Omega Seamaster service

Medlem
15. feb. 2011
Kjøpte akkurat en Seamaster her på forumet, men klokken går sent. I løpet av 24 timer ligger den ca. 20 sekunder bak klokken jeg stiller den etter (klokka.no). Han jeg kjøpte den av hadde ikke peiling på når den var inne på service sist, så mye tyder på at den må inn nå snart.

Spørsmålet mitt er da om dette kommer til å bli en dyr affære? Trenger jeg full service, eller holder det med en justering?

Jeg hadde Seamasteren min (2531.80) til full service av verket (kun verk, ikke noe polering eller noe sånt) hos urmaker Jacobsen på Lillestrøm, det innbiller jeg meg at kostet ca 2000 kr. Om det er slik at du ikke trenger service, men kun justering, koster det bare noen få hundrelapper.

En ting kan jeg imidlertid love deg - tar du klokka til en urmaker og ber ham sjekke hvorvidt det er på tide med service, anbefaler han deg full overhaling i 99 av 100 tilfeller.

Hvilken modell snakker vi her? Om det er en vintage, blir vell prisen noe lavere om jeg ikke tar helt feil. Justering kan du jo bare utføre selv om du klarer å få opp baklokket:)

En ting kan jeg imidlertid love deg - tar du klokka til en urmaker og ber ham sjekke hvorvidt det er på tide med service, anbefaler han deg full overhaling i 99 av 100 tilfeller.
Det var det jeg tenkte ja.. Får satse på at jeg finner en urmaker som kan gi meg et ærlig svar på om jeg trenger full service eller ikke.

Ol.salvesen: Det er snakk om en 2252.50.

Spør om du kan være med urmakeren når han setter klokken på Vibrograf`en. Svinger den veldig er det på tide med service. Altså den går opp eller ned...

Okei. Utifra det jeg forsto fra ymse youtubefilmer skal det være en tilnærmet rett strek hvis klokken er justert og tatt service på, og som du sier hvis den svinger mye er det på tide med service.

Men er dette noe urmakere lar deg være med på?

Har hatt min Seamaster hos Jacobsen -Lillestrøm og gjør det aldri igjen!
Hatt den inne til justering 7 ganger etterpå uten at den har blitt bra, den har vært veldig ustabil etter service.
Har nå levert den til en urmaker i Oslo og venter på tilbakemelding.
(Kan derfor ikke si noe konkret om hva som er feil)
Har også hatt 2 andre Omegaklokker hos Jacobsen, fruens Constellation Quarts som fikk feil batteri og et gullur som jeg ga beskjed at jeg måtte ha tilbake senest etter 3mnd for å bruke i min datters bryllup, klarte han det...... NEIDA!
Han er etter sigende en dyktig urmaker, men det er nok (som en annen urmaker uttalte) en del "utenomsportslige" ting som gjør at han ikke bruker sine egentlige evner.
Prøver nå Christensen i Oslo og håper det blir bra.