Omega Seamaster stopper i lav temperatur.

Medlem
27. des. 2013
Sted
Larvik
Noen som har erfaringer med at Seamaster stopper når temperaturen nærmer seg -7 grader? Kjøpte en brukt Seamaster her på forumet ved nyttår og den hadde vært inne til service sommeren 2013. De skal vel bruke en olje som tåler ned mot -20, men det er kansje bare teori?

Noen som har erfaringer med at Seamaster stopper når temperaturen nærmer seg -7 grader? Kjøpte en brukt Seamaster her på forumet ved nyttår og den hadde vært inne til service sommeren 2013. De skal vel bruke en olje som tåler ned mot -20, men det er kansje bare teori?

Er det en PO? Min PO hadde en tendens til å gjøre dette før de byttet fra det tidlige verket til D-verket i det som var ei skikkelig problemklokke. Har aldri opplevd det på noen klokke i ettertid.

Det er en Professional 2531.80.00. Kan jo bli en kostbar affære hvis man må bytte verket. Litt dumt å ha en klokke som ikke tåler kulde, i Norge.

Har du papirene på servicen? I så fall bør det være en grei sak å levere den inn kostnadsfritt. Er jo garanti på servicen.

Høres litt merkelig ut. Kroppsvarmen skal være nok til at den går fint i enda kaldere temperaturer enn -7.
Kan høres ut som en mekanisk feil, men fortsatt merkelig at den stopper bare i kuldegrader.
Om uret er renset og nysmurt i 2013, skal i alle fall ikke dette skje.
Om det er en stund siden siste rens, kan oljen være litt tør og resultere i slike hendelser.

Du bør snakke med vedkommende du kjøpte uret av, for å få avklart om det er en reklamasjonssak eller ikke.
Eller få en vurdering av en kompetent urmaker.

Min Kazimon 1500 har en 2500C: Fikk aldri noen problem med det urverk.
-/+1 sec/dag eller mindre i 4 år... Jeg brukte den på kaldt vær: Til -15 ut og den ligget også på vinduskarmen på hytte noen ganger der var det -20 ute. No problemo.
Men som sagt: Armen holder klokken varmt nok.
Når den 2500A og B hadde problemer, det som var sagt var at den C var helbredet og bedre.
Nå at den D er ut...Mange sier at den C er syk og den D er god? Latterlig spør du meg.
Stopper det plutselig, må den Co-Axial escapement bli sjekket: Det har vært problemer der siden den er veldig følsom til dårlig ajustering eller finish sansynnligvis.

20131022_123439_zpsa5eb0636.jpg

P1010560_zpsa01a1b66.jpg

Takk for innspill. Problemet var mekanisk. Nå klokken ble kald forsterket dette problemet. Urverket blir nå demontert og deler byttes.