Omega speedmaster mark II, nå med bilde

Medlem
21. aug. 2009
Hei, jeg er helt fersk her, men har alltid hatt en interesse for klokker. Spørsmålet er følgende: Jeg kom over en slitt speedmaster mark 2. Noe hakk i huset ripe i glasset samt at ringen rundt bør byttes. Det er i tillegg uorginal reim på den. Er det kostbart å sette den i stand igjen. Håper jeg ikke har gått på en smell her.

Re: Omega speedmaster mark II

kefcam skrev:
Hei, jeg er helt fersk her, men har alltid hatt en interesse for klokker. Spørsmålet er følgende: Jeg kom over en slitt speedmaster mark 2. Noe hakk i huset ripe i glasset samt at ringen rundt bør byttes. Det er i tillegg uorginal reim på den. Er det kostbart å sette den i stand igjen. Håper jeg ikke har gått på en smell her.

Hei! Grattis, Mark II er en flott Speedy!

Det koster noen lapper å sette den i full stand igjen, Omega er ikke så billig på full service. Puss av kassen kan forsåvidt mange gjøre, men glass og tachy-ring er det nok Omega som må fikse. Det er ikke akkurat deler som ligger rundt hos så mange urmakere i dag. Kan ikke sette noen pris på det. Jeg ville ha vurdert en full service hos Omega, verket kan jo også ha godt av litt stell. 5-6000,-?

Den originale stållenken (nyprodusert) har faktisk jeg et ekstra eksemplar av, og vurderer å selge, skal si fra om jeg gjøre det. Eller så kan du jo bruke den på en hvilken som helst fin skinnrem også. Passer veldig godt med perforerte racing-remmer på disse.

Her er min Mark II på en rem fra ATG Vintage Watches. Fint ur! Kan poste et bilde med lenken også etter hvert.

3755123266_9718168672.jpg

En billigere løsning :D

Om du vil skaffe deler selv:

Bezel: http://www.ofrei.com/page663.html

Glass: http://www.ofrei.com/page_168.html

Riktig modellnr på Mark II er vel 145.014. Lurer på om glass og bezel kommer i ett.

Så får du en flink urmaker til å fikse det. Men urverket er nok lurt å ta en service på uansett, så det kan jo hende resultatet blir like dyrt som å sende klokka til Omega ...

En dansk MKII - byder også velkommen

736ca4a1.jpg

.... et praktisk og markant ur, med den solide kaliber 861.

Ovenstående er sat i stand af en af vore (DK) dygtige vintage urmagere. - Urkassen er "glattet" med behørigt hensyn til urets facetter (ikke "rundpoleret")

På nedenstående billede ses den karakteristiske radiærbørstning, der er en finish, som kun Omega kan lave.
MKII_Borstning.jpg

Urglasset er lidt specielt, da tachymeter inddelingen er malet (spejlvendt) på glassets inderside.
... har tidligere reflekteret om MKII på det danske forum, Klik: Strøtanker om MKII; hvor der måske er lidt information af interesse.

Tillykke med det robuste og markante ur.

Med venlig hilsen - Geodoc.DK

Da gleder jeg meg til å sette i gang.
Anders, send gjerne et PM hvis du skulle finne på å selge det.

Er 7000,- en upris selv om jeg må koste på det litt for å få det tipp topp?

Mark II ble prod fra 69 - ?

Mvh
Kenneth

kefcam skrev:
Da gleder jeg meg til å sette i gang.
Anders, send gjerne et PM hvis du skulle finne på å selge det.
Er 7000,- en upris selv om jeg må koste på det litt for å få det tipp topp?
Mark II ble prod fra 69 - ?
Mvh
Kenneth
fra Omega - Customer service - Vintagewatches ...1969 -75

mk2.jpg

med venlig hilsen - Geodoc.DK

Da er klokken tilbake etter en service.
Siden klokken har noen år på baken er ikke "nattbelysningen" mye å skryte av, er det noe å gjøre med det uten å bytte ut skive og visere?

Mvh
Kenneth

kefcam skrev:
Da er klokken tilbake etter en service.
Siden klokken har noen år på baken er ikke "nattbelysningen" mye å skryte av, er det noe å gjøre med det uten å bytte ut skive og visere?

Mvh
Kenneth
Hvis ønsket er lidt mere "blus på natlampen", er der ingen vej uden om en ny skive.
Vær dog opmærksom på, at "nye" skiver kan have ligget nogle år på lager, og i mellemtiden har reduceret "nattbelysningen".
Stem ikke forventningerne højt om lumen så overdådig, som på et nyproduceret ur.

Visere kan relumineres, ved at der lægges ny lysmasse i.

Before_After.jpg

Dette "før & efter" billede viser min gamle Flightmaster før & efter ny skive. Alle viserne er originale; men den blå GMT viser er ilagt ny lysmasse (både på før & efter)
Den nye skive har en del lumen; men ikke så overbevisende som et nyproduceret ur.
Hvis du beslutter dig for en ny skive, er det nok at foretrække at tage nye visere med. Omkostningen mellem nye visere og reluminerede er ikke stor.

På billedet højere oppe i tråden, af radiærbørstningen - ses forskellen mellem en gammel skive og helt nye visere.
Her ses forskellen mellem den originale (gulnede) skive sammen med de nye kridhvide visere.

Glæder mig til at se billeder af projektet.

Med venlig hilsen - Geodok.DK

Man har ikke gamle ure for at de skal lyse i mørket- Al tritium slutter med at give noget effektivt efter nogen tid - men sådan er det med gamle ure - det er en del af deres karakteristika - lad det være som det er, hvis du vil have det originalt - betal masser af NOK hvis du vil ha det til at lyse igen, men så kunne du jo ligså godt købe et timex med ny lysmasse - hvis det er formålet?

VH

Post et bilde av skiven, Kenneth! Jeg er nesten alltid tilhenger av å beholde den originale skiven, det er bare fint med litt patina. Fungerende lysmasse hører til på nye klokker :)

hannover_dk skrev:
Man har ikke gamle ure for at de skal lyse i mørket- Al tritium slutter med at give noget effektivt efter nogen tid - men sådan er det med gamle ure - det er en del af deres karakteristika - lad det være som det er, hvis du vil have det originalt - betal masser af NOK hvis du vil ha det til at lyse igen, men så kunne du jo ligså godt købe et timex med ny lysmasse - hvis det er formålet?
VH
Anders skrev:
Post et bilde av skiven, Kenneth! Jeg er nesten alltid tilhenger av å beholde den originale skiven, det er bare fint med litt patina. Fungerende lysmasse hører til på nye klokker :)
Må erklære mig enig med begge de ovenstående herrer.
For min Flightmasters vedkommende, blev skiven kun udskiftet fordi den var forskelligt falmet og grå og trist i skak brædt mønsteret, og det stolte ur fik for lidt armtid.
Den originale skive opbevares naturligvis, sammen med en udskiftet krone. Ellers ville urets historik gå tabt.

Er heller ikke selv den store "lume freak". Når "lume behov" melder sig, opfylder min X-33 det så glimrende ;)

Med venlig hilsen - Geodoc.DK

Hei
Klart jeg kan poste et bilde av skiva. Har noen et godt tips om en server jeg kan bruke for å få en url til bildet?

etter du har lastet inn bildet i photobucket så skal du kunne finne en link under bildet du lastet opp. Du skal velge den som starter med img

Håper dette viser litt tilstanden. Tar jeg nærmere blir det mye gjennskinn. Er ikke noen fotograf.
9bjgip.jpg

Som jeg ser billedet er der kun ET svar - den skal du absolut ikke gøre noget ved, du kan kun skade dens værdi, og hele dens vintage look
se et par dejlige gamle - pre moon . til venstre en 145.021 (kaliber 321) og til højre en 105.003 (også kaliber 321) med god ensartet patina - den herlige farve tritium får - og som er en stor værdi ved netop det materiale frem for Luminova som patinerer mindre
Omegaspeedmaster105003-65and145012-.jpg

og en 1945 (ca) Eterna - se den smukke mørke patina viserne har fået - havde den nye lyse/hvide/grønne visere, var den tabt. At cifrene/markeringerne står sølvfarvede skyldes at modellen har sølv skive med sort overtryk så markeringerne står i negativ - med skriven som baggrund - ingen tritium eller radium - som den tid ofte var
IMG_1034.jpg

- eller en wittnauer krono - se hvor ensartet patina er blevet på markeringer - visere - og kransens perle - Netop ensartetheden er vigtig
wittnauer.jpg

KEEP IT as it is :D
vh

Takk for svar. Jeg beholder den som den er.
et problem dukket opp når jeg trakk opp klokken i morges. Etter en omdreining mistet den motstanden. Klokken vil ikke trekkes opp, og viserne beveger seg ikke når jeg skal stille den.
Fikk den tilbake etter 14 dager på service for 4 dager siden.

Da hadde de i tillegg til rens og slikt også smørt opp kronen. Kan det være urmakeren som har tullet det til?

Mvh
kenneth

Er en ødelagt fjær en quick fix, eller et sykehusopphold på flere uker?
Skal til Urmakeren i morgen.

Mvh
kenneth