Omega Seamaster 300M Chrono

Gratulerer, den er rålekker! Har innbilt meg at Semaster (og PO) er penest uten chrono, men denne ruggen her gjør at jeg må ta en revurdering :)
Liker de røde detaljene!

Litt mer info

Jeg fyller på med litt stoff her og dersom noe er feil tar jeg gjerne imot korrigeringer da dette blir en blanding av subjektivitet og informasjon fra den ikke alltid så pålitelige verdensveven.

Generell info:
Produksjon 2003/4-2008 - Derfor ute av produksjon :(
Caliber 3301 (Piguet 1285)
Power res. : 55timer
-33krystaller, column wheel, 28.800bph

Strategiske mål:
Dia uten krone: 41.5mm (*)
Dia inkl krone 46,7mm (*)
Diameter glass: 30,4mm (*)
Lug bredde: 20,1mm(*)
Fra lugende til lugende 48.8mm(*)
Tykkelse 15.2mm (*)
(*)Oppmålt med skyvelær

Urverket:
SMP chrono er utstyrt med et sterkt undervurdert urverk. I tillegg fikk det en svært trang fødsel som resulterte i et dårlig omdømme. (ca rundt 2003/2004) Du kjenner sangen; ”Evig eies kun et dårlig rykte”. Omega har korrigert feil og det skal ikke være noe å si på påliteligheten fra rundt 2006 og oppover. Omega benytter seg av et Frederic Piguet 1285 urverk i denne klokken og flere andre chroner. Disse har benevnelse som 3301, 3302 og 3313. Forskjellene er kun av kosmetisk art. Hvis vi ser på dagens ”high-end” kronografer (under 100.000 I alle fall) er det ikke mange urverk med column wheel: ”Zenith El Primero , Rolex Daytona (4130) , Piguet 1185 … og selvsagt Omega 33XX verkene. Urverket i denne klokken må derfor ikke sammenlignes med (de mye rimeligere, men akk så stødige, 7750 Valjoux ETA verkene.

Erfaringer:
Negative ting:
Fake skrukrone på chronfunksjonen.
Manger microjustering på lenke
Bezel er i grunn unødvendig på chrono ur

Positive ting:
Meget bra antirefleksbehandling som gir et krysallklart syn uansett vinkel og refleksjon (why Rolex WHY!????)

Sort og matt skive, røde subdials gir en perfekt kontrast.
Lume er meget bra og holde en helt natt og vel så det.
Datoplassering og subdials er perfekt symmetrisk plassert på skive.

Gratulerer med en nydelig Seamaster! Jeg har snust på denne ofte og dine bilder gjør det ikke lettere å sove om natten. Det stemmer som du skriver om verket - det er virkelig et fantastisk verk som uheldigvis ble sluppet litt for tidlig på markedet, noe som resulterte i et noe frynsete rykte. Jeg har det samme i min Speedmaster BA og det er en nytelse å bruke. Alle med fritidsproblemer oppfordres til å søke informasjon om verket på diverse forum - man finner da nok lesestoff til lange høstnetter.

Denne er veldig, veldig, veldig flott og absolutt noe jeg kan tenke meg. Jeg har jo én SMP Chrono fra før (7750 basert oldschool utgave), mens denne jo fort er vesentlig mer moderne.

Utrolig mye bra detaljer på denne og størrelsen er så korrekt som den kan få blitt på en av disse.

Godt valg du har gjort her!

Nydelig! Har siklet lenge på 2594 selv. Utrolig hva et sett sverdvisere kan gjøre med en klokke.. ;)

Uten tvil den fineste Seamaster-chronoen i moderne tid. Gratulerer!