Omega Railmaster går litt for fort etter service

Hovedsignal

Støttemedlem
Medlem
4. okt. 2014
Sted
Oslo
Kjøpte en 7 år gamme Omega Railmaster for rundt en måneds tid siden.
Klokken ble levert direkte fra service hos Omega/Swatchgroup.

Merket etter kort tid at klokken på tross av dette gikk rundt 1 sekund for fort i timen.
Sendte mail, og klokken ble tatt inn igjen til justering.

Nå har jeg fått den tilbake, og den går fortsatt litt for fort. Rundt 8 sekunder i døgnet for å være nøyaktig.

I følge COSC sertifiseringen, skal den holde -6 til +4 sek i døgnet, noe som tilsier at den er mer enn dobbelt så rask som det sertifiseringen tilsier.

Jeg lurer da bare på hvor pertentlig man skal være på dette, det er jo kjedelig å bruke 5000 kr på en service, og få tilbake en klokke som fortsatt går for fort. Selv om det bare blir rundt 1 min i uka, blir det et irritasjonsmoment.

Hva synes dere?
Burde jeg sende enda en mail og klage på at den går for fort, eller innfinne meg med at 8 sek i døgnet er bra nok?

Dette er modellen det er snakk om:
http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/railmaster-chronometer/25025200

Hvis den er solgt som COSC sertifisert, skal den holde seg til COSC etter service.
Hvis den var aldri sertifisert kan du ikke klage på en lovlig måte.
En god urmaker(din Omega forhandler) kan regulere den bedre: Trenger ikke å sende den til Omega i Sveits igjen.
Spørs om hvis han tar seg fett betalt for det eller hvis det går som "etter service service" som for eks støv under glasset...
Fikk du den sendt gjennom en urmaker?

Hvis den er solgt som COSC sertifisert, skal den holde seg til COSC etter service.
Hvis den var aldri sertifisert kan du ikke klage på en lovlig måte.
En god urmaker(din Omega forhandler) kan regulere den bedre: Trenger ikke å sende den til Omega i Sveits igjen.
Spørs om hvis han tar seg fett betalt for det eller hvis det går som "etter service service" som for eks støv under glasset...
Fikk du den sendt gjennom en urmaker?

Den ble sendt inn via Urmakeren i Theresesgate.
Klokken er Cosc sertifisert fra fabrikken.

Betalte ingenting da den var inne gang nr 2, det skulle jo tatt seg ut.
Men han er jo bare mellommann og sender den videre til Omega.
Tror derimot ikke den har vært i Sveits, men på Kalbakken.
Det var der den var når jeg klaget første gangen også.

Hvor lenge synes dere jeg skal overvåke klokken før jeg sender en ny evt klage?
Har da brukt klokken hele tiden, nettopp for å undersøke saken.

Den har nå gått 25 sekunder for fort siden kl 2315 på mandag.

Den ble sendt inn via Urmakeren i Theresesgate.
Klokken er Cosc sertifisert fra fabrikken.

Betalte ingenting da den var inne gang nr 2, det skulle jo tatt seg ut.
Men han er jo bare mellommann og sender den videre til Omega.
Tror derimot ikke den har vært i Sveits, men på Kalbakken.
Det var der den var når jeg klaget første gangen også.

Hvor lenge synes dere jeg skal overvåke klokken før jeg sender en ny evt klage?
Har da brukt klokken hele tiden, nettopp for å undersøke saken.

Den har nå gått 25 sekunder for fort siden kl 2315 på mandag.

Ok... Det er altså +25 sek i løp av 45 timer... +13 sek per dag: Elendig for en COSC sertifisert klokke.
Send den tilbake med kjeft. Utrolig at den er sånn etter andre tur.
Jeg hørt mye dårlig av en del Omega service i landet: Urverket kommer tilbake med stygge skrujern spor... Etc...
Nei nei nei... Skal nok sende til Sveits hvis jeg trenger for min del.

Ikke hvis du har +25 sek siden mandag kveld...?? Dette går opp og ned: Avhengig av klokkeposisjon.

Det var søndag kveld. Jeg jobber skift, så gikk
litt i surr. Beklager det.
Den går hvertfall ca 8 sek for fort i døgnet.

Det er hvertfall mer eller mindre dobbelt av COSC.

Redigert:
Cosc eller ikke, jeg ville ikke sendt klokken tilbake hvis den holder seg rund 8 sek/døgn. Det er ikke så verst for en 7 år gammel klokke, og jeg tror kanskje ikke det vil hjelpe å sende den tilbake heller. Er du veldig opptatt av nøyaktig tid ville jeg kjøpt en quartz :)

Cosc eller ikke, jeg ville ikke sendt klokken tilbake hvis den holder seg rund 8 sek/døgn. Det er ikke så verst for en 7 år gammel klokke, og jeg tror kanskje ikke det vil hjelpe å sende den tilbake heller. Er du veldig opptatt av nøyaktig tid ville jeg kjøpt en quartz :)

Betaler man nesten fem tusen kroner for en service, så burde man vel kunne forvente at uret går som det skal etterpå?
De markedsfører jo tross alt Co-axial urverket som det mest nøyaktige mekaniske urverket i verden.

Det var søndag kveld. Jeg jobber skift, så gikk
litt i surr. Beklager det.
Den går hvertfall ca 8 sek for fort i døgnet.

Det er hvertfall mer eller mindre dobbelt av COSC.

OK da blir det +8 sek dag ja.
COSC er -4/+6 sek per dag for urverket som er 20mm diameter eller under: Ikke -6/ +4 som du sagt.

Og faktisk, siden urverket ditt er 25,6mm, ligger du i -5/+8 tabellen: Da er du COSC!
Her er COSC tabellen:

Her får du tilgang til popup vinduet med tabellen hos COSC nettsiden
http://www.cosc.ch/chronometre2.php?lang=en

Her er ditt urverk
http://www.phfactor.net/wtf/Omega/1831_Omega2403,2403A,2403B.doc.pdf

Siden Ø > 20, må han vel ligge i kategori 1 - -4/+6?

Ja, sant: Jeg så feil på tegn der. Fortsatt: Han er bare +2 sek over COSC... Ingen drama.
Urverket skal gå sent med tiden siden oljen tørker litt og i fremtid skal han ligge i COSC for en del års bruk.

Ettersom jeg utrolig nok klarte å gå i surr på når jeg faktisk startet å måle nøyaktigheten på klokka, så nullstilte jeg den igjen kl 21:00 i går.
Var litt overrasket da den gikk hele 11 sek for raskt kl 21:00 igjen i dag. Virker nesten som den går fortere og fortere.
Tenkte å overvåke den i en uke, så se om det er en konstant eller om den varierer.

Så får jeg se om jeg klager etter det, eller om den går seg til.

Ettersom jeg utrolig nok klarte å gå i surr på når jeg faktisk startet å måle nøyaktigheten på klokka, så nullstilte jeg den igjen kl 21:00 i går.
Var litt overrasket da den gikk hele 11 sek for raskt kl 21:00 igjen i dag. Virker nesten som den går fortere og fortere.
Tenkte å overvåke den i en uke, så se om det er en konstant eller om den varierer.

Så får jeg se om jeg klager etter det, eller om den går seg til.

Noen ganger: Bruk av feil olje(i din sak, olje som er tynnere enn den som trenges), eller olje hvor det trenges ikke olje faktisk kan medføre til "hurtig urverk". Spesielt på Co-axial urverk siden sin escapement trenger sirka ingen olje eller my mindre enn andre.
Disse Co-axial urverk som din kan også bare reguleres med et spesielt verktøy: Omega gjorde det med vilje for å få monopol på service.
Jeg er ikke urmaker og egentlig vet ikke mer enn det.
Men siden de gjorde det de kunne 2 ganger og at urverket går fortsatt for fort, kan man spekulere om det med olje trøbbel.

Usj, det høres jo ikke bra ut!
Er jo uansett litt rart om Omega selv ikke skal klare å gjøre det på riktig måte, er ikke videre imponert.
Men som sagt, skal sjekke klokken hver dag kl 21 i en uke, og se hvordan det ligger an.

De halverte jo hvertfall feilmarginen med 50% på første klagen, så da burde den vel være så vidt innenfor om jeg klager en gang til..
Lov å håpe hvertfall..

Usj, det høres jo ikke bra ut!
Er jo uansett litt rart om Omega selv ikke skal klare å gjøre det på riktig måte, er ikke videre imponert.
Men som sagt, skal sjekke klokken hver dag kl 21 i en uke, og se hvordan det ligger an.

De halverte jo hvertfall feilmarginen med 50% på første klagen, så da burde den vel være så vidt innenfor om jeg klager en gang til..
Lov å håpe hvertfall..

Så lenge din klokke var inne i Sveits hos Omega, kan du ikke kalle det for Omega service...
Jeg kjenner en del som var veldig fornøyd med Omega Bienne.
Å bli "godkjent" Omega i Norge betyr ikke at man kan gjør helt akkurat som Omega Bienne senter.

Når Omega selv setter opp Swatchgroup på Kalbakken som et sertifisert service center, så blir det jo veldig rart å påstå at uret ikke har vært inne hos Omega selv om det ikke har vært i Bienne..

Jeg har selv lest mye, og sett at folk blir mer fornøyde når urene har vært i Sveits. Men å påstå at det ikke er en Omegaservice fordi den ikke har vært i Sveits blir litt for dumt.

http://www.omegawatches.com/customer-service/find-service-center/map/store-details/2451

Om de først har fått denne sertifiseringen av Omega, så burde de også kunne levere god service på Omegaprodukter.
Og man burde jo hvertfall kunne forvente at uret går rett etter de har fått to forsøk på å fikse det.

Hadde jeg sendt det til service selv ville jeg nok sendt den til Bienne, men uret var inne uken før jeg kjøpte det.

Redigert:
Når Omega selv setter opp Swatchgroup på Kalbakken som et sertifisert service center, så blir det jo veldig rart å påstå at uret ikke har vært inne hos Omega selv om det ikke har vært i Bienne..

Jeg har selv lest mye, og sett at folk blir mer fornøyde når urene har vært i Sveits. Men å påstå at det ikke er en Omegaservice fordi den ikke har vært i Sveits blir litt for dumt.

http://www.omegawatches.com/customer-service/find-service-center/map/store-details/2451

Om de først har fått denne sertifiseringen av Omega, så burde de også kunne levere god service på Omegaprodukter.

Hadde jeg sendt det til service selv ville jeg nok sendt den til Bienne, men uret var inne uken før jeg kjøpte det.

Som sagt. Jeg har hørt min del om dårlig utført service i Norge hos "Omega godkjent".
Når en urmaker(som er min venn faktisk) sier meg at etter service på /Omega folk/ i landet: Han kunne observere at urverket var litt maltraktert med utilpasset skrujern, setter det tvil i meg om kompetanse eller nøyaktighet av arbeidet som er utført der.
Nå liker jeg ikke å si dårlig ting sånn: Men jeg har nok tillit i han for å holde meg unna disse folk.
På samme linje, jeg lest også en del historier om Rolex klokker maltraktert hos Rolex US senter: Sånn går det dessverre.
Å bli godkjent av...betyr ikke at du kunne jobbe hos...
Vil du drikke beste vann, drikk på kilden.