Omega speedmaster mark II, nå med bilde

Burde være grei skuring for en urmaker, selv om den er skikkelig kronglete å få ned i fjærhuset har jeg blitt fortalt.

Det er vist nok ikke så vanlig at hovedfjæra ryker lenger på grunn av bedre matrialer nå enn f.eks for 40-50 år siden. den gang var en slitt/røket fjær en ganske vanlig årsak til at man leverte inn klokker til service.

Om fjæra ikke ble byttet ved service kan det jo hende at det er årsaken (kun gjetting fra min side).
 
Mon ikke bare kronen er røget løs ved kroneakslen - fjederen fejler sikkert ikke noget - tiretteskruen skal aktiveres så den stammer om akslen (inde i værket) og det bør være et fem minutters job.

Jeg tror som sagt ikke fjederen er gået eller det har spor med den at gøre, for du skriver jo du ikke kan stille viserne heller. Jeg vil faktisk gætte på at hvis du trækker lidt kronen, så står du med krone + aksel i hånden :D
Lad være med selv at prøve at dreje på tiretteskruen inde i uret ved akslen. Får man løsnet den for meget, får man en den del andet godt med ud - den skal bare drejes 1,5 omgang når krone+akslen skal trækkes ud, og bagefter trykkes ind og så 1,5 omgang den anden vej

Lad os håbe det bare er det - det kan sagtens ske ved et service at akslen ikke er i sit hak ved tiretteskruen eller tilsvarende holderenhed på andre ure

vh
 
Da har jeg levert klokken til urmaker. Nå er jeg ikke inne i termiologien, men ifølge urmakeren hadde pinnen som sitter på krona røket. Er en eller annen firkant der som styrer opptrekk og innstilling av tiden. Denne satt fast i verket.
Ganske uvanlig forstod jeg.

Da er det bare å være tålmodig igjen.

Mvh
Kenneth
 
kefcam skrev:
Da har jeg levert klokken til urmaker. Nå er jeg ikke inne i termiologien, men ifølge urmakeren hadde pinnen som sitter på krona røket. Er en eller annen firkant der som styrer opptrekk og innstilling av tiden. Denne satt fast i verket.
Ganske uvanlig forstod jeg.

Da er det bare å være tålmodig igjen.

Mvh
Kenneth
Ja knækket krone aksel er virkeligt sjældent.
Det sker oftest helt ude i nærheden af kronen, og mest på manuelle ure, som nogen trækker op medens de sidder på armen, hvilket kan vride kronens aksel (pinnen) skævt - og over tid få den skadet
Held og lykke med det, det skal nok blive topfint igen
vh
 
Da var klokka tilbake etter nesten 4 uker på rep med ny aksling. Fryktet det ble dyrt men slapp unna med 450,-. Det var litt trøblete siden restene av akselen satt igjen i urverket.
Funker som gull nå.
 
Hei. Klokken ble reparert hos Otteren Stavanger. Omega forhandler. Fikk reperasjonen til halv pris siden jeg hadde klokken på service der rett før akselen knakk.
 
Denne ligger til salgs, men siden den ikke ser ut til å bli solgt med det første vurderer jeg å kjøpe en skikkelig skinnreim til den. Jeg har relativt kraftige håndledd, 21 cm. Vil ha noe som syns godt. Gjerne med perforeringer og/eller hvite sømmer. Noen forslag?
 
Jeg liker Di-Modell Rallye, den er tykk og perforert. Men ikke kontrastsøm.
 
Di-Modell Rallye er så vidt jeg kan se ute av produksjon. Finnes det noen plasser de fortsatt seger de?

Mvh
Kenneth
 
Sannelig om jeg vet, Kenneth. Det lønner seg vel å google litt rundt, sikkert fortsatt noen som har en inne.
 
Det er vanskelig å se på bilder hvordan remmene er synest jeg. Skulle gjerne hatt en Nato også, men det finner jeg kun på nett, ikke i noen klokkeforetninger. Satser på en av Di-Modell sine remmer, de ser nå ganske så deilige ut, og prisen er jo ikke forferdelig.
Rallye versjonen ser det verre ut med å få tak i, men den Karbon remmen ser nå også grei ut. Om den passer til en klassisk speedmaster er en annen sak.
Jeg likte den remmen med hvite kontrastsømmer på din Anders. Kanskje jeg kopierer den.

Mvh
kenneth
 
Jeg har nettopp kjøpt en Di-Modell Pilot-rem til min Speedmaster fra http://www.fredawatchstraps.com/. Fant de via en annonse på TimeZone. Utvalget av remmer er litt forskjellig i webshopen og TZ-annonsen. Det tok nesten fire uker fra jeg bestilte til jeg fikk remmen, ellers en bra handel.

Er veldig fornøyd med remmen, virker som den har høy kvalitet.