Omega rabatt for militære?

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
I USA får millitære kjøpt nye speedy pro til 2300$ gjennom aaefa ( tror det var det dem kalte det)

Har norske militære lignende avtaler?

Hadde så lett kjøpt speedy pro ny til den prisen der!

Jeg har hørt med en i klassen min om hvordan dette fungerer. Forstod det slik at de fikk kjøpt taxfree og at de gjerne fikk en liten rabatt fra urmaker på topp av det. Men dette ble oppfulgt av fremvisning av en T-touch så om alle merker var tilgengelig fra denne norske urmakeren det vet jeg ikke.

Dette gjelder for det meste militære i utenlandstjeneste. De får tilbud fra en del firmaer om å kjøpe varer fra Norge og sendt til sin militære utenlandsadresse. Da får du varen uten mva og gjerne en liten rabatt oppå der igjen. Min søster gjorde dette når hun var stasjonert i Tsjad.

MVA-fritak og PX

Er det ikke det som skjer i "vanlige" px-utsalg. Fritak for norsk MVA og evnt en rabatt, lokalt innkjøpte varer med en i utgangspunktet lavere inntakskost.........

Vet da om urmakere i Norge som shipper etter hva jeg har hørt ganske store mengder med klokker ned til sandkassa.

Dette gjelder for det meste militære i utenlandstjeneste. De får tilbud fra en del firmaer om å kjøpe varer fra Norge og sendt til sin militære utenlandsadresse. Da får du varen uten mva og gjerne en liten rabatt oppå der igjen. Min søster gjorde dette når hun var stasjonert i Tsjad.

Med utenlandsopphold over 365 dager så slapp vi moms på varer kjøpt "ut" fra forhandlere i Norge. PXprisene derimot var mye rimeligere enn det. Jeg betalte 1/3 av norsk pris på ur.

Hadde mulighet til å kjøpe en Breitling Super Avenger til en LATTERLIG lav pris på KAIA, men da jeg på tidspunktet ikke kunne kalle meg en WIS akkurat, så gikk jeg for en Casio ...ERRE`MULIG!!! Ja ja, lot også en SMP til gi-bort pris ligge igjen i displayet på Balkan for mange år siden, så har vel bare fortsatt en dårlig trend.
Men, hvis du er ute etter de gode dealene, som vi jo alle er, så er beste mulighet dersom du kjenner noen som er i utenlandstjeneste nå, og høre om de er villige til å bestille for deg. Og Ja, det er flere firmaer som gjør god butikk på å sende til divers misjonsområder. Vet bla at klockia.se og urverket.no gjør det. Dvs man kan jo bestille fra så og si alle firmaer, men noen har alt ordnet med momsfradraget for deg, så det er enklere. Er som nevnt over her også stort sett en ekstra liten rabatt på toppen av momsfradraget, men sjeldne mer en 5-10% (men da er vi jo fort oppe i en 30-35% fratrekk på fullpris:0)
Og selv om det er et krav om at man skal være utenfor landet i 365 eller mer, så er det null problem å få stemplet av Politet på Gardermoen på tolldeklarasjonspapirene om man ønsker og kjøpe av norsk AD, og få momsen igjen, da selv om man ikke nødvendigvis skal være borte i 365 eller mer ...Har jeg hørt;0)

Ikke hørt om at militære får rabatter på noen merker her hjemme i allefall (sidne det vel var det du spurte om innledningsvis) Men hvis det finnes, så vil jeg gjerne vite om det;)

Kan virke som jeg må forhøre meg om mine miltæransatte medstudenter har noen gode kollegaer som for tiden er utenlands!

For å klargjøre reglene litt, personell i utenlandsmisjoner kan kjøpe varer i Norge- eller på nettet og få disse momsfritt til feltpostadresse i utlandet. Det er dog krav til at vedkommende tjenestegjør sammenhengende minimum ett år og at varen brukes i misjonen.

PX utsalgene er desverre ikke som i tidligere tider, nå er det ikke mye å hente på KAIA eller i MES, prisene har steget mye de siste par årene og utvalget har skrumpet inn til "billigur". De fleste bestiller hos norsk AD og får tilsendt klokke. Jørgensen er en som kan anbefales.
Tom

Kan virke som jeg må forhøre meg om mine miltæransatte medstudenter har noen gode kollegaer som for tiden er utenlands!

Morsom kommentar sett i lys av signaturen din. :p

andersens signatur skrev:
Betalte du toll på den der eller?

Begynner ikke diskusjonen her skli litt ut i hva som ikke bør diskuteres her?
Selv om det kanskje ikke er et "lovbrudd" i den forstand

http://www.tidssonen.no/regler-tidssonen-no/

Kan være enig i det, ja. :)

Morsom kommentar sett i lys av signaturen din. :p

Kan være enig i det, ja. :)

Hehe signaturen min stammer fra forrige runde med moms/toll hysteri. Husker ikke hvem det var, men var en bruker som gjentatte ganger stilte spm "betalte du toll på den" i unboxing tråder etc.