Omega Seamaster Planet Ocean-spørsmål

Medlem
5. juli 2011
Jeg har nettopp kjøpt meg en Omega Seamaster Planet Ocean (2201.50.00). Forretningen som solgte klokken var tydelige på at selv når klokkens mekaniske energilager er tomt skal klokken ikke trekkes manuelt, men kun bygge opp kinetisk energi ved normal bruk. Jeg synes dette virket noe merkelig, men tenkte ikke noe mer over det. I ettertid har jeg imidlertid kommet over flere forumposter hvor manglende opptrekking nevnes som potensielle årsaker til at klokken går for sakte eller raskt. Jeg ønsker å få klarhet i dette, primært siden klokken ligger helt opp mot Omegas og COSCs øvre terskelverdier.

Har dere for øvrig noen tanker om den såkalte "break in"-perioden som det tidvis snakkes om for mekaniske ur? Har den noe for seg, og er den i så tilfelle av mindre betydning for klokker med co-axial-gangsystem?

Beste hilsner
Torgrim

Bare å trekke den..

Klokken går mest nøyaktig når den er trukket fullt, dvs at hvis du putter den rett på armen uten å trekke den først vil den kunne gå litt mindre nøyaktig den første tiden. De har sikkert ment at det ikke er nødvendig å trekke den manuelt før bruk, men at det ikke "bør" gjøres, det har jeg aldri hørt om.

Gratulerer med ny klokke :)

Bare å trekke den..

Klokken går mest nøyaktig når den er trukket fullt, dvs at hvis du putter den rett på armen uten å trekke den først vil den kunne gå litt mindre nøyaktig den første tiden. De har sikkert ment at det ikke er nødvendig å trekke den manuelt før bruk, men at det ikke "bør" gjøres, det har jeg aldri hørt om.

Gratulerer med ny klokke :)

+ 1, gratulerer og velkommen i PO klubben:)

Nja normalt sett går vel klokkene mest korrekt sånn ca i "midten" mellom fullt opptrekk og ganske tomt?

Det er etter sigende også noe i dette med mekanikken i automatiske klokker når de trekkes manuelt, hørt fra fryktelig mange steder at det er noen hjul som blir ganske slitt ganske fort. Men kommer vel helt ann på bruksmønster, jeg trekker mine i hytt og pine.

Gratulerer med ny klokke!

Jeg hører så ymse ang. denne saken. Noen sier at den bør trekkes opp noe, mens andre sier det motsatte. Personlig mener jeg at fjæren bør ha litt spenn for å fungere optimalt. Dette gjelder forøvrig mekanikk generelt.

En annen ting er Breitlings Chronomat 01 (B01); her høres det ut som om urverket har det vondt når den blir trekt opp!

Gratulere med en flott klokke.
Jeg trekker min PO litt, de gangene den har ligget ubrukt for lenge og stoppet (hender sjeldent)
For så å la automatikken ordne resten selv.

L1000064.jpg