Omega seamaster caliber 562 - reparert med nye bilder!

Medlem
12. aug. 2012
Kjennere, vær hilset :)
Jeg har i det siste vært litt innom etter at jeg har blitt mer og mer interessert i klokker, og her har jeg lært en del. Nå har det seg sånn at jeg idag fikk en Omega seamaster caliber 562 etter min farfar som jeg ikke finner igjen ellers på nettet. Klokken er ikke særlig pen, med bl.a. sprekker i glasset. Såvidt jeg forstår er modellen sannsynligvis fra ca 1958. Serienummer 17235491. 24 jewels. Den har svart skive uten tallnummer, datoen er plassert kl 3. Er ikke noen særlig klokkekjenner så jeg lurer på hva det vil koste å reparere klokken med bla nytt glass og lenke (det er en fixoflex lenke- aner ikke hva det er). Skjønner det er vanskelig uten bilder, vil gjerne legge det til, men klarer ikke fra iphonen hvertfall.

Noen som ha peiling på verdi, reparatører og evt hva slikt koster?

Se bilder lenger ned på siden.

Mvh
Torgard

Her kommer link til bildene av klokken. Jeg kan som sagt ikke finne noen andre bilder av akkurat denne klokken og skulle gjerne visst om det var noe spesielt med den eller ei.

71f29272.jpg

5c9a5698.jpg

886462e1.jpg

5a572855.jpg

8c30246b.jpg

d69c82a6.jpg

Flott gammelt ur! Jeg har ikke så mye greie på modellen og slikt, men tipper det er rimelig kurant å få satt den i stand. Nå vet jeg ikke hvor i verden du er, men i Oslo-området anbefaler folk på forumet ofte Ossur Soleim i Tordenskjoldsgt, Kolbotn Ur på Kolbotn og Enger Ur i Bygdøy Allé. Ta kontakt med noen av dem for å få et overslag på en fix, det uret blir nydelig til finstasen når du får litt skikk på det!

Fin klokke! Absolutt verdt å koste på. Ser ut til at gummipakningen er gått i oppløsning, noe som er vanlige på vintage Omegaer. Du sier ikke noe om at klokken går, men den trenger i hvert fall nytt plexi glass, pakning, krone og rens/justering av verket. Da vil den kunne brukes daglig. Omega 560 serien er noe av det beste Omega har laget!

Takk for tilbakemeldingene. Jeg bor på Lørenskog, så Olso er helt fint mtp reparasjon. Takk for tipsene. I og med at jeg ikke fant tilsvarende klokker på nettet lurer jeg på om det finnes et mylder av varianter, f.eks. med forskjellig farger, tidsanvisninger og med/uten dato osv. Har hvertfall ikke sett noen som er akkurat som denne. Kan det være at noe er byttet ut (tviler egentlig på det, men...). Jeg prøvde bl.a. søkefunksjonen for Vintageklokker hos Omega, men fant bare noen som liknet en del, men ikke eksakt.

Da jeg mottok uret trakk jeg det opp da jeg kom hjem og det fungerte til min store overraskelse helt fint. Det går mer eller mindre synkront med min Tag Heuer Aquaracer Calibre S. Som du påpeker, chronometer, så er pakningen i oppløsning og glasset har sprekker og riper. Kronen fungerer, jeg vet ikke om slikt trengs å byttes? Og ikke minst, vet noen hva det koster å sette den i stand (altså hundrelapper eller tusenlapper)?

Og hva med den lenken? Fixoflex? Aldri hørt om.

Brukte forresten nummeret på baklokket 14701 og kom da over en klokke som likner en del:

eMuseumPlus

Her er siden

Denne modellen har jeg hatt tidligere, som du ser heter den Omega Seamaster Calendar. Tallskiven ser ekte ut spør du meg. 562 verket ble introdusert i 1959, noe serienummeret også indikerer. Skal du bruke klokken aktivt bør kronen byttes pga pakningen som sitter der. Surt å koste på rens, og så kommer det kondens inn i kassen. Fixoflex er en typisk lenke som var populær på 60 tallet, men jeg ville heller ha satt på en passende skinnreim. Ja, Omega har laget disse med forskjellige tallskiver.

Pass på at klinet fra pakningen ikke smusser til urverket. Urverket må ut av kassen før man fjerner dette (hvis det er av den klebrige typen), og bør utføres av en urmaker. Pris må du høre med en urmaker om, men hvis den ikke trenger reparasjon, vil jeg tippe et sted mellom 2-3000 kroner.

Pakningen er definitivt av den klebrige typen :p
I og med at du har hatt denne type klokke, vet du hva man kan forvente av verdi etter at den er satt i stand?

Noen år siden jeg solgte min, men pris er avhengig stand og i hvilken sammenheng den selges. For en god pris er det viktig at tallskiven også ser fin ut, og en orginal svart skive er et pluss. Garanti etter service vil også telle positivt. Tipper kroner 5000+

Var innom Ossur Soleim forrige uke, men han reparerer ikke Omega-klokker etter årsskiftet grunnet at Omega bare sender deler til AD. Så da ble jeg anbefalt Per H Christensen i Stortingsgata.
Han skulle ha 4000 for reparasjon. Når klokken kommer tilbake kan jeg poste bildene til sammenlikning.
Anslått verdi i mint-condition ca 7-10.000 bl.a. grunnet sjelden med svart skive.

Klokken er fikset, det kostet altså 3950,-
Her bildene:

iphone064_zps3374ad85.jpg

iphone065_zpscc5da540.jpg

iphone067_zps3b1a15b0.jpg

Veldig fornøyd med resultatet!

Takk. Eneste aberet er at klokken føles noe liten, ellers er det håndleddet som er for stort...