Omega Speedmaster REDUCED?

Stemmer. Det funker dårlig med et lodd til å drive klokka i vektløs tilstand...
Dessuten er den mindre og virker annerledes på armen. Smak og behag, det er en god klokke.

Sent from my iPhone using Tapatalk
SMP blog: http://speed.sutterud.no

Det er to ulike klokker på flere måter:
(masse mer å fylle på her, men litt kort under).

Speddy Pro:
42mm, manuelt opptrekk med ulike caliber etter alder.. I dag caliber 1861, tidligere 321 og 861. (dekorerte utgaver av urverket i caliber 863 og 1863) Dette er modellen som har vært på "månen", og det er den historiske korrekte modellen,vis du velger den med solid baklok:) i dag har den ref 3570.50.00

Speddy Reduced:
39mm, automatic opptrekk. Er vel et ETA verk med Chrono modul som er grunnvetket i dette caliberet. Omega caliber 3220. Denne modellen har ikke vært på "månen".

Edit: ser du fant en nettside der med god informasjon:)

Ville ikke det gått helt fint?
Tenker at det er g-kraften fra bevegelsene på armen som får rotoren til å spinne, men det er mulig jeg er helt på jordet her?

Ville ikke det gått helt fint?
Tenker at det er g-kraften fra bevegelsene på armen som får rotoren til å spinne, men det er mulig jeg er helt på jordet her?

Chrono autoer var det vel kanskje ikke flust av når NASA skulle velge klokke, derav en modell med manuelt opptrekk! ;)

Neida, dette går fint! Se for deg en tennisball med en tråd som er festet i en stolpe. Den vil fremdeles snurre rundt stolpen om du slo den i vektløstilstand.

Ligger også en film på youtube fra en romkapsel hvor han ene viser frem sin automatiske klokke som han påpeker fungerer selv der oppe uten at han må trekke den opp.

Chrono autoer var det vel kanskje ikke flust av når NASA skulle velge klokke, derav en modell med manuelt opptrekk! ;)

Jeg mener bestemt å ha lest at nasa bevisst gikk for manuelt opptrekk fordi de ikke var sikre på om auto ville fungere, noe det i ettertid har vist seg å gjøre.

Artig

Mathfjeld, jeg bøyer meg i logikkens og fysikkens støv...!

Speedy Reduced modellen har caliber 1140 (tidligere) og 3220 (nå om dagen). Begge er modfiserte gode ETA verk, og begge har montert kronografen under det normale urverket (rett bak urskiven). Det gjør at service på verket er mye mer tungvint, da særlig når noen funksjoner skal justeres. Hvis sekundviseren ikke går helt på plass, kan man normalt holde igjen hjulet på baksiden og trekke viseren på plass. Her må man holde resetknappen inne samtidig som viseren settes på. Ganske vanskelig.
Jeg har hørt at urmakere helle kjøper nytt kronografverk snarere enn å jobbe på det som er. En absurd idé egentlig...

Når det kommer til kvalitet er det lite forskjell på Pro og reduced. Reducedverkene har 28 800 slag pr time, og 861/1861 (som sitter i Pro) har 21 600. Min opplevelse er at høyere hastighet tillater eller krever stivere fjær, som igjen er mer robust = en bra ting. Likevel ser jeg klokker fra femtitallet med 18 000 A/h som går presist og flott, så det koker ned til kvalitet og finjustering.

Dette er nørdete, jeg innser det.

Seriøst: Kjøp den klokka du liker best!