OBHaugland(Les: Lånekassen) sin galleritråd

Medlem
27. des. 2014
Nå nærmer det seg et års tid siden jeg oppdaget TS og verden av mekaniske ur. Utallige timer er blitt brukt både her, og på andre klokkesider. Jeg tenker det er på tide å lage en "logg" over klokkene nå, i det jeg allerede begynner å gå i surr på tidslinjen i hodet.

Studentbudsjettet setter sine tøyler på hva som er realistisk for øyeblikket. Heldigvis er det mange relativt rimelige ur der ute! :D

Holder meg til 2-3 bilder per ur i førstepost. Flere bilder blir forhåpentligvis å finne i poster senere.

Steinhart OVM (Solgt)

Mitt første mekaniske ur. En type klokke jeg vet noen her inne fnyser av, med tanke på at det er en homage. Uansett var jeg storfornøyd. Mye smell per bukk.

cKRAR5O.jpg

BmFSxmD.jpg

Orient Bambino

Impulskontrollen fikk seg en knekk kort tid etter Steinharten kom inn, og jeg røk på denne. Brukes per dags dato (06.11.15) som fyllabeater. Perfekt!

Skal nevnes at uret lider under "wobbly" rotor - noe som trekker ned kvalitetsfølelsen. Valget av mineralglass er heller ikke helt heldig, i det skraper fort kan oppstå - samtidig som de er umulig å bli kvitt. Ville faktisk foretrukket plexi. Tror det hadde kledd den kraftige dome'n.

tjW907T.jpg

KO7LUhx.jpg

WHWRqZc.jpg

Brathwait Automatic Minimalist (Solgt)

En liten bursdagsgave til meg selv i våres. Stilren og sommerlig. Ble dog ikke helt fortrolig med "mangelen" på indekser, samt roségull-fargen.

5IIsCIi.jpg

LmC5QDy.jpg

Sensommer/høst 2015 starter flippingen. På en drøy uke forsvant Brathwait og Steinhart ut - hhv salg og bytte.

Et par dager før Brathwaiten forsvant, kom denne inn:

Longines Master Collection Chronograph (Solgt)

Et par hakk opp fra tidligere ur kvalitetsmessig. Veldig fornøyd med denne, og tar meg i å savne den fra tid til annen. Perfekt størrelse og dressethet for en hverdagsklokke.

utlBf8Q.jpg

VKSUC2M.jpg

Myx0iRM.jpg

I likhet med Bambinoen lider denne av 21mm lugs. Smått irriterende..

Med Brathwait ut, og Longines inn kom det etter et par dager riktig bytteobjekt i sikte. Steinhart ut, og inn kom..

Helson Shark Diver 42 Brass (Solgt)

En bølletøff beater av en klokke. Var dog bortskjemt med original Isofrane-reim på OVM'en. Dette gjorde at jeg måtte ut på leting etter en 22mm brass/bronze buckle, helst original Helson, til Iso'en. Lettere sagt enn gjort skulle det vise seg.

Riktig spenne kom etterhvert på plass, og klokken har hatt en form for renessanse. Ble mye brukt i starten pga "den er ny woho", men falt etterhvert igjennom pga bærekomfort. Klokken er litt tung for langtidsbruk på perlon/nato, mens den originale Isofrane look-a-like remmen er stiv og kjip sett i forhold til originalen. Nå er derimot uret tilbake i rotasjon. :D

lVQXwj3.jpg

VSHcPMk.jpg

VAVgg5R.jpg

Så var det Longines sin tur til å takke for seg. Tanken om å likvidere, for så å anskaffe seg et par andre ur trumfet gjennom. Høyt på ønskelisten var..

Tissot Visodate (Solgt)

Stilrent og kler en mengde remmer. Akkurat det jeg ønsket meg. Vil fylle Longines MC sin rolle som en pen hverdagsklokke. Nå må jeg ut på jakt etter 20mm remmer, i det jeg har mest 22 per på lager.

yYhi6Nv.jpg

f9T0qGO.jpg

Nestemann på ønskelisten hadde jeg ikke trua på å finne brukt. Men klokkegudene var på min side. Inn kom:

Squale 1521

En forsinket sommerklokke? Ja. Nydelig åkkesom? Ja. :D:D Får håpe den overlever i boksen frem til sommeren 2016.

Mer dressy enn SD'en, og vil med det ikke konkurrere om beater-rollen. Størrelsesmessig er den også helt perfekt med sine relativt beskjedne 48mm lug to lug.

JBSDWif.jpg

K0iEjC2.jpg

Samlingen per 06.12.15:

tq3U59Y.jpg

Etter en hiatus på fotofronten øyner jeg for øvrig muligheten for et comeback. Klokkebildene trenger litt jobb!

Redigert:
Fin og variert samling du har! Den Squale'n er bare RÅ :)! Om du kjøpte fra nettsiden deres, hvordan fungerte det?

kjempekul samling. Likte Squalen, har hatt lyst på en sånn selv. Helt fantastisk skive på den ser det ut som.

Flott samling! Hvordan er Bambino vs. Visodate? På mange måter blir vel Visodate en "oppgradering" av Bambino, og brukes til det samme?

Fin og variert samling du har! Den Squale'n er bare RÅ :)! Om du kjøpte fra nettsiden deres, hvordan fungerte det?

Takker. :) Dukket faktisk opp på KS her på forumet. @Speedmaestro kan derimot kanskje dele sine erfaringer? Muligens også @69variant?

kjempekul samling. Likte Squalen, har hatt lyst på en sånn selv. Helt fantastisk skive på den ser det ut som.

Takk takk. Squalen, og spesielt skiven, er som du sier fantastisk. Sunray dial i en flott blåfarge. :rolleyes: Spiller meget pent i lyset.

Flott samling! Hvordan er Bambino vs. Visodate? På mange måter blir vel Visodate en "oppgradering" av Bambino, og brukes til det samme?

Bambino vs Visodate er som du sier at Visodaten simpelthen er en oppgradering. Visodate har en litt mer spennnende skive, og den bærer et lite knepp større. Føles også mer raffinert; både kasse, skive og urverk. Verket har f.eks. ikke "wobbly" rotor, noe som hever kvalitetsinntrykket et par knepp.

I en ideell verden ville jeg nok kvitta meg med Bambinoen i det bruksområdene er totalt identiske og urene er relativt like. Ser dog ikke for meg at Bambinoen vil gi mer enn et par hundre riksdaler i statskassa, sett at den har småripete mineralglass, og de fleste ville foretrukket en ny fremfor min. Skal dog sies at Bambinoens nye arbeidsplass som eksotisk danser/øl-svømmer o.l. er perfekt. Nå slipper jeg å bruke Visodaten til slikt! :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og lantin
Min ble kjøpt brukt men så godt som ubrukt så jeg vet ikke hvordan det er og bestille fra squale.
Spennen på gummireimen min var rar/skadet så jeg sendte en mail til squale, ny spenne ble levert på døren etter ett par dager så servicen er det ikke noe og si på :)

• Liker
Reaksjoner: netrom71
Virker som du er fornøyd med klokken @OBHaugland, det er bra:)
Ang. Kjøp fra nettbutikken deres @netrom71, så fungerte det slik:
Etter jeg hadde lagt inn bestiling tok det noen dager før klokken ble sendt. Klokken ble sendt med DHL express, og ble levert tre eller fire dager etter den var sendt. Noen uker senere mottok jeg faktura fra DHL (Mva + ca. 600 kr i avgifter for fortolling).

• Liker
Reaksjoner: netrom71
Virker som du er fornøyd med klokken @OBHaugland, det er bra:)
Ang. Kjøp fra nettbutikken deres @netrom71, så fungerte det slik:
Etter jeg hadde lagt inn bestiling tok det noen dager før klokken ble sendt. Klokken ble sendt med DHL express, og ble levert tre eller fire dager etter den var sendt. Noen uker senere mottok jeg faktura fra DHL (Mva + ca. 600 kr i avgifter for fortolling).

Er meget fornøyd jeg. :D Apropos det så må jeg jo legge inn en GG-ref. Gikk helt i glemmeboken!

Lastet for en ganske god stund siden ned en app ved navn "Twixt". Nøyaktigheten på denne er høyst diskutabel - og kommer mye ned til hvor nøyaktig en greier å plassere strekene. Prøver derfor så godt jeg kan å få et bilde der kamera er flush med klokken, og tar meg goooood tid til å plassere nevnte streker.

Dette er de eneste to målingene jeg har tatt hittil.

47PVkM4.png

Skal få testet Visodate, Orient og Helson litt mer nøye - i det Helson-målingen(Seiko NH35) kun er på 24 timer. Squale 1521(ETA 2824-2) snitter +2.4 sek/dagen over 8 dager med mer eller mindre kontinuerlig bruk. Storfornøyd!

Redigert:
Litt av hvert har skjedd iløpet av sommeren, dermed på tide med en oppdatering før jeg glemmer rekkefølgen.

Visodate er et nydelig ur som gir mye for pengene, men ble ikke brukt nok. Går lite i penklær utenom når jeg er på fest, og Bambino er min designated fyllaklokke. Som student må pengene legges der de faktisk gjør nytte for seg og Visodate forsvant derfor videre til min far.

xZsiLEN.jpg

Videre gikk også Helson SD42 Brass. Denne avgjørelsen svir litt i sjela enda. Patinaen min. :( Ble brukt endel, men ble aldri heeeelt komfortabel med størrelsen på 52mm lug to lug. Hjalp heller ikke at lugs knapt skrånet nedover. Kanskje SD 40mm er mer riktig for mine petite lanker? Forsvant til en hyggelig kar her i Bergen.

Beater av rang :cool:
uIeIr4G.jpg

Og hva åpnet disse salgene for? Joda. Realisering av min Sinn-forelskelse som jeg hadde siklet på et par måneder.

Inn kom Sinn 104 St Sa I:

EWJVmzB.jpg

ejcCZQo.jpg

1WdQ6Xg.jpg

Sikler på flere Sinn-modeller. Men endte på 104. Passer perfekt inn samlingen, og leverer det jeg trenger av en daily wearer. 200m vannresistanse, roterbar bezel(dog count-down vs. mer normale count-up), god lume og lesbarhet. Bezel krevde litt tilvenning, men ingen stor sak. Vel så praktisk som tradisjonell dykkerbezel.

Verdt å nevne er at 104 er en reimklokke, tør jeg påstå i samme skala som Speedmaster. Kler basically alt man kan finne på å sko den med. Den originale lenken har vel vært brukt en 3-4 dager siden jeg fikk uret. :p

Så var det stille i boksen en drøy måned... Storfornøyd med Squale, Sinn og Bambino i samlingen. Trodde jeg. Lånekassen ga meg blod på tann da de utbetalte storstipendet. Endte med å være flinkere til å spare enn jeg trodde - og til min store overraskelse satt jeg med 20k som brant i lomma. Heldigvis fant jeg er rask løsning på problemet. Fjoh!

Tudor Heritage Black Bay Red.

OISZJj5.jpg

crniyki.jpg

Den minst populære BB-modellen. :cool: Prøvd tidligere på GTG her i Bergen, og har murret i bakhode siden det. Har tidligere blitt avskrevet grunnet budsjett, men nå.... Nei kunne ikke la denne gå fra meg når den var her i Bergen til en OK pris. :D

Den Rød modellen ga for øvrig mer mening i min boks enn en sort BB, all den tid jeg allerede har en Sinn 104 med sort skive/bezel kombo. Med begrenset budsjett og antall klokker er det greit å differensiere der en kan.

Bærer relativt beskjedent til å være 50mm lug to lug. Tydelig innenfor på mine ~17cm håndledd. Definitiv presence, samtidig som den er veldig behagelig på armen. Den mørke rødfargen, nesten over i burgunderrød er kanskje ikke alles kopp te - men den vokser enda på meg. Husk at en slik "muted" farge vil passe godt til grått, sort, blått, brunt og khaki grønt mm. Overraskende anvendelig.

Eneste "klagen" min er at lugs gjerne kunne kurvet mer ned for å wrappe bedre rundt håndleddet. Dette hadde nok løftet bærekomforten på mitt håndledd fra veldig bra til perfekt.

Hittil bare vært på lenke, men gleder meg til å teste ut reimer, så fort jeg får litt påfyll i 22mm-sortimentet. Får prøve å få tatt litt fler bilder også.

Samlingen 08.09.16 består dermed av:
Squale 1521 Ocean
Sinn 104 St Sa I
Orient Bambino V1
Tudor Black Bay Red

Mangler et oppdatert bilde av hele familien, så erstatter det med litt nyere bilder av Squale og Orient:

aSj2WLY.jpg

7EhNR1O.jpg

3QoXcni.jpg

Redigert:
Da er vi to om å digge rød BB mest i hvert fall :D Grattis med flott kvartett, som utfyller hverandre fint.

Veldig fin samling du har! Blir gøy å følge utviklingen.

Tusen takk alle! :) Tror boksen kommer til å holde seg rolig en stund... Hvertfall frem til neste større kapitalinnsprøyting fra lånekassen i januar :p Er vel egentlig i en såkalt sweet spot når det kommer til antall klokker, så er litt skeptisk til å anskaffe noe, uten at noe går ut. Hm.. Trenger i så tilfelle en winder. :cool:

Gikk jo som det måtte gå i løpet av Desember.. Noe gikk ut, noe nytt kom inn.

Mer spesifikt gikk dette ut:

Tudor Black Bay Red

Et trivelig bekjentskap - som ble noe kortere enn planlagt. Storfornøyd med klokken og angret smålig på salget allerede før klokka var overlevert. :p Ergo skal denne eller blå/svart BB inn på et senere tidspunkt.

Z66NBcE.jpg

wLaPnNp.jpg

Sinn 104 St Sa I

Ståa er vel den samme som med Tudoren. En flott klokke! Anskaffet riktignok storebror med tilnærmet identisk kasse, så savnet er ikke for massivt per nå. Ser dog ikke bort ifra at denne dukker opp i boksen igjen heller.

kKgaS4H.jpg

coGBblD.jpg

Tudoren gikk i et bytte med mellomlegg, hvor denne kom inn:

Sinn EZM3

Jaddaa :cool::cool: Denne var et av alternativene da 104 kom inn i boksen, og har ikke sluppet taket siden. Grep derfor sjansen og er storfornøyd. Bølletøff beater med "samme" herlige kasse som 104.

TyFGIxx.jpg

Mellomlegget fra Tudor-Sinn byttet og salget av 104 frigjorde noen riksdaler og inn kom..

Omega 2254.50

Nyservet og nydelig. Slank kasse med perfekt størrelse. Sverdvisere og bølgeskive. Kler både lenke, reim og NATO. Kan det bli bedre? :D

13Kqb62.jpg

8J2YoC2.jpg

Samlingen består dermed av:

Orient Bambino
Squale 1521
Sinn EZM3
Omega 2254.50

I mangel av flere og bedre bilder av nyanskaffelsene, slenger jeg med et av Squalen på ny mesh. ;)

vpUWsOG.jpg

Vel.... EZM3 måtte vike for kronografhungeren. Heldigvis ikke en helt annen klokke da kassen er ganske lik og produsenten den samme. ;) Den 3. Sinn'en i rekka!

Rakk heldigvis å ta et par OK bilder av EZM3 før den forsvant.

zg2DDwP.jpg

nzo7qOd.jpg

Inn kom selvfølgelig en Sinn 103 St.

aMU6SoJ.jpg