Omega SM300 166.024 byggeprosjekt.

Det enkle er ofte det beste..

Siden dette som du nevner, er et nytt NOS verk, tipper jeg at det meste er i orden, og at du bare er offer for størknet guffe. Temmelig sikker på at den vil prestere bra straks vi er sikre på at du har nok kraft, og at spiralen ikke er helt på bærtur.

Monter gjerne balansen på en naken mainplate og skyt noen gode bilder av spialen til oss. Helst rett ovenfra så vi kan bedømme sentrering, og to fra siden med 90° mellomrom med stud holder som siktepunkt, så vi ser om den er flat.

Ferdigsmurte fjærhus er ferskvare på linje med resten av oljen i verket, og vi har allerede sett hvordan det stod til med oljen i resten av verket - så jeg ville ha åpnet fjærhuset for en ny rens og smøring.

Om jeg skulle revidert et fjærhus jeg måtte vise frem til sjefen på Omega-verkstedet, ville jeg ha gjennomført følgende prosedyre (om målet var å imponere):

1. Sjekk av høydeluften til fjærhuskjerne inne i fjærhuset. Ta ut fjær og sett sammen fjærhuset ink kjerne. Pass på at lokket klemmes skikkelig på. Hold huset med fingerne, og grip tak i kjernen med en korntang. Jokk frem og tilbake for å kjenne på høydeluften. Justering kan fortas ved å bøye lokket til fjærhuset. Sidespillet kontrolleres på samme måte, og justeres ved å gi hullet i hus/lokk noen forsiktige kakk med punselsettet. Gjør den gjerne litt trang, og juster opp til ønsket toleranse med en smoothing broach. Selvfølgelig ikke aktuelt på et NOS fjærhus.

2. Tørk fjær med silkepapir akkurat som beskrevet i linken du postet.

3. Her begynner nerdingen; Legg en liten dært bremsefett 8301 i hver av de små sporene på innsiden av fjærhusveggen, og da helst så høyt opp langs kanten som mulig. Da sprer fettet langs med hele siden av veggen når fjæren presses ned i fjærhuset, istedenfor kun fra dært og ned til, og utover bunnen - som ikke skal bremses. Sett inn fjær i fjærhus. Om du bruker for mye bremsefett får du sånne svarte dotter som flyter rundt i hele verket (kullstøv) akkurat som med Rolexer på overtid.

4. Legg 1300 på glideflate av fjærhuskjerne som skal ned i fjærhuset og sett inn fjærhuskjerne i fjærhus.

5. Legg 4-5 dærter med 8300 i bunnen av fjærhuset, og det samme oppå fjæren. Slik blir begge sider smurt i løpet av et opptrekk eller to.

6. Legg 1300 på den øvre glideflaten av fjærhuskjernen, og smell på lokket.

7. Sjekk høydeluft på nytt.

8. Nyt viten om at all fremtidig amp-hassel med denne servicen ikke er fjærhuset sin skyld.

9. Sjekk tennene først. Teit og gjøre alt dette her om det er skadede tenner.


Og med det så er det "bare" reguleringsorganet igjen om løpeverket flyter fritt. Gleder meg til oppdatering!






.
 
Beste jeg klarte..
IMG_3798.JPG
IMG_3799.JPG
IMG_3800.JPG
 
Ser høvelig ut.

Første bilde: Vi sammenligner avstanden mellom coilene på forskjellige steder for å avgjøre om spiralen står i senter. Om den ikke gjør det vil den ekstra kraften som må til for å dra spiralen litt lengre den ene veien stjele amp, noe som egentlig er et mye mindre problem en det sirkuset vi får på raten i vertikale pos.

Men uansett, se deg ut fire punkter (på selve hovedcoilen, glem regulerings kurven) i et kryss, og sammenlign visuelt. Synes ikke vi ser noe som rettferdiggjør pirking her.

De to neste bildene: Vi ser om spiralen er rett, og at den ikke har fått vridning i festene. Om spiralen ikke er rett kan man faktisk se coilene at coilene ser ut som bølger siden hele coilen rister under oscillering. We don't want.. Bildene er ikke helt optimale, men det ser greit ut. Ingenting som peker seg ut bortsett fra at kansjke du har en liten vridning i skulderen mellom reguleringskurven og selve hovedcoilen siden vi ser en svart skygge på oversiden av hovedcoilen - som burde vært gjemt på baksiden om den er plan. Men igjen, ikke helt optimale bilder eller tilt på verk for å kunne være sikker. Dog, småpirk, og ikke årsaken til amp issuet ditt.

En annen tøff møte å sjekke dette på (med litt øving), er å gi verket et lite flipp slik at balansen spinner, også ser man inn på spiralen med 1.5 lupen. Se inn på den midterste coilen på ene siden av akslingen. Står den stille er du i senter, vogger den frem og tilbake med resten av spiralen er du ute. Om du ser bølgene som nevnt over er spiralen uflat.

Konklusjon: Spiralen er nok uskyldig. Dermed er det eneste håndfaste beviset så langt litt gunky olje som vi så på lagerstenene tidligere i tråden. Could make sense.

Hvordan vasker du verket? Om du bruker klassisk elmasnurrer så la balansen stå på mainplate under vask, med incablocer montert. Ta ut inca og rens i bensin før fixo osv blabla.. Da er vi sikre på at tappene har det bra samtidig som det ikke ligger noe bøss i incaene slik at alt fokus kan tilbake til fjærhuset.

Hadde vært artig å se resultatet om du kun vasket verket, uten å gjøre noe med fjærhuset.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
For sent , gjort ferdig i kveld..
Spiralen ser bra ut ..
Rengjøring gjør jeg i en klassisk snurrer , men jeg tør ikke å la balansen stå i da jeg har skadet en tidligere.
Så jeg vasker balansen for seg selv i heptan.
Her er resultatet i timeren, bedring har det blitt i alle fall. De tidligere målingene er tatt med skive opp!
klokke på høykant
IMG_3810.JPG

IMG_3811.JPG


Skive ned
IMG_3812.JPG


Skive opp
IMG_3813.JPG


R.
 
For sent , gjort ferdig i kveld..
Spiralen ser bra ut ..
Rengjøring gjør jeg i en klassisk snurrer , men jeg tør ikke å la balansen stå i da jeg har skadet en tidligere.
Så jeg vasker balansen for seg selv i heptan.
Her er resultatet i timeren, bedring har det blitt i alle fall. De tidligere målingene er tatt med skive opp!
klokke på høykant
Vis vedlegg 162771
Vis vedlegg 162770

Skive ned
Vis vedlegg 162772

Skive opp
Vis vedlegg 162773

R.

Ferdig regulert si! Delta, eller spredning, på 7 sec i døgnet, er cosc det..

Lik amp mellom skive opp og ned bekrefter at: inca er likt oljet på begge sider og er frie for bøss, at hvertfall tuppene balansetappene dine har det fint, og at høydeluften ok.

Lik rate mellom skive opp og ned bekrefter at "porten" på regulatoren parallel. (Må være det så ikke den aktive lengen på spiralen ikke endres når balansen flytter seg opp og ned med høydeluften.) Lik rate her bekrefter også at spiralen er flat, at stud holder står i riktig.
Men, alt dette visste vi jo siden vi sjekket spiralen, så vi hopper elegant videre

Drop i amp mellom horisontal og vertikal på 30 grader er vanlig, og et helt ok resultat.

Dog, det at raten mellom de to vertikale du viser her går utenpå og rundt de horisontale posisjonene hinter om at vi har lyst til å se om spiralen ligger inntil på en av sidene i porten. Spiralen skal stå i midten av åpningen når balansen hviler. Sjekk med med 20-40x med motlys om det er lysåpning på begge sider av spiralen. Dette endrer den aktive lengden på coilen, da avhengig av hvilken vei tyngdekraften trekker spiralen. Sirkus!

Men før du gjør det: STOPP!

Better is good's worst enemy, og du har delta på 7.

Dessuten så kommer sikkert amp til å bygge seg opp til i morgen, og da er det på'n igjen med ny vurdering uansett.

Godt levert!
 
Igjen takker , forklaring av årsak/symptomer og ikke minst løsning
er jeg veldig takknemlig for.
Lærer mye av det (og det trenger jeg):)
Blir spennende å se om amp har øket i morgen.
R..
 
Igjen takker , forklaring av årsak/symptomer og ikke minst løsning
er jeg veldig takknemlig for.
Lærer mye av det (og det trenger jeg):)
Blir spennende å se om amp har øket i morgen.
R..
Bare hyggelig!

Tillater meg selv å nerde videre, så hold dere fast.

Nå som verket har gått en liten stund og amp har kviknet til, er det på tide å sjekke at sprialen er isochron. Altså at balansen bruker like lang tid på en oscillering, eller snurreoperasjon om man vil, uavhenging av amp. I klartekst må balansen ut i fra sine naturlige egenskaper (om den ikke er fiklet for mye på) regulere hastigheten sin selv slik at rate ikke blir direkte påvirket av at amp synker når kraftreserven synker. Amp og rate henger til en viss grad sammen, men det er på grunn av tyngdepunker i balansen som hever eller senker raten avhengig av klokkens posisjon ifht tyngdekraften (i praksis gulvet). Dog, det er en magisk grense på ca 220° grader, hvor amp over dette gir lang nok reisevei for balansen til variasjonene i balansen pga ubalanse, utligner hverandre. Det er derfor vertikale posisjoner ofte går bananas på lav amp.

Side dette er et automatisk verk så kan vi tenke at den ligger maks tolv timer på nattbordet i døgnet før den går på armen og blir trukket iløpet av dagen. Tar vi utgangspunkt i fullt opptrekk gir dette oss et verk som opererer i distriktet mellom 0 og tolv timer ut i kraftreserven. Derfor sjekker vi klokken i alle posisjoner på fullt opptrekk (0h), og lar den gå i tolv timer (til 12h) for vi sjekker igjen. Da kan man sammenligne og resultatene og fastslå om rate er uavhengig av amp.

Trikset blir dermed å anslå sånn ca hvordan rate oppfører seg over tid slik at man kan regulere snittmessig. Om verket konsekvent rasker på med 10sec/d fra feks 6h til 12h slik at man går utenfor specs per døgn, vil det være strategisk å regulere så den går noen sec/d i minus ved 0h så snittet over hele perioden allikevel blir innenfor. For å kaste en brannfakkel så er faktisk en klokke som går konsekvent en time for fort i døgnet cosc, den har bare litt hastverk.. Det viktigste er et samlet resultat med få variasjoner, og det ser det ut til at du har allerede.

Btw, om du vil finne faktisk, og ikke bare teoretisk, lift angle (som er den prod oppgir) slipper du all kraft at av hovedfjæren og setter et tusjmerke på balansen på en plass hvor du kan se merket ved en 180° oscillering uten at kloben kommer i veien. Sett klokken i mikrofonen og trekk opp veeldig forsiktig samtidig som du følger med på tusjmerket med lupe. Når merket "blinker opp" 180° ovenfor hverandre har balansen en anp på 180°. Se fort opp på displeyet og se om dette stemmer. Hvis ikke må du justere litt opp eller ned på lift angle på timegrapheren og begynne på nytt. Når du har et tall her kan du trekke dette fra 360, så har du høyeste mulige amp verket ditt kan prestere før roller jewel slår borti baksiden på ankeret (knocking).

Bon reglage!
 
Blir et par dager nå før jeg får gjort noe mer men tok en rask måling i dag (etter 6 timer fra fullt opptrekk)
Skive ned +4 sek 255 0,2ms
Skive opp +4sek 257 0,0ms
Krone opp +1sek 230 0,0ms
Krone ned +20sek 230 0,4ms ?

Krone ned har jeg ikke målt tidligere .
I den stillingen regulatoren står nå er det lik åpning på begge sider av spiralen mot stolpene.

R.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Horologen
Alltid best at verket får gå litt til ære for urmaker-guden Chronos først. Veien videre blir som regel enklere da siden han kan være som "Sulten" noen ganger - han svensken i lilla drakt som ødelegger for deg. Du har sett ham i go' morgen yoghurt reklamen på TV.

Spiralen i midten er perfekt, men når du sier "stillingen regulatoren står nå", betyr det at den har blitt flyttet på siden forrige måling? Bare lurer på hva som har skjedd slik at vi kan holde styr på hvordan vi tolker resultatene. Målingen viser en økning i rate på tross av relativt uendret amp, hvor krone ned åpenbart stjeler oppmerksomheten med freidige +20 sec/d. La oss finne ut hvorfor.

Dynamic poising.

Når du om et par dager er på'n igjen, så kan du tegne et kryss med fire streker så det blir en stjerne. Stjernen representerer da åtte vertikale posisjoner, krone opp/opphøyre/høyre/høyrened/ned osv.. Du skjønner "tegninga", hehe.. Mål alle posisjonene og fyll inn resultatet rundt stjernen. Av hensyn til den tidligere omtalte magiske grensen, som utligner effekten tyngdepunkter i balansen over 220 grader amp, blir det hensiktsmessig å lage to "stjernemålinger". Spenn ned hovedfjæren og trekk verket mens den står i måleren slik at du kan stoppe når du ser at den yter rundt 180-190 graders amp i vertikal. Foreta måling av åtte posisjoner, trekk opp til fullt, og mål på nytt.
Da kan vi regne oss frem til hvor på balansen tyngdepunktet ved å lete etter de største forskjellene i rate. Deretter kan man bore et lite hull på undersiden av balansen får å fjerne litt vekt.

Vi vil jo bare bekrefte at det vi ser stemmer ifht teoretisk årsak slik at vi kan få ro i sjela, så jeg skal ikke oppfordre til boring av balanser. Man bør helst være i høyt oppe tynn sveitsisk luft, helst med støttepromille etter lunsjen, for at slikt skal gå bra. Jeg har faktisk en teori om at Chronos ikke synes det er like gøy å tulle med deg om han vet at du har nye deler liggende, og at dette kan være medvirkende til sveitsernes suksess. Hadde det derimot vært en balanse med skruer kunne vi dristet oss til å justere litt på disse.

Derfor kan det av og til være lurt og selv være den går i lilla drakt, og ta problemet fra baksiden. Hva om du bare sakker den ned litt slik at krone ned, som er den vanligste posisjonen på armen, bare akkurat klarer å utligne at den går for sakte ellers? Da har du en klokke som går "i null" på armen.
 
Jeg skal ikke klå på balansen så avansert ennå nei ;)
Ja jeg flyttet regulatoren, der den sto lå spiralen inntil ytterste stolpe , det ser ut til at spiralen ikke
følger kurven til regulatoren perfekt. Kan ikke se noe opplagt feil på kurven på spiralen.
Tenker jeg tar den med til lokale AD og får hjelp til å bedømme den.
Mulig jeg demonterer spiralen av akselen for å kunne se om den "liner" opp med senter i broa.

Tar nok den "lilla drakt" løsningen inntil videre ,hvis jeg klarer å roe sjela nok til det da....
R.
 
Jeg skal ikke klå på balansen så avansert ennå nei ;)
Ja jeg flyttet regulatoren, der den sto lå spiralen inntil ytterste stolpe , det ser ut til at spiralen ikke
følger kurven til regulatoren perfekt. Kan ikke se noe opplagt feil på kurven på spiralen.
Tenker jeg tar den med til lokale AD og får hjelp til å bedømme den.
Mulig jeg demonterer spiralen av akselen for å kunne se om den "liner" opp med senter i broa.

Tar nok den "lilla drakt" løsningen inntil videre ,hvis jeg klarer å roe sjela nok til det da....
R.

Trikset da, blir som du sier å plukke spiralen av akslingen for justering av reguleringskurven, men det er til årsaker at jeg mener at dette blir feil i dette tilfellet. Og merk at jeg tar et stort forbehold siden internett er en vanskelig urmakerbenk å jobbe ved.

1. Jo mere en spiral manipuleres, jo mindre stabil blir den, og du har allerede et resultat som er for godt til at risikoen kan rettferdiggjøres. Gevinsten er ikke stor nok.

2. Om det er reguleringskurven er synderen så burde det forrige resultatet sett mindre stabilt ut da spiralen lå inntil.

3. Justering av reguleringskurven flytter på allignment i senter hviliket medfører behov for justering av "dobbelknekken" inn til coilene også. Drittjobb med stor D.

4. Det det er 50/50 sjangse for å kødde til flatheten til spiralen ved demontering, spesielt hvis den sitter godt.

Om AD vennen din forteller deg at det er behov for fikling her, skal han nok bare tøffe seg, haha. ;) Det blir nå hvertfall min mening, med det informasjonsgrunnlaget jeg har sett til nå.

Om du ikke er fornøyd med dette trenger du hvit frakk, og ikke bare lilla drakt (du er ikke alene). Sikter da til de som må hente den gale mannen borte ved reguleringsapparatet.

Fra spøk til alvor - blir spennende og høre hva AD sier.
 
Rakk en tur innom AD i dag , og ja han også mente ubalanse i balansen , men ikke nok til å
fikse hvis klokka fungerer i det daglige.(hadde det vært service hos han da hadde han justert den)
Spiralen ville han ikke gjort noe med , men kanskje justert åpningen mellom stolpene på reguleringen.
Men han mente siden verket har ligget lenge så kunne det være en ide å polere tappene på balansen for å
være sikker på at det ikke er korosjon som kan lage litt drag.
Og justere foringen til inca på skive side da den ligger litt høyt.
R.
De med hvit frakk lusker rundt her:D
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Rakk en tur innom AD i dag , og ja han også mente ubalanse i balansen , men ikke nok til å
fikse hvis klokka fungerer i det daglige.(hadde det vært service hos han da hadde han justert den)
Spiralen ville han ikke gjort noe med , men kanskje justert åpningen mellom stolpene på reguleringen.
Men han mente siden verket har ligget lenge så kunne det være en ide å polere tappene på balansen for å
være sikker på at det ikke er korosjon som kan lage litt drag.
Og justere foringen til inca på skive side da den ligger litt høyt.
R.
De med hvit frakk lusker rundt her:D

Dommen er klar.

Nå skal jeg absolutt ikke diskutere med en AD som jeg antar har testet klokken skikkelig, og som selvsagt uttaler seg på et mye bedre grunnlag, men jeg gjør naturligvis forsøk å rasjonalisere litt: Amp er stabil, men det er klart at det ville vært mer sexy med type 280 + ved fullt opptrekk. Om vi antar at tappene ikke har helt likt angrepet, burde vi ikke sett et fall i amp i en av de horisontale posisjonene, på like linje med bøss i en av incaene, som dessuten ville skapt krøll over heler fjøla i vertikal?

Tror jeg velger å tenke slik, om ikke annet for sjelefredens skyld inntil tappene har blitt sjekket på heftigste zoom med stereolupen. Det er jo ikke slik at vi har kjempelyst til å måtte pakke frem jacot-tool også. Eller? :D Hele argumentet er dog bygget på at subjektive meg synes det kan virke logisk at tappene ikke ruster likt. Om de har rustet likt vil tappene selvsagt får skylden for dårlig amp, men jeg ser ikke sammenhengen med rate.

Helt enig når det gjelder spiralen - basert på prestasjon frem til nå.

Og, om åpningen mellom stolpene, burde vi ikke sett en mye større diff mellom horisontal og vertikal posisjon? Vi har allerede sett to forskjellige målinger med denne trenden, attpåtil selv om regulatoren har blitt flyttet på - så jeg har mer lyst til å tenke i retning tyngdepunkt først. Derfor ville jeg foretatt en måling som beskrevet tidligere (med stjerne) for å sjekke hvor hardt skoen trykker.

Justere foring inca. Siden den øvre er fast, og du sier justere skiveside (som er flyttbar), mener vi endring av høydeluft på balansen, eller at høydeinndelingen er feil - og at balansen står litt høyt ifht anker? Om du sjekker med stereolupen skal du se at "guard pin" på ankeret skal stå på høyde med midten av "double roller", men så lenge ellipsesteinen ikke klarer å hoppe ut så "escapement is unsafe", eller at det er kontakt noen steder - tut og kjør.

At du har et fungerende verk er det jo ingen tvil om, og resultatet du har møter norsk bransjestandard. Om AD'n din avveier balanser på Omega servicer, er jeg imponert. Den prosedyren er ikke beskrevet i arbeidsinstruksen til Omega aftersale service fordi det tar for lang tid rent bedriftsøkonomisk, de bytter isteden - akkurat som med fjærhus. I Biel må slike jobber på vintage eventuelt opp i tredje etg til restauration department hvis de ikke har deler. Men, da er det jo heller ikke en aftersale-service jo lengre. Sikkert litt mindre rigid system her oppe i nord..


Uansett så har du en liten smørbrødliste, og det blir spennende og se på resultatet.

Chronos være med deg!
 
Mye stillestand her nå .
Har justert foring til inca på skive side ,mer riktig høydeluft men liten forandring i gangen.
Har polert tappene for å være sikker men liten forandring der også.
Skal se om jeg kan få tak i en balanse å prøve med før jeg gjør noe som helst med den som sitter i verket.
Fikk tak i visere , så montert skive og visere.
Verket har gått en stund nå og holder tiden temmelig bra.
IMG_3830_LI.jpg

Foringen ligger for høyt mot datoskiva .Og det er også litt for mye høydeluft i balansen.

IMG_3831.JPG

Foringen justerte jeg med Seitz "juvel presse" , glemte å ta bilde av resultatet.

IMG_3843.JPG

IMG_3847.JPG

Sekund akselen har forspenn med en bladfjær. Den er viktig å ikke lage bulk eller fordypning i .
Hvis den har fordypning vil viseren gå ujevnt.
IMG_3845.JPG

Så sekund viseren monterer jeg med denne , fjæra ligger an på nedre delen og viseren trykkes på plass med doren beskyttet med tape.

IMG_3836.JPG

Tappene polerte jeg med polerpasta på enden av trepinnen og snurret den på tappene.
De svarte prikkene er hvor tappene hadde kontakt.
Fortsettelse følger.
R.
 
Redigert: