Objektivt sett.

Du treffer følelsene og har rett med dit utsagn, @Entrophy!

Mekaniske klokker gir en fasinasjon og følelse av liv. Det å kunne se at det beveger seg og vite om virkemåte gjør dette til et verdifult kunstverk.

Prisen du betaler går, som du skriver, til å dekke en produksjonskostnad og utvikling som overstiger kostnaddene til billige quartz klokker. Jeg velger og mine penger!

Digresjonen mot malerier er helt reell! Maleriet henger på veggen og pryder den for øyet, når du er i stuen. Klokken derimot! Den har jeg alltid med meg.

Et lite spørsmål i den sammenheng! Jeg må ofte se på klokken tre ganger for å få med meg tiden. De andre gangene ser jeg PÅ klokken, og får ikke med meg tiden! Hvordan er det for dere?
Dette blir også en del av den objektive vurdering av hva vi driver med!?

8-D

For meg handler det mye om følelser, en del om verdier og et innslag av genuin interesse som kan gi utslag andre ikke uten videre kan sette seg inn i.

Jeg kan for eksempel ikke på noen måte overtales til å kjøpe en rasekatt, uansett hvor imponerende stamtavle den har. For meg ville en katt være en katt.

Når jeg ser klokka på mobilen, eller nede i venstre hjørne på jobb-pcn kan jeg bli stressa eller irritert over at jeg mangler tid, når jeg derimot ser på klokka på håndleddet får jeg først et kick, så kjenner jeg roen senke seg. Kan da sitte og stirre en stund ;)

fe.jpg

Fra jeg kastet meg hodestups inn i den herlige klokkeverden har jeg lest side opp og side ned med stor iver. Jeg rett og slett elsker å lære om nye ting, og alt rundt mekaniske urene finner jeg meget spennende og interessant.

På under år har jeg vært gjennom x antall rolex og panerais...samt en hel haug andre fantastiske ur. Sjeftsflipper har blitt nevnt, men det er nok ikke uten grunn.

Jeg fylte i løpet av kort tid opp klokkeboksen med det ene uret etter det andre, ur gikk også ut og inn i et forrykende tempo. De siste klokkene jeg hadde rakk ikke være i boksen en uke engang før de var på vei ut. Andre var på vei ut før de kom inn. Etter en tid var det selve dealinga som holdt meg gående, jeg mistet litt fokuset på klokkene.

Det tok litt tid før jeg forstod det, men jeg har nok forsøkt å fylle et slags tomrom i livet mitt. Under det siste året har min livsutkårede sloss mot kreften, en kamp som dessverre fremdeles pågår. Til slutt var jeg bare av den oppfatning om at det ble veldig "feil" med dyre klokker i situasjonen jeg var i.

Jeg har vært på søken etter en kort følelse av lykke, en følelse som ble kortere og kortere med hver ny klokke.

Pr. dags dato er klokkeboksen min tilnærmet tom, alle godbitene og "drømmeklokkene" er borte. Jeg er likevel like lykkelig, eller ulykkelig, det kommer nok an på hvordan man ser det.

Dette ble muligens mye vås, men det er de tankene jeg sitter igjen med i hodet akkurat nå. :)

Jeg er egentlig ganske idéløs når det gjelder en ny klokke. Én "ordentlig" klokke må jeg jo ha. :)

Ulempen med dette forumet, ihvertfall for min del, er at man blir rimelig kresen når det gjelder klokker. Kan liksom ikke dra på Europris og kjøpe en Q&Q klokke. ;)

Klokkenerden i meg lever fremdeles i beste velgående, jeg har bare litt bedre kontroll på den.

Redigert:
Jeg har også opplevd at man drar damer med en fet klokke, og det er jo ofte et godt argument for menn flest.

Jøss, det hadde jeg ikke trodd. Min erfaring er at de færreste legger merke til hvilken klokke man har.

:confused:

Men, selv en gift mann må ha lov til å spørre: Noen merker som utmerker seg...? ;)

Jøss, det hadde jeg ikke trodd. Min erfaring er at de færreste legger merke til hvilken klokke man har.

Men, selv en gift mann må ha lov til å spørre: Noen merker som utmerker seg...? ;)

Hvis jeg fikk meg en dame pga en klokke, hadde jeg brukt 3 kondomer...

Fra jeg kastet meg hodestups inn i den herlige klokkeverden har jeg lest side opp og side ned med stor iver. Jeg rett og slett elsker å lære om nye ting, og alt rundt mekaniske urene finner jeg meget spennende og interessant.

På under år har jeg vært gjennom x antall rolex og panerais...samt en hel haug andre fantastiske ur. Sjeftsflipper har blitt nevnt, men det er nok ikke uten grunn.

Jeg fylte i løpet av kort tid opp klokkeboksen med det ene uret etter det andre, ur gikk også ut og inn i et forrykende tempo. De siste klokkene jeg hadde rakk ikke være i boksen en uke engang før de var på vei ut. Andre var på vei ut før de kom inn. Etter en tid var det selve dealinga som holdt meg gående, jeg mistet litt fokuset på klokkene.

Det tok litt tid før jeg forstod det, men jeg har nok forsøkt å fylle et slags tomrom i livet mitt. Under det siste året har min livsutkårede sloss mot kreften, en kamp som dessverre fremdeles pågår. Til slutt var jeg bare av den oppfatning om at det ble veldig "feil" med dyre klokker i situasjonen jeg var i.

Jeg har vært på søken etter en kort følelse av lykke, en følelse som ble kortere og kortere med hver ny klokke.

Pr. dags dato er klokkeboksen min tilnærmet tom, alle godbitene og "drømmeklokkene" er borte. Jeg er likevel like lykkelig, eller ulykkelig, det kommer nok an på hvordan man ser det.

Dette ble muligens mye vås, men det er de tankene jeg sitter igjen med i hodet akkurat nå. :)

Jeg er egentlig ganske idéløs når det gjelder en ny klokke. Én "ordentlig" klokke må jeg jo ha. :)

Ulempen med dette forumet, ihvertfall for min del, er at man blir rimelig kresen når det gjelder klokker. Kan liksom ikke dra på Europris og kjøpe en Q&Q klokke. ;)

Klokkenerden i meg lever fremdeles i beste velgående, jeg har bare litt bedre kontroll på den.

Trist å høre om din hjertets utkårede. Jeg håper det beste. Selvfølgelig kan ikke den den fineste klokke bidra med noe der, men en form for terapi og vennskap har vi her på Forumet.

Klokker har sin verdi og interesse. Dette forumet bringer alt så veldig mye lenger. Ikke minst kurset til @Greg og @Entropy som jeg var på i sommer. Lærdom etc.

Jeg håper på det beste @Yallaboy!

:cool:

Redigert av en moderator:
Trist å høre om din hjertets utkårede. Jeg håper det beste. Selvfølgelig kan ikke den den fineste klokke bidra med noe der, men en form for terapi og vennskap har vi her på Forumet.

Klokker har sin verdi og interesse. Dette forumet bringer alt så veldig mye lenger. Ikke minst kurset til @Greg og @Entropy som jeg var på i sommer. Lærdom etc.

Jeg håper på det beste @Yallaboy!

Takker så mye for omtanken @petterhg

Jeg setter utrolig stor pris på den gode tonen og kameratskapet her på forumet. Kun positive erfaringer med alle jeg har hatt med å gjøre, de jeg har truffet på urmakerkurset, F2F handel og GTG-møter. Det er en herlig gjeng her inne! :)

Det er godt å glemme hverdagen for en stund og drømme seg bort i flotte klokkebilder og historier på TS.

Tenkte jeg skulle la klokkenerden slippe ut i helgen og prøve ut en nesten 30 år gammel klokke på armen. :D

Må innrømme jeg ble overrasket selv, og faktisk litt satt ut, men det var forsatt hyggelig å få komplimenter på klokken fra det motsatte kjønn. Noen flørtende blikk fikk jeg også;):rolleyes:

Det var Rolex Sea-Dweller som var på armen. Ikke overraskende at klokken som ble gjenkjent var av nevnte merke.

Damer med stor D legger merke til Panerai - og mange lar seg begeistre av designen. Denne type damer sjekkes ikke opp ved hjelp av klokker.

Damer med litt mindre D - da tar du på deg Rolexen.

Til trådstarter @Entropy

Det finnes uendelig mange gode og til dels akseptable (blant den gemene hop) argumenter for å kjøpe en kostbar mekanisk klokke.

Men, jeg tror det blir vanskeligere å finne tilsvarende akseptable argumenter for enkeltes klokkebokser her inne.

Damer med stor D legger merke til Panerai - og mange lar seg begeistre av designen. Denne type damer sjekkes ikke opp ved hjelp av klokker.

Damer med litt mindre D - da tar du på deg Rolexen.

Til trådstarter @Entropy

Det finnes uendelig mange gode og til dels akseptable (blant den gemene hop) argumenter for å kjøpe en kostbar mekanisk klokke.

Men, jeg tror det blir vanskeligere å finne tilsvarende akseptable argumenter for enkeltes klokkebokser her inne.

Vel.. Egentlig ikke?
Du bør jo ha "en av hver".
Display Back med ulike urverk etc. 7750, 28800 bph 18800 etc... Ulike ETA etc. Det er mye man MÅ ha i boksen..

en samling må være komplett. Og i tillegg blir man informert om hva man mangler (her).

Jeg mangler i alle fall en 36000bhp...

Uten følelser @Entropy ?

Enkelt

Dyre klokker er en likvid vare som ikke automatisk blir rapportert som formue.

Pris av Rolex Submariner = 55k
Prisen et nytt "designerur" til 2k hvert år de neste 28 årene = 57000.

Så kan man velge da, sitte med en kvalitets Rolex med masse historie, og minner eller en skuff fylt med 27 stk utdatert dritt?

Behøver ikke være dyrt å kjøpe kvalitet. Må bare se det fra et annet perspektiv!

Selvfølgelig må man regne med service osv., men dere skjønner tegningen.
Ingen av mine venner som ikke interesserer seg for mekaniske ur bruker 2000 kr i året på ur, for dem ville vel heller et såpass dyrt ur som 2000 være noe de gjorde oftest hvert 10 år... :eek:

Tror fornuften må vike for å sette pris på klokkene.

Uten følelser @Entropy ?

Enkelt

Denne vil samtlige som spør meg forstå. En enkel setning som vil rekruttere ihuga samlere i fremtiden:)

Sykt mange fine svar her:) arsenalet med motargumenter er påfylt!

Uten følelser @Entropy ?

Å? Nei, huff? Hva var det som sto her?
Jeg har ikke lest noe og ikke forstått? Hva?

Kunst er kunst, hus er hus, og klokker er klokker!

Akkurat som en gammel bil. Er den gammel nok, er den verd kr. 1000!
Sånn er det bare! Klokker er forbruk! :cool:

<B> :cool: </B>

Selv om klokken er en forholdsvis liten ting taler jo miljøhensyn alltid for å heller ha et varig produkt framfor å henge seg på "bruk og kast"-trenden

Hmmmm. miljø-prefikset... Jeg pleier alltid å bruke det i tråd med "hyklerisk ironi", men i ditt tilfelle er jeg faktisk enig!
En klokke som er varig... Da kommer kvaliteten forbrukeren (deg og meg) til gode!

Med andre ord vil jeg si at det beste du kan kjøpe er en billig quartz som varer i mindre enn et år. Dermed kan du kjøpe ny, og du vil holde tilbud og etterspørsel igang! Dette vil skape arbeidsplasser, statlige inntekter etc. Det vil tjene samfunnet best!

Med andre ord; jeg er en egoist! Stolt egoist! Lenge leve de kostbare kvalitetsklokkene!