Omega lommeur av ukjent modell

Medlem
10. sep. 2013
Innlegg
55
Hei,

Jeg har arvet et lommeur av min oldefar. Jeg husker at jeg kikket på det som liten pjokk, men det har siden det ligget i en skuff i nesten 30 år. Etter at jeg ble klokkeinteressert, kom jeg plutselig på at jeg hadde det. Jeg var ikke klar over at det var Omega før jeg tok en ny kikk på det. Urverket fungerer, men den er tung å trekke opp, og jeg tør ikke trekke den opp så mye siden det raskt blir motstand, og den går ikke så lenge før den stopper igjen.

Er det noen som kan si noe om modellen og verdien til denne?

WUoU8Ag.jpg


NPERBzq.jpg


rEvWCqa.jpg


Bbf5bg2.jpg


Faam0hq.jpg
 
Om klokken er i gull er klokkeverdien omtrent det samme som gullverdien. Om det da ikke er noe helt spesielt, og det ser det ikke ut til å være for mine utrente øyne.

Bilder av verket må til.
 
Er inngraveringa den gamle NSB-logoen, den før 1935 eller noe sånt? Det er jo litt stilig, men er kanskje ikke noe som øker pengeverdien.
 
Morsom logo på bak-lokket. Klarer ikke helt plassere den, men jeg har sett den før.

EDIT: Er det NSB logoen kan denne være mere aktuell for en samler, synd den er så slitt.
 
Redigert:
NSB-logo?

Takk for svar. Jeg får se om jeg får åpnet det etterhvert for å ta noen bilder av innmaten.
 
@Mechanical Jeg har det samme uret selv. Det tilhørte min oldefar, som igjen ble gitt til min bestefar.. 7000 kroner skulle Bjerke ha for å serve uret, da det aldri hadde hatt service tidligere.


Servicen er nok dessverre verdt flere ganger urets verdi. Dersom uret ikke har en affeksjonsverdi for deg, ville jeg lagt det i klokkeboksen på utstilling. Selv venter jeg til jeg føler jeg har muligheten til å serve uret, nettopp fordi affeksjonsverdien er stor for meg.
 
Redigert av en moderator:
@Mechanical Jeg har det samme uret selv. Det tilhørte min oldefar, som igjen ble gitt til min bestefar.. 7000 kroner skulle Bjerke ha for å serve uret, da det aldri hadde hatt service tidligere.


Servicen er nok dessverre verdt flere ganger urets verdi. Dersom uret ikke har en affeksjonsverdi for deg, ville jeg lagt det i klokkeboksen på utstilling. Selv venter jeg til jeg føler jeg har muligheten til å serve uret, nettopp fordi affeksjonsverdien er stor for meg.

7000!? Det var da voldsomt... Høres ut som et restaureringsprosjekt man tar selv. Etter å ha øvd seg på noen andre ur først så klart :)
 
Redigert av en moderator:
@Mechanical Jeg har det samme uret selv. Det tilhørte min oldefar, som igjen ble gitt til min bestefar.. 7000 kroner skulle Bjerke ha for å serve uret, da det aldri hadde hatt service tidligere.


Servicen er nok dessverre verdt flere ganger urets verdi. Dersom uret ikke har en affeksjonsverdi for deg, ville jeg lagt det i klokkeboksen på utstilling. Selv venter jeg til jeg føler jeg har muligheten til å serve uret, nettopp fordi affeksjonsverdien er stor for meg.

Så pass, ja... Tror ikke det blir aktuelt med det første. Det får bli et utstillingsobjekt.

Hva vet du om uret, da? Modell og ca. år? Og jeg prøvde å Google hva NSB-logo er, men fant ikke noe.
 
Redigert av en moderator:
@acnorway - Ja, det ble jo egentlig ikke noe service, det ble restaurering.

@Mechanical - Bestefaren min sier selv at klokken mest sannsynlig er fra slutten av 1890, eller helt i starten av 1900-tallet. Nå skal det sies at bestefaren min roter litt, så jeg tørr ikke påstå at dette stemmer, men det er ihvertfall det jeg går ut ifra.

På Bjerke fikk jeg ikke bekreftet noe, der sa de bare at det hørtes rimelig ut med det bestefar hadde sakt. Jeg fikk riktignok ikke denne bekreftelsen av urmakeren, men av personalet.
 
Redigert av en moderator:
På de eldste Omega lommeurene er serienummeret stemplet på urverket bak urskiven. Hvis serienummeret ikke er synlig på urverket når dere åpner urkassen, er det sannsynlig uret er produsert en gang mellom 1895 og 1902. I såfall kan serienummeret i urkassen indikere når uret ble produsert, da det ikke skal være store avvik på kassenummer og verksnummer på de eldste omegaene. Etter 1902 en gang ble serienummeret lettere synlig, da det ble stemplet på andre siden av urverket.