Jeg har den forståelse at chronograph er en klokke som har stoppeklokkefunksjonen som komplikasjon, mens et chronometer er en klokke som har en spesiell nøyaktighet, og den kan være med eller uten chronograph-funksjonen. Videre er en fly-back en chronograph som har den egenskap at den sekundviseren som startet med trykk på en knapp, flyr tilbake til start og starter på en ny runde øyeblikkelig ved trykk på knapp nr. 2. Sekundviseren kan stoppes med et trykk på knapp nr. 1, og må nullstilles ved trykk på knapp nr. 2. Alt dette er vel og bra. MEN : Jeg kunne ønske meg en stoppeklokkefunksjon som er slik: Knapp nr 1: Trykk starter klokken Nytt trykk: Stopper viseren for å gi mulighet for avlesing, f.eks. av en rundetid. Nytt trykk: Viseren hopper videre og viser nå den tid som er gått siden første trykk. Viseren stoppes ved trykk på knapp nr. 2, og nullstilles ved et nytt trykk.
Dette var et ønske, men jeg har hittil ikke funnet en klokke med denne funksjonen.
Kan noen av de alltid hjelpsomme TS-lesere kommentere dette, og eventuelt gi opplysninger om mitt ønske kan oppfylles ?
Dette var et ønske, men jeg har hittil ikke funnet en klokke med denne funksjonen.
Kan noen av de alltid hjelpsomme TS-lesere kommentere dette, og eventuelt gi opplysninger om mitt ønske kan oppfylles ?