Det enkle er ofte det beste..
Siden dette som du nevner, er et nytt NOS verk, tipper jeg at det meste er i orden, og at du bare er offer for størknet guffe. Temmelig sikker på at den vil prestere bra straks vi er sikre på at du har nok kraft, og at spiralen ikke er helt på bærtur.
Monter gjerne balansen på en naken mainplate og skyt noen gode bilder av spialen til oss. Helst rett ovenfra så vi kan bedømme sentrering, og to fra siden med 90° mellomrom med stud holder som siktepunkt, så vi ser om den er flat.
Ferdigsmurte fjærhus er ferskvare på linje med resten av oljen i verket, og vi har allerede sett hvordan det stod til med oljen i resten av verket - så jeg ville ha åpnet fjærhuset for en ny rens og smøring.
Om jeg skulle revidert et fjærhus jeg måtte vise frem til sjefen på Omega-verkstedet, ville jeg ha gjennomført følgende prosedyre (om målet var å imponere):
1. Sjekk av høydeluften til fjærhuskjerne inne i fjærhuset. Ta ut fjær og sett sammen fjærhuset ink kjerne. Pass på at lokket klemmes skikkelig på. Hold huset med fingerne, og grip tak i kjernen med en korntang. Jokk frem og tilbake for å kjenne på høydeluften. Justering kan fortas ved å bøye lokket til fjærhuset. Sidespillet kontrolleres på samme måte, og justeres ved å gi hullet i hus/lokk noen forsiktige kakk med punselsettet. Gjør den gjerne litt trang, og juster opp til ønsket toleranse med en smoothing broach. Selvfølgelig ikke aktuelt på et NOS fjærhus.
2. Tørk fjær med silkepapir akkurat som beskrevet i linken du postet.
3. Her begynner nerdingen; Legg en liten dært bremsefett 8301 i hver av de små sporene på innsiden av fjærhusveggen, og da helst så høyt opp langs kanten som mulig. Da sprer fettet langs med hele siden av veggen når fjæren presses ned i fjærhuset, istedenfor kun fra dært og ned til, og utover bunnen - som ikke skal bremses. Sett inn fjær i fjærhus. Om du bruker for mye bremsefett får du sånne svarte dotter som flyter rundt i hele verket (kullstøv) akkurat som med Rolexer på overtid.
4. Legg 1300 på glideflate av fjærhuskjerne som skal ned i fjærhuset og sett inn fjærhuskjerne i fjærhus.
5. Legg 4-5 dærter med 8300 i bunnen av fjærhuset, og det samme oppå fjæren. Slik blir begge sider smurt i løpet av et opptrekk eller to.
6. Legg 1300 på den øvre glideflaten av fjærhuskjernen, og smell på lokket.
7. Sjekk høydeluft på nytt.
8. Nyt viten om at all fremtidig amp-hassel med denne servicen ikke er fjærhuset sin skyld.
9. Sjekk tennene først. Teit og gjøre alt dette her om det er skadede tenner.
Og med det så er det "bare" reguleringsorganet igjen om løpeverket flyter fritt. Gleder meg til oppdatering!
.
Siden dette som du nevner, er et nytt NOS verk, tipper jeg at det meste er i orden, og at du bare er offer for størknet guffe. Temmelig sikker på at den vil prestere bra straks vi er sikre på at du har nok kraft, og at spiralen ikke er helt på bærtur.
Monter gjerne balansen på en naken mainplate og skyt noen gode bilder av spialen til oss. Helst rett ovenfra så vi kan bedømme sentrering, og to fra siden med 90° mellomrom med stud holder som siktepunkt, så vi ser om den er flat.
Ferdigsmurte fjærhus er ferskvare på linje med resten av oljen i verket, og vi har allerede sett hvordan det stod til med oljen i resten av verket - så jeg ville ha åpnet fjærhuset for en ny rens og smøring.
Om jeg skulle revidert et fjærhus jeg måtte vise frem til sjefen på Omega-verkstedet, ville jeg ha gjennomført følgende prosedyre (om målet var å imponere):
1. Sjekk av høydeluften til fjærhuskjerne inne i fjærhuset. Ta ut fjær og sett sammen fjærhuset ink kjerne. Pass på at lokket klemmes skikkelig på. Hold huset med fingerne, og grip tak i kjernen med en korntang. Jokk frem og tilbake for å kjenne på høydeluften. Justering kan fortas ved å bøye lokket til fjærhuset. Sidespillet kontrolleres på samme måte, og justeres ved å gi hullet i hus/lokk noen forsiktige kakk med punselsettet. Gjør den gjerne litt trang, og juster opp til ønsket toleranse med en smoothing broach. Selvfølgelig ikke aktuelt på et NOS fjærhus.
2. Tørk fjær med silkepapir akkurat som beskrevet i linken du postet.
3. Her begynner nerdingen; Legg en liten dært bremsefett 8301 i hver av de små sporene på innsiden av fjærhusveggen, og da helst så høyt opp langs kanten som mulig. Da sprer fettet langs med hele siden av veggen når fjæren presses ned i fjærhuset, istedenfor kun fra dært og ned til, og utover bunnen - som ikke skal bremses. Sett inn fjær i fjærhus. Om du bruker for mye bremsefett får du sånne svarte dotter som flyter rundt i hele verket (kullstøv) akkurat som med Rolexer på overtid.
4. Legg 1300 på glideflate av fjærhuskjerne som skal ned i fjærhuset og sett inn fjærhuskjerne i fjærhus.
5. Legg 4-5 dærter med 8300 i bunnen av fjærhuset, og det samme oppå fjæren. Slik blir begge sider smurt i løpet av et opptrekk eller to.
6. Legg 1300 på den øvre glideflaten av fjærhuskjernen, og smell på lokket.
7. Sjekk høydeluft på nytt.
8. Nyt viten om at all fremtidig amp-hassel med denne servicen ikke er fjærhuset sin skyld.
9. Sjekk tennene først. Teit og gjøre alt dette her om det er skadede tenner.
Og med det så er det "bare" reguleringsorganet igjen om løpeverket flyter fritt. Gleder meg til oppdatering!
.