Omega Seamaster 300

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
I litt ivrig budgiving på ebay vant jeg en fra Australia.:p
Ut fra serienummeret er det en 2007 modell med cal. 1120 og i følge selger i pen stand.
Bilder kommer senere når jeg har motatt klokka.
Men uansett så regner jeg med at den skal ha service og skal da gjøre den selv.
Er det noen som har erfaring med dette calibre , er det noen deler
som alltid må skiftes?
Pakninger og hovedfjær har jeg bestemt meg for å skifte uansett
og resten av delene skal vurderes underveis........
R.
 
I litt ivrig budgiving på ebay vant jeg en fra Australia.:p
Ut fra serienummeret er det en 2007 modell med cal. 1120 og i følge selger i pen stand.
Bilder kommer senere når jeg har motatt klokka.
Men uansett så regner jeg med at den skal ha service og skal da gjøre den selv.
Er det noen som har erfaring med dette calibre , er det noen deler
som alltid må skiftes?
Pakninger og hovedfjær har jeg bestemt meg for å skifte uansett
og resten av delene skal vurderes underveis........
R.

1120 er et 2892-a2 ETA med 2 rubiner i tillegg.

Datasheet der: http://www.madeinthegarage.com/photo/Omega_Seamaster_GMT/Omega_1120.pdf

Solid urverk. Deler og fullt NOS urverk fins på Ebay.

https://www.ebay.com/itm/Original-O...=item2f22150700:g:4EwAAOSwAEhbWWiJ:rk:23:pf:0
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Hei , takk for link.
Men jeg fant denne også fra 2005 ,
http://primrosesupplies.com/Swiss Tech Guides/Omega tech Guides/1120.pdf
Her heter urverket 1120A .
På bilder av div. urverk ser jeg ikke hva som indikerer forskjellen , noen som vet?
R.


Ja det er forskjell på disse datasheets.
53* mot 51* på "angle of lift" og 42 mot 44 timer i gangreserve (ikke så viktig det der).
"Angle of lift" forklart der: https://wahawatches.com/watch-talk-whats-the-lift-angle-of-a-watch/

Men som de sier "it doesn’t matter that much if you’re off by 1 or 2 degrees."

Urverket ble produsert mellom 1994 og 2000.
Min datasheet ser ut til å bli fra 95 og din fra 2005.
Det også har vært litt fremgang på oljene som er anbefalt i din Datasheet: det er å følge opp.
 
Mens jeg venter på klokka har jeg sett på nettet etter deler for å få en oversikt over hvor kjøpe.
Ser at sekundhjulet og "cannon pinion" er oppgitt i forskjellige høyder.
Er det slik at man må måle delene man har i urverket eller er det
en tabell å finne delene etter?
R.
 
Mens jeg venter på klokka har jeg sett på nettet etter deler for å få en oversikt over hvor kjøpe.
Ser at sekundhjulet og "cannon pinion" er oppgitt i forskjellige høyder.
Er det slik at man må måle delene man har i urverket eller er det
en tabell å finne delene etter?
R.

At "sekundhjulet og "cannon pinion" er oppgitt i forskjellige høyder" bare betyr at disse tilpasser seg til forskjellige tallskives tykkelser.
Tykkere tallskiver kan for eksempel bli fra klokker som har en antimagnetisk beskyttelse.
Disse også har skjold bak over urverket.
Jeg hadde nok ventet med å få urverket for å måle delene og bestille ettervhert.

Der under har den 2006 SM-300 2254.50 et antimagnetisk skjold.
Det betyr at tallskiven også har det og kan bli tykkere enn på andre klokker som har et 1120 urverk og er uten antimagnetisk beskyttelse.

SM300.jpg


omega 1120.jpg


https://sansomwatches.com/product/o...al-41mm-automatic-caliber-1120-model-2254-50/
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Gratulerer med fin klokke. Tør jeg spørre hva grunnen for service er her, nå som du har presentert det bildet av timegrapher. Så unektelig meget bra ut.
 
Takker!
Mye ligger i lysten og interessen .:)
Vet ingen ting om service historie på den så litt for å se hvordan tilstanden er,
og da kanskje det er forebyggende...
R.
 
Da tok lysten overhånd...:pdemonterte urverket i dag.
På denne har jeg brukt lang tid , hver eneste del er gransket under 40 x forstørrelse.
Alle lager/stener er i orden og alle akseltapper er blanke og fine.
Et par av stenene var smurt for mye , olja hadde spredd seg ut over kanten på stenen ,og ut på hjulene.
Så litt bilder...
IMG_2788.JPG
IMG_2790.JPG
IMG_2793.JPG
IMG_2796.JPG

Ble en runde i dreiebenken også måtte lage en holder til urverket....
IMG_2801.JPG

Hva som henger på hjulet her vet jeg ikke hva er , så ut som rødt fett.
Fant ikke noe rødt fett noe annet sted i verket.........
IMG_2804.JPG

Dette hang sammen det røde fettet , den til venstre ser ut som plast og til høyre ser ut som spon.
Vanskelig å ta disse bildene. 40 x størrelse..
IMG_2806.JPG

Litt møkk på stenene , sikkert normalt men uansett møkk:p
IMG_2807_LI.jpg

Vanskelig å se på bilde men her er det slitasje/spor i tennene.

Jeg bytter ut de jeg ser slitasje på og hjulene som har lagd slitasjen.
Det ble deler for ca. kr.600 så ikke noe å spare på.
Fikk tak i noe Omega deler og noe ETA deler hos http://cousinsuk.com/ i england
så disse dukker vel opp i løpet av en uke.

R.
 
Redigert:
Selger mente han så ei ripe i glasset men jeg kan ikke se noe så glasset blir ikke byttet.
Det nye glasset jeg fikk tak i blir spart til eventuelt salg en gang i tiden...
IMG_2809.JPG
IMG_2810.JPG
Ny pakning..
IMG_2811.JPG
Kina presse :p:p
IMG_2812.JPG

Før jeg demonterte bezel ringen var den nesten umulig å vri rundt , den var full av noe som lignet fin sand.
Men den er nok ikke mye brukt for nesten ingen slitasje å se på fjærene.
IMG_2813.JPG

IMG_2815.JPG
Ferdig montert , stram og fin og mulig å vri rundt.
Da er det bare å vente på deler til urverket...
R.
 
Morsomt å se noen gå så nøye til verks. Tingene du viser til her vil jo nesten ikke være synlige i normale urmakerluper, noe som gjør det ekstra fascinerende.
 
Takk for det , hyggelig at det er interessant det jeg legger ut..
Mens jeg venter på deler har jeg studert service beskrivelse både fra Omega og ETA.
Ikke store forskjellen men en ganske stor forskjell er det..
IMG_2841.JPG
IMG_2842.JPG

Dette er ETA sin tekst om delen på bilde over , ingen vask kun bytte...

IMG_2843.JPG
IMG_2844.JPG

Omega sin tekst , så de er ikke helt enige :p:D

R.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Siden jeg legger ut hva jeg gjør så må jeg vel også legge ut når det blir feil;)
Noen dager etter klokka var ferdig hørte jeg en "svosj" lyd fra hoved fjæra når den ble trukket til maks.
Når jeg monterte fjæra smurte jeg veggen i tromelen med Moebius 8217 p.g.a. mangel på Kluber P125.
Før jeg gjorde dette søkte jeg på nettet og fant det som en anbefaling.... men det ble feil.
Jeg fikk litt P125 av den lokale urmaker , så nå har jeg rengjort fjær og trommel ,og smurt veggen med riktig fett.
Nå er den i orden:D
Kluber P125 er mye "tykkere" og seigere enn 8217 , og bremser mye mer.
8217 fungere veldig bra på de to Seiko klokkene jeg har tatt service på , men slik jeg forstår info på nettet er
Omega fjæra en del kraftigere og må da bremses mer.
R.
IMG_2965.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra og eidehelg