Omega speedmaster cal. 321 fra 1967

Medlem
23. juli 2010
God kveld.

Jeg lurer på følgende:

Hva er verdien på en 100% original "Omega Speedmaster cal. 321" fra 1967.
Uret kommer med original boks, dog uten papirer.

Jeg skjønner at klokkens stand har mye å si, men har ikke muligheten til å legge opp bilder nå, da jeg er i utlandet og klokken er i fedrelandet..

Det er en mørk patina på tritiumet på skiven, time og minutt viser har ikke tritium igjen, bezel ringen er meget fin uten å være særlig bleket.
Klokken er på nato rem.

Hva vil en realistisk verdi på dette uret være?

På forhånd takk for hjelpen..

Som du selv er inne på, Nesten umulig å komme med et tall uten å vite tilstanden. Blir bare vill gjetting.

Dersom du søker på bukta vil du ved selvsyn kunne få et inntrykk av pris vs tilstand.

Som du selv er inne på, Nesten umulig å komme med et tall uten å vite tilstanden. Blir bare vill gjetting.

Dersom du søker på bukta vil du ved selvsyn kunne få et inntrykk av pris vs tilstand.

Takk for respons jafalch..
Har prøvd dette, og her spenner det seg fra ca. $3500 til $8000-9000...

årsaken til at jeg lurer er for å evt. selge uret, eller å lufte muligheter for å flippe det mot en rolex sports modell..

Men da må jeg evt. vite hva jeg kan ta utgangspunkt i når det gjelder FS/FT verdi..

Umulig å si uten å vite eksakt modell og tilstand på disse..

Er et par av modellene rundt de tidene der som er vedig ettertraktede. Resten går for vanlig speedmasterpris..

Er denne for salg i Norge? Jeg har blitt bestjålen i Ålesund for en 321 Omega 1967 speedy uten lenke, politanmeldt og meldt til Omega Norge og Omega internasjonelt.
Som jeg tidligere skrevet i liste over stjålne ur;
"Omega Speedmaster "pre-moon" modell nr 145012 år 1967
serienr 26073143"
Hvis den har dette serie nr vennligens pm meg så jeg kan kontakte politiet

Er det noen som har en oversikt over hvilke modeller som er "de ettertraktede"?

KarlFr.
Det er leit å høre om uret ditt som er blitt bestjålet.
Uret jeg snakker om er IKKE ditt ur, og da dette er fra en gammel svenske som har hatt uret siden 70tallet.

Jeg syntes også at posten din var litt "kjip" i min tråd, da det kan tolkes dithen at du mener at uret jeg lurer på verdien på er ditt stjålen ur..
Jeg håper virkelig ikke det var slik ment?

MEN, dette kan gjerne bekreftes fra min side for å unngå enhver tvil.

Beklager, KarlFr. hvis jeg virker litt krass i innlegget mitt, men jeg håper du ser det fra min side..

mvh
Chri1is

Tror heller det er en desperat samler som savner "babyen" sin. :)

Uansett ville det vel være en tjeneste for deg om det skulle vise seg at det var hans ur. Ingen ønsker vel å eie tyvegod. :)

Takk for respons jafalch..
Har prøvd dette, og her spenner det seg fra ca. $3500 til $8000-9000...

årsaken til at jeg lurer er for å evt. selge uret, eller å lufte muligheter for å flippe det mot en rolex sports modell..

Men da må jeg evt. vite hva jeg kan ta utgangspunkt i når det gjelder FS/FT verdi..

Med så mye usikkerhet, manglende dokumentasjon og alder tatt i betraktning, ville jeg vurdert å tatt en service før salg. Tror kanskje det kan lønne seg.

Beklager om det tolkades som ditt ur er stjålet, det var kun ment som et tips å sjekke serienummeret så att du ikke kjöper et stjålet ur da det ikke er så mangen av den typen ur ifra 1967 i Norge. Meg spiller det ikke noen rolle da jeg fått erstattning for det, men den som har det stjålne uret kommer få det konfiskert når det kommer til urmaker/Omega eks ved en service.
Uansett, håper det ordner seg på kjöpe fronten, speedyn er et nydeligt ur, og beklager igjen hvis tråden tolkets feil;)

Er det noen som har en oversikt over hvilke modeller som er "de ettertraktede"?

KarlFr.
Det er leit å høre om uret ditt som er blitt bestjålet.
Uret jeg snakker om er IKKE ditt ur, og da dette er fra en gammel svenske som har hatt uret siden 70tallet.

Jeg syntes også at posten din var litt "kjip" i min tråd, da det kan tolkes dithen at du mener at uret jeg lurer på verdien på er ditt stjålen ur..
Jeg håper virkelig ikke det var slik ment?

MEN, dette kan gjerne bekreftes fra min side for å unngå enhver tvil.

Beklager, KarlFr. hvis jeg virker litt krass i innlegget mitt, men jeg håper du ser det fra min side..

mvh
Chri1is

Beklager om det tolkades som ditt ur er stjålet, det var kun ment som et tips å sjekke serienummeret så att du ikke kjöper et stjålet ur da det ikke er så mangen av den typen ur ifra 1967 i Norge. Meg spiller det ikke noen rolle da jeg fått erstattning for det, men den som har det stjålne uret kommer få det konfiskert når det kommer til urmaker/Omega eks ved en service.
Uansett, håper det ordner seg på kjöpe fronten, speedyn er et nydeligt ur, og beklager igjen hvis tråden tolkets feil;)

Da var det bare jeg som missforstod innlegget ditt KarlFr.
Jeg har ikke kjøpt uret enda. Jeg har "reservert" det, og det ligger hjemme hos meg for å se om jeg kan "venne meg til det"..
KarlFr. du som har hatt et tilsvarende ur..
Hva er forskjellen på cal. 105.012, og cal. 145.012,
og har du lyst til å "guess-timere" en ca. verdi?

Chri1is

Det er en 145.012 fra 1967, ref. 26076XXX.

Det hadde vært mye enklere med bilde, men jeg skal prøve å gi deg litt hjelp ift verdivurdering, basert på hvordan jeg selv vurderer vintage-klokker.

Det første jeg ville ha gjort er å vurdere din påstand om at klokka er 100% original ved å få oversendt bilder. Som du sikkert vet er det avgjørende at alle deler er roughly fra samme år/periode. Derfor ville jeg ha sjekket innsiden av lokket. Case reference bør være 145.012-67ST. Da kan man anta at lokk og kasse er originale. Lokket skal ha sjømonsteret, og ikke "first watch worn on the moon..." på baksiden.

Så må dette stemme med serienummeret. Gitt serienummeret (26 mill serien) er klokka fra 1968. Merk uansett at dette fort kan være unøyaktig, så derfor er kombinasjonen serienummer og referansenummer litt viktig her. Er serienummeret slik du sier (26 mill serien) og det står 145.012-67ST inni lokket betyr det at dette er en klokke bestående av originale deler og at den er fra 1967.

Videre må urskiva være innenfor samme tidsperiode. Urskiva skal ha såkalt "applied Omega logo", logoen skal altså ikke være malt på, men være av metall og limt på urskiva. Er den malt på, er urskiva fra en seinere periode, typisk fra 1968 (og fremover), og klokka skulle ha hatt referanse 145.022-68ST. I tillegg skulle da kaliberet da ha vært 861 og ikke 321.

Er dette en klokke hvor delene er blitt skiftet ut de siste 44 åra, vil jeg anslå verdien til USD 1500-2000 (typisk eBay-pris). Består den "testen" ovenfor, og at den er i tilnærmet VG+ stand burde den gå for en USD 2500-3000. Her er et eksempel, det er ikke tilfeldigvis din klokke? Så at selgeren var fra Oslo. I fall ville jeg vurdert denne litt i overkant og prøvd å forhandlet prisen ned mot summen ovenfor.

Strøkent eksemplar med boks og papirer muligens opp i mot USD 5000. Når det gjelder 321-Speedies, er det spesielt de frem til 1967 som er populære, dvs. de uten "professional" på urskiva, og da gjerne uten såkalt "crown guard". Ser at 1965-utgaven er spesielt populær, da det var denne modellen Ed White brukte da han gjorde en space walk samme år.

Litt langt det her, men håper det var noe til hjelp. :smile:

Lykke til med et eventuelt salg!

mvh,
SpaceCowboy