Omega seamaster 30

Medlem
13. okt. 2022
Sted
Lindesnes
Hei, Fikk denne klokka som arv fra min bestefar. Kan noen gi meg noe info om den,når den er laget osv. den var desverre nokså ripete og fæl. Men den sviver som den skal.

Vedlegg

• 81974959-8352-45A4-BC41-8164C21E55FD.jpeg
    81974959-8352-45A4-BC41-8164C21E55FD.jpeg
    103,7 KB · Visninger: 0
  • BC00E080-F173-42CC-8549-80923A771B59.jpeg
    BC00E080-F173-42CC-8549-80923A771B59.jpeg
    204,8 KB · Visninger: 0
  • D9FB0B10-61BA-4F79-8353-EF2F6416FB28.jpeg
    D9FB0B10-61BA-4F79-8353-EF2F6416FB28.jpeg
    103,8 KB · Visninger: 0
  • 5401440F-1F64-4A3C-836C-4D428C26C219.jpeg
    5401440F-1F64-4A3C-836C-4D428C26C219.jpeg
    99,8 KB · Visninger: 0
  • F9F9B6EB-F069-4C98-A9F6-4FDD94011664.jpeg
    F9F9B6EB-F069-4C98-A9F6-4FDD94011664.jpeg
    256,8 KB · Visninger: 0
Har en omtrent maken, som heller ikke så fin ut da jeg kjøpte den.
Alderen ser du om du skrur av lokket og leser serienummeret på urverket.
Vil tippe nummeret starter med 19 eller 20, noe som skulle tilsi 1962 eller 63 om jeg ikke husker mye feil.
Vanskelig å se, men er flekkene på skiva eller kun glasset ?

Min så sånn ut (elendig mobilbilde) før restaurering:
S30 før.jpg

Og etter:
S30 etter.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Vil tippe nummeret starter med 19 eller 20, noe som skulle tilsi 1962 eller 63 om jeg ikke husker mye feil.

Vis vedlegg 308218

Og etter:
Vis vedlegg 308219

Vis vedlegg 308218

Og etter:
Vis vedlegg 308219
vansklig å si, men ser nesten ut som det er på skiva. Prøvde å vaske litt med ei fille. Bytta du glasset?

Ikke vask skiva med fille, for all del i verden o_O
Håper du mente glasset.
Skiva kan du evt. "vaske" forsiktig med en fuktig bomullspinne du ruller (ikke gnir) forsiktig over skiva, men da må du være forsiktig så du ikke skader viserne.
Går du hardere til verks, risikerer du å skrubbe av klarlakk og lakk, og det vil du ikke.
Er du i tvil, så overlat det til noen som kan.
Aller helst bør visere og skive demonteres, men det bør du ikke satse på selv om du ikke vet hva du gjør.

Det sagt, glasset pusset og polerte jeg til det ble veldig bra.
Etter poleringen kom en sprekk til syne som ikke vistes da glasset var matt, så glasset ble byttet med et nytt originalt.
Uansett, glasset kan bli riktig så fint med puss, men da bør det ut av kassa, eller om du maskerer veldig nøye rundt så du ikke pusser kassa.
Jeg demonterte glasset og pusset først med 800 vått, deretter 1200 vått, og til slutt Polywatch.
Det ble veldig bra, men avdekket altså en sprekk.

Ikke vask skiva med fille, for all del i verden o_O
Håper du mente glasset.
Skiva kan du evt. "vaske" forsiktig med en fuktig bomullspinne du ruller (ikke gnir) forsiktig over skiva, men da må du være forsiktig så du ikke skader viserne.
Går du hardere til verks, risikerer du å skrubbe av klarlakk og lakk, og det vil du ikke.
Er du i tvil, så overlat det til noen som kan.
Aller helst bør visere og skive demonteres, men det bør du ikke satse på selv om du ikke vet hva du gjør.

Det sagt, glasset pusset og polerte jeg til det ble veldig bra.
Etter poleringen kom en sprekk til syne som ikke vistes da glasset var matt, så glasset ble byttet med et nytt originalt.
Uansett, glasset kan bli riktig så fint med puss, men da bør det ut av kassa, eller om du maskerer veldig nøye rundt så du ikke pusser kassa.
Jeg demonterte glasset og pusset først med 800 vått, deretter 1200 vått, og til slutt Polywatch.
Det ble veldig bra, men avdekket altså en sprekk.
Ja var glasset jeg vaska er det bare å skru opp lokket bak for å fjerne glasset? Og pussa du bare med vanelig pussepapir? Eventuelt vor fikk du nytt glass?

For å fjerne glasset må du skru opp bak, så fjerne krone og stem, deretter noen små braketter (case clamps) som holder verket fast i kassa.
Da kan verket med skive og alt slippes forsiktig ut av kassa.
Nå kommer du til glasset som kan "poppes" forsiktig ut med press fra innsiden.
Gamle glass kan være sprø og sitte bra, så det kan være at glasset sprekker, men da fins det nye å få kjøpt.
For å sette inn nytt glass, kan det hende du bør bruke et spesielt verktøy, en slags klo, for å komprimere glasset så det får plass i "ramma" (presspasning), men det kan gå greit uten om man er forsiktig og skjønner når man skal bremse i tide...
Alt i alt er dette noe du bør ha litt peiling på for å ikke forårsake uopprettelig skade.
Husk at om du ødelegger f.eks. skive, eller videre, må du skaffe nye, og da er ikke klokka original lengre.
Bevar originaliteten så langt det lar seg gjøre, gjerne med bruksmerker på kassa, men om du er flink med våtsliping, er lett "buffing" av småriper tillatt i mine øyne, slik jeg gjorde med mitt eksemplar.
Avrundede hjørner og ihjelpolering er både stygt og fullstendig ødeleggende for både originalitet og verdi.
Ville nok søkt hjelp i nærheten om du er det minste usikker på hva du gjør, og det tror jeg du er ;)

Her kan du se et skrekkeksempel på ihjelpolering for å forsøke å rette opp tidligere skader.
I tillegg hadde noen klart å herpe viserne, bl.a. totalødelagt chronoviseren og erstattet den med noe kinagreier, i et eller annet amatørmessig forsøk på service e.l.
Heldigvis var skiva uskadd, siden de ikke er enkle å få tak i nye.
Jeg kjøpte vraket som prosjekt, og det måtte til både sveising og mye arbeid for å gjenopprette den slik den var ment å være.
Her måtte jeg søke profesjonell hjelp, noe jeg heldigvis slapp med Seamasteren, siden ingen hadde forsøkt å polere den før jeg fikk kloa i den.
Ikke end opp slik !!!

Før restaurering:
Chronostop før.jpg

DSC_2177.JPG
DSC_2182.JPG

Etter restaurering:
DSC_4390.JPG
DSC_4399.JPG

Chronostop etter.png

• Liker
Reaksjoner: Larsnie og seiltid
For å fjerne glasset må du skru opp bak, så fjerne krone og stem, deretter noen små braketter (case clamps) som holder verket fast i kassa.
Da kan verket med skive og alt slippes forsiktig ut av kassa.
Nå kommer du til glasset som kan "poppes" forsiktig ut med press fra innsiden.
Gamle glass kan være sprø og sitte bra, så det kan være at glasset sprekker, men da fins det nye å få kjøpt.
For å sette inn nytt glass, kan det hende du bør bruke et spesielt verktøy, en slags klo, for å komprimere glasset så det får plass i "ramma" (presspasning), men det kan gå greit uten om man er forsiktig og skjønner når man skal bremse i tide...
Alt i alt er dette noe du bør ha litt peiling på for å ikke forårsake uopprettelig skade.
Husk at om du ødelegger f.eks. skive, eller videre, må du skaffe nye, og da er ikke klokka original lengre.
Bevar originaliteten så langt det lar seg gjøre, gjerne med bruksmerker på kassa, men om du er flink med våtsliping, er lett "buffing" av småriper tillatt i mine øyne, slik jeg gjorde med mitt eksemplar.
Avrundede hjørner og ihjelpolering er både stygt og fullstendig ødeleggende for både originalitet og verdi.
Ville nok søkt hjelp i nærheten om du er det minste usikker på hva du gjør, og det tror jeg du er ;)
Tusen takk for flotte svar, tro jeg spør noen som kan dette kan gjøre det jeg er ikke så nøye på det