Omega 3570.50, er det noen gode utenlandske online butikker å handle fra?

Medlem
7. sep. 2013
Er det noen gode butikker å handle denne klokken online? Kanskje noen butikker som trekker fra landets MVA når den skal sendes til Norge?

Har sett den til 20k, og da blir det ca 26k etter moms. Det er samme pris som jeg kan betale her i Norge. Og da kjøper jeg den heller i Norge.

Eller er det ingen ting å hente på å kjøpe den fra utlandet?

Jeg har egentlig ikke noe svar på dine to første spørsmål, men jeg har en kommentar eller to til det siste spørsmålet ditt:

A. Kjøp ny hos norsk forhandler - enklere ved evt garanti/reklamasjon, og greit med et godt forhold til en norsk AD.

B. Kjøp en pent brukt. Det er som oftest både tryggest og billigst om du kjøper av norsk good-guy.

Klokker er heldigvis et billig land å handle klokker i.
Landets mva kan vel bare trekkes fra på nytt ur.

Redigert:
Jeg har egentlig ikke noe svar på dine to første spørsmål, men jeg har en kommentar eller to til det siste spørsmålet ditt:

A. Kjøp ny hos norsk forhandler - enklere ved evt garanti/reklamasjon, og greit med et godt forhold til en norsk AD.

B. Kjøp en pent brukt. Det er som oftest både tryggest og billigst om du kjøper av norsk good-guy.

Jeg er klar over at det blir enklere med garanti/reklamasjon ved å kjøpe fra en norsk forhandler. Og jeg kommer til å gjøre det om det ikke er noe å spare å kjøpe den fra utlandet. Hvis jeg skal kjøpe fra utlandet (uansett ha det måtte være), gjør jeg det om det er mye å spare på det. Altså spare mye nok til at det vier opp for garanti/reklamasjon :)

Hadde tenkt å kjøpe nytt, men en meget pent brukt en kan også gå bra :) Men har ikke sett noen på markedet i det siste. Nå har jeg dog bare sett her på TS, ikke finn.no og andre plasser. Er ikke godt kjent med goodguys på finn.no og andre steder, og føler meg derfor ikke helt trygg å handle der da.

Noen andre med anbefalinger, tips o.l.?

Føler du er ganske usikker her? Husk at det er alltid en risiko å kjøpe på nett eller brukt. Eneste eliminiering av denne risikoen er å gå til norsk AD. Det er det første valget du må ta.

Her er en punktliste som du kan følge hvis du vil ta denne risikoen og spare penger:

1. Bestem deg for klokke og modell (Check, du hvar valgt 3570.50)
2. Gå til nettbutikker, klokkefora, eBay, Finn etc. og finn aktuelle kandidater
3. Gjør prissammenligninger, Norge (inkl. MVA) vs. utland (pluss på 25% MVA)
4. Finn en klokke som passer budsjett og "kjøp selger"
5. Kjøp selger: Hva er betalingmåte? Har selger solgt før? Hvilken returrett har du? Hvordan shippes klokka? Når var service sist? Hvordan shippes klokka? Shippes den med forsikring?
6. Når du føler deg trygg og du har sjekket ut ift punkt 5, kjøp klokke
7. Vent i spenning og kjør en uboxing på sonen. :)

Ang punkt 5, har jeg følgende råd:

1. Hvis brukt og eldre enn 2-3 år: Hør når klokka fikk service og få det bekreftet gjennom dokumentasjon. Trenger klokka snarlig service, regn med at dette koster ca. kr. 4-5000 ekstra.

2. Bruk Paypal, Finn betalingsgaranti eller kredittkort, gir deg en viss forsikring ift feilvare, replika etc. Ikke Wire Transfer.

3. Sjekk referanser til selger, gjerne i good guy-lister, Google-søk på forhandlere etc. Good guy lister er noe vi har på sonen, og som finnes på Watchuseek og andre salgsfora.

4. Pass på at selger sender klokka med UPS eller lignende, ikke vanlig post. Krev at det sendes fullt forsikret. Betal ekstra for shipping og forsikring, det er verdt det. Ikke spar en hundrelapp eller to i shipping og forsikring på ei klokke som er verdt 15-20.000.

5. Klokker i Norge: Har du muligheten til å møte selger F2F, helst hos en AD/forhandler hvor man kan få bekreftet klokkens ekthet bør du strekke deg langt for å få til det.

6. Klokker fra etter 1990: Vær skeptisk til selger som ønsker å selge uten boks og papirer. Det kan selvsagt være mistet eller kastet, men det kan også være tjuvgods eller replika. Konklusjon: Ikke kjøp uten boks og papirer selv om prisen kan friste deg til å gjøre det. Den vil også være vanskeligere å selge skulle du ønske det ved en seinere anledning.

Redigert:
Vurderte i fjor høst å kjøpe en 3570, og begynte derfor å sjekke priser både her hjemme og i Tyskland, siden jeg uansett skulle på ferie der.

Den veiledende prisen i Norge var da 27.900,-, men jeg kunne få den for 25.000,-. Jeg kontaktet også Wempe og Bucherer i Berlin, og den beste prisen jeg fikk der var €2770,- UTEN tysk MVA. Dvs. ca. 28.000,- inkl. norsk MVA. Selv om jeg hadde smuglet den inn i Norge hadde den kommet på 22.500,-. (Dette var heller ikke et alternativ for meg, er alt for nervøs og pysete til å holde på med slikt).

Jeg droppet derfor å kjøpe i Tyskland, jeg kjøpte ikke en ny i Norge heller, men endte opp med en '69-modell. Det er imidlertid en helt annen historie.

Konklusjonen er ihvertfall at det ikke er lønnsomt å kjøpe en NY 3570 i utlandet. Hvordan bruktprisene er vet jeg ikke.

.......Konklusjonen er ihvertfall at det ikke er lønnsomt å kjøpe en NY 3570 i utlandet. Hvordan bruktprisene er vet jeg ikke.

Har erfart det samme selv. Omega og Rolex kan en like billig, og tryggere, kjøpe her. Ur som er "litt mer ukurante" her hjemme, som f eks Oris og Maurice Lacroix, kan det være penger å spare på ved å kjøpe i utlandet.

Ser det er Omega-kampanje på urverket.no nå i oktober!

De selger 3570.50 som jeg også skal ha, til 23k. Da får man helt ny, fra en AD.

Føler du er ganske usikker her? Husk at det er alltid en risiko å kjøpe på nett eller brukt. Eneste eliminiering av denne risikoen er å gå til norsk AD. Det er det første valget du må ta.

Her er en punktliste som du kan følge hvis du vil ta denne risikoen og spare penger:

1. Bestem deg for klokke og modell (Check, du hvar valgt 3570.50)
2. Gå til nettbutikker, klokkefora, eBay, Finn etc. og finn aktuelle kandidater
3. Gjør prissammenligninger, Norge (inkl. MVA) vs. utland (pluss på 25% MVA)
4. Finn en klokke som passer budsjett og "kjøp selger"
5. Kjøp selger: Hva er betalingmåte? Har selger solgt før? Hvilken returrett har du? Hvordan shippes klokka? Når var service sist? Hvordan shippes klokka? Shippes den med forsikring?
6. Når du føler deg trygg og du har sjekket ut ift punkt 5, kjøp klokke
7. Vent i spenning og kjør en uboxing på sonen. :)

Ang punkt 5, har jeg følgende råd:

1. Hvis brukt og eldre enn 2-3 år: Hør når klokka fikk service og få det bekreftet gjennom dokumentasjon. Trenger klokka snarlig service, regn med at dette koster ca. kr. 4-5000 ekstra.

2. Bruk Paypal, Finn betalingsgaranti eller kredittkort, gir deg en viss forsikring ift feilvare, replika etc. Ikke Wire Transfer.

3. Sjekk referanser til selger, gjerne i good guy-lister, Google-søk på forhandlere etc. Good guy lister er noe vi har på sonen, og som finnes på Watchuseek og andre salgsfora.

4. Pass på at selger sender klokka med UPS eller lignende, ikke vanlig post. Krev at det sendes fullt forsikret. Betal ekstra for shipping og forsikring, det er verdt det. Ikke spar en hundrelapp eller to i shipping og forsikring på ei klokke som er verdt 15-20.000.

5. Klokker i Norge: Har du muligheten til å møte selger F2F, helst hos en AD/forhandler hvor man kan få bekreftet klokkens ekthet bør du strekke deg langt for å få til det.

6. Klokker fra etter 1990: Vær skeptisk til selger som ønsker å selge uten boks og papirer. Det kan selvsagt være mistet eller kastet, men det kan også være tjuvgods eller replika. Konklusjon: Ikke kjøp uten boks og papirer selv om prisen kan friste deg til å gjøre det. Den vil også være vanskeligere å selge skulle du ønske det ved en seinere anledning.

Takk for svar @SpaceCowboy :)

Jeg planlegger kjøp av nytt ut, ikke brukt.

Jeg er ikke usikker på å handle over nett, da jeg gjør dette ofte, både elektronikk (dyrt og billig), verktøy osv. Dette er det nesten alltid billigere å handle i utlandet, selv med norsk MVA. Hvis jeg skal handle på nett, så er det fordi det er billigere enn å handle i en norsk butikk. Er det ikke billigere enn å handle i en norsk butikk, så handler jeg heller i en norsk butikk for å få godene for å gjøre det (reklamasjon, garnati, service osv.). Dermed mener jeg at dersom jeg skal handle en ny klokke i utlandet, må den være en del billigere enn å handle den i Norge, iom at jeg ikke har samme angrerett, enkel reklamasjonsrett o.l.

Så jeg er ikke redd for å handle på nett, men det jeg er på utkikk etter er butikker (gjerne online), hvor jeg kan finne klokken til en gunstigere pris enn her i Norge. Per nå har jeg ikke funnet det, og da blir det til at jeg handler i Norge. Regner med at posten til @Entropy var at det er billig å handle klokker i Norge, og at jeg da ikke kommer til å finne den billigere i utlandet.

Redigert av en moderator:
Ser det er Omega-kampanje på urverket.no nå i oktober!

De selger 3570.50 som jeg også skal ha, til 23k. Da får man helt ny, fra en AD.

Takk for svar :) Bare for å være helt sikker, urverk.no sender fra Norge? Så det ikke kommer noe MVA i tillegg?

Bare for ordens skyld: Det var @Entropy som forsøksvis slo fast at Norge ("klokkeland") er et relativt billig land å handle klokker i :) Men jeg er helt enig.

Lykke til i din jakt etter en 3570.50. Det er helt klart verdt det, flott klokke med en strålende lenke, og rene kameleonen når du begynner å kle den med skinn. Jeg er veldig fornøyd med min :)

Redigert av en moderator:
Takk for svar :) Bare for å være helt sikker, urverk.no sender fra Norge? Så det ikke kommer noe MVA i tillegg?

Jeg lurer også litt på dette med mva fra urverket. En kompis av meg bestilte en billig Casio derfra og da ble den sendt fra Sverige. Da skal det jo i prinsippet momses inn dersom det er over 200 kr. Noen som har erfaringer fra urverket når det gjelder dette?

Og er ikke 23k prisen urverket alltid har operert med på 3570?

Søk litt på urverket, det ligger mange tråder om temaet her inne :)

evt google "site:tidssonen.no urverket.no"

Jeg lurer også litt på dette med mva fra urverket. En kompis av meg bestilte en billig Casio derfra og da ble den sendt fra Sverige. Da skal det jo i prinsippet momses inn dersom det er over 200 kr. Noen som har erfaringer fra urverket når det gjelder dette?

Og er ikke 23k prisen urverket alltid har operert med på 3570?

Nei, den har ligget på litt over 24k gaaanske lenge, det er jeg 100% sikker på :) Har fulgt med den en god stund :)

Såvidt jeg har skjønt er urverket.no svensk/norsk, men de ordner alt med mva osv, slik at det kommer ingen tillegg i prisen utover frakten på 99 kr.

Nei, den har ligget på litt over 24k gaaanske lenge, det er jeg 100% sikker på :) Har fulgt med den en god stund :)

Såvidt jeg har skjønt er urverket.no svensk/norsk, men de ordner alt med mva osv, slik at det kommer ingen tillegg i prisen utover frakten på 99 kr.

Da er det nok sikkert bare jeg som husker feil :)