Speedmaster.

Det kan lønne seg å kjøpe i utlandet med tanke på valuta-kurser og MVA. Men i Norge får man jo 5 års reklamasjonsrett på klokken.
 
Takk for svar. Det er vel kanskje ikke noe sportsklokke jeg er på utkikk etter.

Jeg synes disse klokkene ser tøffe ut. Om det er GODE klokker, er kanskje et annet spørsmål:
http://www.urverket.no/tag-heuer-aquaracer-calibre-s-hybrid-black-rubber-p-9014.html
http://www.urverket.no/tag-heuer-aquaracer-chronograph-black-dial-bracelet-p-9912.html
http://www.urverket.no/tag-heuer-aquaracer-automatic-black-dial-rubber-p-4772.html

Hva anbefales av Aquaracer og Aquaracer Chronograph?

edit: for å ikke snakke om den her: http://www.urverket.no/tag-heuer-aquaracer-chronograph-black-dial-rubber-p-2265.html
 
Det er vel kanskje ikke noe sportsklokke jeg er på utkikk etter.

Hmm... Hvorfor kikker du da på TAG Heuer sine sportsklokker?

Gummirem, 300m WR, rotating bezel... Det er sportsklokke i min bok iallefall....

For øvrig så liker jeg ikke TAG Heuer. Men det er det nok mange som er uenig med meg om :p
Unntaket er selvsagt Monaco-serien, den er en sikker vinner :)

Vil uansett anbefale deg å kjøpe en mekanisk klokke.. Quartz er... vel... som et medlem her inne sa så pent:
"Quartz er noe du får med på kjøpet når du kjøper Illustrert Vitenskap" :twisted:

Lykke til med kjøp av ny klokke, tommyh.
 
Hvis du ikke er ute etter en sportsklokke kan du se på disse:
IWC portofino
Omega Seamaster Aqua Terra
Longiner Master

Vær obs på at urverket er en gråhandler og at moms kommer i tillegg, samt at kjøp hos norsk AD er tryggere som Sponon nevner.
Har heller ikke noen sans for Tag med unntak av Monaco, men denne er i en annen prisklasse.:roll:
 
Nå kan det kanskje se ut om om det er en sportsklokke jeg er interessert i likevel. Jeg er på utkikk etter en klokke i samme stil som de i de linkene jeg refererte til.

Jeg søkte litt på nettet, og angående Quartz så leste jeg at de er mere nøyaktige enn mekaniske klokker? Men det er anbefalt å kjøpe en mekanisk klokke?

EDIT: UJU: Etter å ha sett gjennom de klokkene du nevner, er det sportsklokke jeg er på utkikk etter :)
 
Jeg søkte litt på nettet, og angående Quartz så leste jeg at de er mere nøyaktige enn mekaniske klokker? Men det er anbefalt å kjøpe en mekanisk klokke?

Det er sant at quartz er laaaangt mer nøyaktig enn mekanisk, men har langt mindre "sjel" enn en mekanisk.
En mekanisk klokke står for håndverk, tradisjon, ingeniør kunst, og kan enkelt repareres/justeres om nødvending. Det er klokker med "sjel" som kan gå i arv og, som du sikkert vil erfare etterhvert, får en viss affeksjonsverdi.
Quartz er "død" elektronikk etter min mening. Du har jo selvfølgelig flotte og dyre quartzur (sjekk ut Breitling sine), men generelt er dette klokker du kan finne i hvilken som helst corn flakes pakke.;)

Dessuten kan vi vel ikke klage på et mekanisk ur når det går 99,9% nøyaktig?

Edit;
Omega Seamaster PO er en klassiker du garantert ikke vil angre på.:D
 
Du må huske på at her inne får du svar fra entusiaster. Quarts står ikke så veldig høyt i kurs hos de fleste her, men det betyr ikke at det nødvendigvis er noe dårligere valg for deg.
Quarts-klokker er rimeligere og går mer nøyaktig enn mekaniske ur sånn generelt. I tillegg koster et batteriskift på et quartsur en slikk og ingenting sammenlignet med hva en service på et mekanisk ur gjør. Hvis du ikke er ekstremt interessert, men bare vil ha en kul klokke, så er kanskje et quarts-ur tingen for deg.
 
Det blir mye smak og behag. Det viktigste er at du finner en klokke som du liker!

Husk også at mange her inne har litt andre forutsetninger for et klokkekjøp, enn det kanskje du har (annenhåndsverdi, ønsker om et spesifikt urverk, riktig historie for klokken/serien osv). Tag er nok ikke klokker som står høyest i kurs blant mange entusiaster, mye fordi de er litt horete i markedsføringen, mye quartz og selger i enkeltes øyne mange "litt sjelløse billige klokker"...:D
Men Tag Heuer har også en lang og spennende historie, og det ligger mye imponerende ingeniørkunst bak 150 år med klokkeproduksjon.

Dette er imidlertid ingen grunn for at ikke du skal kjøpe deg en Tag. Finn deg en klokke du synes ser bra ut og som du liker på armen. Husk, det er du som skal bruke den...
 
Som Mogens sier; det er DU som skal bruke den.

En liten kommentar til slutt. Du virker litt lettere forvirret angående hva du liker.
Har forstått at en Tag er aktuelt for deg, men før du gjør et litt forhastet kjøp bør du virkelig finne ut nøyaktig hva du er ute etter. Hverdags bruk til kontoret, "hard core" utendørs bruk, dress, grilldress, etc...
Hvilken type person er du? sporty, utadvendt, diskrè, elegant, moteriktig, macho, kraftig, tynn, feit, all of the above, etc...
Etter min mening er dette faktorer som kan (bør) vurderes ved et klokkekjøp med en såpass betydelig sum penger.

Men husk; Det skal være DIN klokke, så våre meninger betyr egentlig zip.
 
Enig med deg UJU.

Klokken skal alltid være med meg.

Sporty og moteriktig person vil jeg si at jeg er.
Jeg skal gå rundt på forskjellige utsalgssteder og se.
 
Hei - jeg befant meg i en lignende situasjon for en drøy måned siden. En skikkelig, mekanisk klokke. Sporty og pen.

Noen vil nok hevde at det finnes penere dressur enn Omega Planet Ocean, men hey, den er god nok for James Bond ;)

Omega_Planet-Ocean_22015000_jbw007-02.jpg
 
Om det ikke er et must for deg å ha sveitsisk urverk, vil jeg gjerne få tipse om et merke som jeg selv har sansen for, nemlig japanske Orient (Seiko-eid). Ikke så veldig utbredt her tillands da en må importere de selv.
De produserer mekaniske (og noen quartz) ur av god kvalitet til en (svært) fordelaktig pris.

Jeg har denne på i dag (http://www.orientwatchusa.com/watch.php?id=226)
4427195289_1df2a5fee0_o.jpg



Klokkene kan kjøpes eksempelvis på Amazon, eller direkte fra Orient.
 
Må si jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Likte godt Omega Seamaster Planet Ocean, men de ble for store for meg. Maks for meg vil være 41mm.
Noen som har noen gode råd og anbefalinger til klokker i den stilen, men som ikke er så altfor store?
 
Har du testet 42mm PO'en?

Den er virkelig ikke spesielt stor, selv for folk med moderat små håndledd som meg selv.

Veldig, veldig stor forskjell på 45mm PO og 42mm PO :).

Edit:
Forresten, om du er villig til å gå for noe brukt;

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21613922

Hakket mindre enn PO og hakket dyrere enn hva du initielt sa, men legg av litt mer penger så har du virkelig et ur for livet ;).
 
Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en tur til en forhandler og prøve ulike ur på armen. Som flere har nevnt her inne, så skal det ikke spille noen rolle hva vi her inne mener - vi har/kan ha helt andre forutsetninger for å mene noe om et ur, enn deg. I Tillegg så er det DIN smak og DITT behov som står i sentrum.

Ta en liten titt her også, for noen gode råd: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1027&rid=0