Omega PO vs Rolex Submariner. Hjelp!!

Medlem
8. okt. 2011
Sted
Lillestrøm
Hei Tidssonen,

Først vil jeg takke for et kjemefint forum. Jeg har vært trofast leser i flere måneder, og tenkte nå at det var på tide å endelig registrere seg.

Jeg oppdaget forumet under prosessen med å sammenlige Omega PO (cal 2500) med Rolex Submariner, for det er èn av disse klokkene jeg kommer til å kjøpe, men "hvem av dem" er det store spørsmålet!!

Dette har vært en laaaang prosess, og jeg har lest mye av det som ligger på nettet, både her på Tidssonen og andre forum.

Status er:

- Jeg har alltid følt at "mitt" merke er Omega

- Estetisk liker jeg PO bedre en Sub`en

-- Da burde jo valget være enkelt, ikke sant? MEN!!

- Jeg kjenner en urmaker som forteller om problemene rundt Co-axiale verk.
Dette står det jo også en del om på nettet.

- Urmakeren forteller også at PO (cal 2500) er et ETA-verk som er overpriset

- Urmakeren forteller videre at Sub`en er langt mer driftsikker enn PO, i tillegg til at det er et "inn-house"-verk produsert av Rolex. Dette er også et stort pluss.

- Etter ha lest en del på ulike forumsider, ser jeg at "mange" har hatt ulike problemer med side PO, men man leser sjeldent dette om Sub`er...

- Når jeg først skal bruke så mye penger på en klokke, så ønsker jeg ikke å "ta til takke" med en ny PO, når jeg for de samme pengene kan kjøpe en pent brukt Sub.

- Mitt budsjett klarer ikke den siste versjonen PO (cal 8500)

GODE RÅD MOTTAS MED TAKK! :D

Liker du best Po, gå for denne :) Problemene med verket virker noe overdrevet. La aldri andres syn bestemme ditt klokkevalg :D

Når det er sagt, så kommer vel du som alle andre til å ende opp med en Sub tilslutt, spm er bare når ;)

Liker du best Po, gå for denne :) Problemene med verket virker noe overdrevet. La aldri andres syn bestemme ditt klokkevalg :D

Når det er sagt, så kommer vel du som alle andre til å ende opp med en Sub tilslutt, spm er bare når ;)

He he, det sies at mange først blir fasinert av Tag Heuer, for så gå over til Omega. Til slutt blir de tilfreds med Rolex :rolleyes:

He he, det sies at mange først blir fasinert av Tag Heuer, for så gå over til Omega. Til slutt blir de tilfreds med Rolex :rolleyes:

Amen, i mitt tilfelle. Selv om det nok heller var en Thai Hoier, som kom først. Kjøpt av min ekskone i Pat Pong i Bangkok. Den kom uten den prangende klokkeboksen, og heller i en praktisk liten ziplock plastpose. Bra for miljøet om ikke annet. Så en Omega Constellation, og deretter en Daytona. Neste ur er ikke bestemt enda, men det blir med stor sannsynlighet Rolex igjen

Sorry - løpet er kjørt

Hei,

Siden du allerede har funnet frem til dette fora og samtidig er klar over bruktprisene på Rolex, er jeg redd for at løpet allerede er kjørt for deg. Du kan selvfølgelig kjøpe en av de gamle PO modellene, men jeg er redd for at du alltid vil skule mot en Rolex. Mitt råde er enkelt: Kjøp en pent brukt 14060 eller 14060M. Da får du ro i sjelen for en god stund fremover.

Men, hvis du av estetiske årsaker foretrekker PO designet og samtidig ikke bryr deg om hva naboen mener om klokken din, da kjøper du en PO. Men aldri tvil på valget ditt ;)

Frode.

Urmakeren din høres ut som en tulling som ikke vet hva han snakker om! 2500 er ikke et overpriset ETA verk. Dessuten så betaler du ikke for bare urverket, men for design, teknologi, varemerket, kasse, lenke +++

Mitt tips vil nok være en brukt Submariner 16610, men anbefaler deg i å ikke høre på andre. Dette er noe du må finne ut av selv. Worst case (ref. best case) scenario så ender du opp med både en PO og en Submariner. Spørsmålet er bare hva som skal kjøpes først.

Velkommen til forumet :)

Selv har jeg eid to stk Omega PO. Har ikke hatt noen problemer med disse. Mange vil nok anbefale deg å kjøpe Rolex. Gjør gjerne det, men prøv begge klokkene på armen først (dersom mulig). Først da kan du gjøre deg opp en ordentlig mening :)

Hvis PO med 8500-verket er utenfor budsjett så er vel en Sub langt utenfor?

Hvis det er PO som tiltaler deg mest så skjønner jeg ikke hva du skal med en Sub?
Jeg kan ikke huske å ha lest at det har vært noe rusk med det siste 2500C-verket.
Tidligere versjoner har det visstnok vært litt lugging med.
Hvis du i tillegg synes Sub er for (kryss av for det som passer):
  • Gubber
  • Finansakrobater
  • Posører
  • Dørvakter
Da er det vel bare å kjøpe en PO.

Hvis du ikke er nevneverdig plaget av fordommene over kan du trygt vurdere en Sub.
De har et velprøvd og pålitelig ur-verk, samt et design som aldri vil gå av moten.
En klassiker rett og slett.:cool:

Jeg har personling opplevd at service fra Omega etter kjøp har vært laber.
Hvis noe skulle gå galt er det greit at de er der for å fikse problemet også.
Her står Omega til stryk etter min erfaring.

Jeg er vel en av de som hadde problemer og byttet. Som deg regnet jeg meg som en Omega mann. Kjøpte PO når den kom. Etter et lite lekeslagsmål med sønnen min på 4 år, klarte han å sparke hardt nok på klokkearmen min til at ting gikk ut av stilling i urverket. Fikk det fikset på garanti. Solgte, og kjøpte en Sub. Urverket her er noe av det stødigste i markedet, fullstendig fri for barnesykdommer og årevis med positive tilbakemeldinger.

Er fortsatt Omegafan, men er skeptisk til 2500 verket. Virker som et forhastet prosjekt, hvor man har tatt ETA standardverk og mekket det om for å tilpasse det til co-ax teknologien. Flere rapporterer om rusk i dette verket. Ikke bare a og b versjonen, men c, som jeg hadde i PO'en. Det nye in-house verket 8500 derimot er designet for den nye teknologien og virker 100% stødig.

Jeg er vel en av de som hadde problemer og byttet. Som deg regnet jeg meg som en Omega mann. Kjøpte PO når den kom. Etter et lite lekeslagsmål med sønnen min på 4 år, klarte han å sparke hardt nok på klokkearmen min til at ting gikk ut av stilling i urverket. Fikk det fikset på garanti. Solgte, og kjøpte en Sub. Urverket her er noe av det stødigste i markedet, fullstendig fri for barnesykdommer og årevis med positive tilbakemeldinger.

Er fortsatt Omegafan, men er skeptisk til 2500 verket. Virker som et forhastet prosjekt, hvor man har tatt ETA standardverk og mekket det om for å tilpasse det til co-ax teknologien. Flere rapporterer om rusk i dette verket. Ikke bare a og b versjonen, men c, som jeg hadde i PO'en. Det nye in-house verket 8500 derimot er designet for den nye teknologien og virker 100% stødig.

Hvordan kan man vite om man kjøper a,b eller c versjonen? Står dette i sertifikatet kanskje?

Hei,

Siden du allerede har funnet frem til dette fora og samtidig er klar over bruktprisene på Rolex, er jeg redd for at løpet allerede er kjørt for deg. Du kan selvfølgelig kjøpe en av de gamle PO modellene, men jeg er redd for at du alltid vil skule mot en Rolex. Mitt råde er enkelt: Kjøp en pent brukt 14060 eller 14060M. Da får du ro i sjelen for en god stund fremover.

Men, hvis du av estetiske årsaker foretrekker PO designet og samtidig ikke bryr deg om hva naboen mener om klokken din, da kjøper du en PO. Men aldri tvil på valget ditt ;)

Frode.

Beklager å bryte litt inn i tråden, men hva er en normal pris på en pent brukt 14060 og 14060M ?

Jeg hadde akkurat samme valgene når jeg skulle velge meg dykkerklokke - det endte med PO 2500C. Hvorfor? Den passer min hånd bedre (synes SUB er for liten.....i tillegg så er det veldig mange som har den der jeg jobber:twisted:) og den ser tøffere ut. Klokka går "perverst" nøyaktig - langt mer nøyaktig enn Suben (har sammenliknet med 3-4 stykker).

Når det gjelder bruk så mener jeg at klokker skal brukes - den er med på fjellturer, fisketurer osv. Tar den selvsagt av når hobbysnekkeren er igang.....

Anbefalter at du kjøper med hvite tall og sort bezel. Så kjøper du i tillegg en orange for å være litt fargeklatt innimellom. Bezelskifte finner du på Youtube - er særdeles enkelt.

Uansett - du gjør jo ingen dårlige valg her. Sub eller PO - bra blir det uansett.:D

Anbefalter at du kjøper med hvite tall og sort bezel. Så kjøper du i tillegg en orange for å være litt fargeklatt innimellom. Bezelskifte finner du på Youtube - er særdeles enkelt.

Uansett - du gjør jo ingen dårlige valg her. Sub eller PO - bra blir det uansett.:D

Hvordan skifter du bezel på PO særdeles lett uten riktig utstyr? Er en helt annen story med bezelskfite på PO enn Sub.

Selv har jeg hatt problemer med urverket på 2/2 PO som jeg har kjøpt nye. Desverre.

Sub for me!

Jeg er av dem som mener PO designmessig er en bom. Liker den ikke i det hele tatt. Ja, og den er jo i tillegg for stor.

Kjøp en 14060M og du kommer til å bli fornøyd (en stund i alle fall, jeg har hatt to av disse og de har forsvunnet ut etter tur pga nye klokkeeventyr).

Svært enkelt å bytte bezel :
1. Fjern reima (hvis du har stållenke) som sitter i underkant av klokka
2. Legg maskeringsteip/elektroteip på lugsene
3. Ta frem lommekniven, ta ut brusåpner og ta ett lag tape rundt denne
4. Plasser åpneren under kl 6 (hviler på lugsa) og press foriktig. Det skal ikke mye trykket til før den åpner.
5. Sett ny bezel på (pass på at markørene stemmer) trykk jevnt tilbake

Jeg har sikkert gjort dette ett 20-talls ganger og det fungerer som bare fy! Har fortsatt ikke fått noe som helst skader......første gangen bruker man fort litt for mye tape.....

Beklager om jeg virker pirkete, men dette er akkurat hva jeg mener! Tanken på å betale nesten 30 lapper for et verk som kanskje er noe forhastet gnager :oops:

Hva om evnt "kjente problemer" inntreffer ETTER at garantien har løpt ut?? Hva da? Det er jo ille om kunde alene skal måtte dekke dette.

Jeg har en PO som jeg er veldig fornøyd med:) Har ikke hatt den lenger enn siden mars, men det har vært problemfritt sålangt og den går meget presist! Jeg skal nok ha meg en sub etter hvert, men da må nok sparingen holde på en stund til;) Du ender nok opp med begge en gang, men er lommeboken på PO nivå pr nå, hadde jeg kjøpt den og tatt en Sub seinere!