Omega Automatic Seamaster i sørgelig forfatning

Medlem
14. april 2017
Sted
Stjørdal
Jeg sitter her med min fars Omega Automatic Seamaster som han fikk i konfirmasjonsgave av sine foreldre i 1960. Modellen er nok enda noen år eldre. Og har sett bedre dager. Mye bedre dager.

Glasset har falt av, det mangler sekund- og minutt-visere, og to time-indikatorer (eller hva det heter) har falt av. Baksiden er dekket av noe som skjuler en gratulasjonshilsen.

Jeg hører at urverket går, men aner ikke om tilstanden der inne er god. Jeg er, som man kanskje aner, helt grønn på dette området. Noen synspunkter eller erfaringer på hvorvidt dette er mulig å fikse, eller er klokka fortapt?

image.jpeg
image.jpeg

Redigert:
Hei, og velkommen. Dette er et prosjekt ja! :)

Og det vil definitivt ikke gå i pluss, så dette er kun for affeksjonsverdien. Nå har du ikke bilde av verket, og for å få dette i stand kan du fort regne med en 2-3000 (hvis det kan repareres, gitt tilstanden utenpå).

Så var det det kosmetiske; skive, visere og kasse. Her må man få fatt i originale visere, og det må gjøres en (stor) jobb på kassen. Skiven ser ut som om må skiftes ut, eventuelt restaureres. Dette kan fort koste noen tusen også. Her må nok f.eks. urmakerne (@Arcticboy?) på banen, men vil tippe at du fort kommer opp i en minimum 6-7000 totalt for å få denne reparert og restaurert.

Grunnen til å gjøre dette, må være fordi det er din fars konfirmasjonsklokke (affeksjonsverdi). Slike klokker fra 50-tallet er relativt små (ca. 33 mm) og derfor ikke så attraktive i markedet, og hvis de selger, går for rundt et par tusen maks.

Håper det var litt til hjelp.

PS: Jeg er samler, ikke urmaker. Alt ovenfor må bekreftes etter at en urmaker har fått sett på klokka, og prisene er derfor med store forbehold. Og ja: IKKE gå til en Omega-forhandler. De har som regel ikke urmakere i butikken, og ikke folk som er kyndige til å vurdere dette. De selger (og er i hovedsak opptatt av) nyere Omega.

• Liker
Reaksjoner: havarduf og Gubben11
Det finnes sikkert mange slike tråder på dette forumet allerede, så takk for innspill, det setter jeg pris på!

Jeg er klar over at dette ikke er et plussprosjekt. Her er det kun affeksjonsverdien som gjelder.

Jeg tenker også at skiva må byttes, dersom det er mulig å få tak i en reproduksjon. Nye visere og nytt glass. Har det gamle, men tror ikke det er originalt. Har i hvert fall ingen Omega-logo på seg, slik jeg har lest de visstnok skal ha.

Har noen erfaringer med å få restaurert klokker hos Omega i Sveits? Er det en idé, eller finnes det nok av dyktige urmakere til en slik jobb her hjemme? Igjen, jeg spør som en nybegynner. (@Arcticboy har allerede fått en mail om denne klokka)

Å få Omega til å restaurere klokka er en god ide, de vil gi deg papirer på at den restaurert tilbake til opprinnelig stand. Dog med nye service-deler, men det vil ikke bety noe for deg vil jeg tro? Forbehold om at Omega mener at klokka er restaurerbar selvsagt.

Men regn fort med at vi da snakker om en kostnad som er vesentlig høyere enn mitt "estimat" ovenfor...

Du kan ta den med til en Omega forhandler og be om et overslag på restaurering. Jeg gjorde det i fjor. Klokken ble sendt til Sveits og gjennomgikk en sjekk og fikk et estimat. Det var kostnadsfritt, uavhengig om en aksepterte tilbudet eller ikke ( jeg avslo).