omega seamaster 30

Medlem
16. jan. 2012
Sted
Trondheim
Jeg har siste år opparbeidet en liten forkjærlighet for klokker. Har av praktiske grunnet forelsket meg i Tag Heuer`s Golf og er stadig på utkikk etter noe nytt.

I høst arvet jeg en gammel Omega Seamaster 30 etter min bestefar. Den så trist ut der den lå nedstøvet i en skuff. Nå har jeg hatt den inne til overhaling, fått byttet glass, krone, samt service på urverk.

Synes selv resultater ble bra.

Håper at noen her kjenner historien til disse klokkene og kan fortelle meg litt om dem.

Legger ved noen bilder.

IMG_0721.jpg

IMG_0723.jpg

IMG_0725.jpg

IMG_0719.jpg

Takk!

Meget pent eksemplar av en tidløs klassiker. I tillegg er det noe eget når det er arvegods, hvilket gjør det til en klokke for de store anledninger.

:)

Flott klokke, ser utrolig bra ut pusset opp og med den remmen!

30 henspeiler på det 30mm store verket som sitter i klokken:

This movement is the culmination of Omega's 30mm diameter offering which began life in the 1930's with the 30mm family of movements. Here is an excerpt from Omega's website (www.omega.ch):

"Its performance made the 30mm the most precise wristwatch calibre ever tested at Neuchâtel, Geneva and Kew Teddington (the only ‘‘open’’ competition where it would beat all the records time and again in 1940, 1946 and 1949). With its seconds centre derivative launched in 1940, the 30 mm would continue to grow and be replicated 3 million times until 1963. It was constantly improved in line with the latest developments in watchmaking technology."

http://scrapintime.faithweb.com/seamaster30.html

Fritt etter fakta, og medasylanters uttalelser (med kanskje noen feil;))

Omega har produsert vantette klokker siden tidlig 30 tallet. På denne tiden var klokker slik at det stort sett holdt å tenke på vann så fikk den fuktskader, og dette er en av de tidligste vanntette klokken(tør ikke skriver kanskje den tildligste, for da blir tråden din alt for lang)

I 1948 tok Omega i bruk Seamaster navnet. En elegant, dyr, klokke som var egnet til svømming og bading, og viste seg utrolig sterk. Seamaster 30, mener jeg kommer fra at det har et 30 mm stort urverk, og denne ble meget populær, blandt annet under andre verdenskrig, på grunn av sin utholdenhet. Den var sin tids superur. Ble sågar kåret til det mest nøyaktige urverket målt i Geneve.

En vintageklokke for tøffinger og eventyrer.

10 år senere så var det en eller annen konkurrent som kom med en litt sånn halvveisklokke som het submariner, tror denne forsvant litt ubemerket inn i historien, så det trenger vi ikke nevne:twisted:

Uansett: er ingen tvil om at det du sitter på er et skikkelig stykke klokkehistorie.

Jeg elsker gamle omegaer, selv om jeg nå har solgt unna og bare sitter igjen med et eks. Virkelig et pent eksemplar du har der.

P.S. Den var vanntett for 50 år siden, i dag bør du holde den unna vann.

Edit: Ser Anders slo meg litt der. Sånn går det når man prøver å kombinere jobb og hobby.

Den ble fin, med nytt glass, pakninger og krone tåler den fint daglig bruk :)

Men hvorfor 30 mm? Grunnen til det var at det i klassen for armbåndsur, i de årlige chronometer konkurransene, var 30 mm max størrelse på urverket. Denne størrelsen ble også adoptert av byråene som sertifiserte vanlige armbåndsur. De hadde riktignok flere klasser som max 20mm ( dameur) og 36mm for ur med komplikasjoner mfl. Størrelsen har stor innvikning på nøyaktigheten og det var derfor forskjellige krav til sertifisering.

Takker for svar!!

Er imponert over presisjonen til klokken. Den gått helt presist, (innen 1 min iallefall) i løpet av en uke.

Jeg glemte å spørre urmakeren hvilket år denne kunne være fra. Noen som vet når disse ble produsert?

Takker for svar!!

Er imponert over presisjonen til klokken. Den gått helt presist, (innen 1 min iallefall) i løpet av en uke.

Jeg glemte å spørre urmakeren hvilket år denne kunne være fra. Noen som vet når disse ble produsert?

Det ser du på serienummeret på urverket, men den er nok fra 60 tallet tipper jeg.

Nydelig klassisk klokke med mye historie. Det blir ikke stort renere enn dette. Du trenger ikke tenke på Tag Heuer med denne på armen - den overgår alt de har i sortimentet. Gratulerer!

Lekkert! Helt uavhengig av pris synes jeg omega har noen av de lekreste og enkleste klokkene som finnes der ute. Dette er nettopp en av de. Kjempeflott klassisk seamaster. Ikke nok med det, din bestefar har bært det.. Det blir ikke bedre enn det. Flott dressur/hverdagsur(til pent) det deR.

Takker for svar!!

Denne er nok fra 63/64 ganske sikker på dette, i den sitter nok cal 286.

hilsen fra bror:

omegaidag1.jpg

DSC00115.jpg

Bror

Se der var broren ja.

Stilig!!!

Noen som har en anelse om hva en sånn kan være verd? Tenker på ingen måte å selge, men gøy å vite fordi...

Jeg kjøpte jo Espen sin Seamaster 30.. Veldig fornøyd med den, av en eller annen grunn så er det den klokken som får mest tid på håndleddet!?! :S

DSCF2037.jpg

DSCF2082.jpg