Omega trio

Medlem
30. mai 2012
Hei,

Jeg har i løpet av den siste tiden anskaffet meg tre rolexer(explorer 39mm, submariner 114060 og DJ 41), da tanken bak dette prosjektet var å bruke de for så å gi de videre til mine sønner når de etter hvert blir voksne(bare barn nå).

Jeg har imidlertidig blitt usikker på prosjektet og lurer på å selge de og heller gå for 3 Omegaer.

Delevis grunnet alt hysteriet og «overprisingen» av Rolex, og delevis at det for meg meg er veldig mye penger og risiko bundet opp i klokker.

Hvilke 3 klokker fra Omega ville du ha kjøpt deg og hvorfor?

Med Rolex kan du hvertfall selge de med profitt om de en dag ikke deler din interesse. Sånn som Rolex har steget i pris siste årene kan du forvente avkasting nok til et pent boliginnskudd

Skjønner ikke helt dette her jeg. Hvis du allerede eier 3 Rolex som er tenkt å gis videre til neste generasjon, hvorfor bekymre deg over hysteri og overprising? Det er jo som å bekymre seg over eiendomsprisers vekst når man allerede eier 3 leiligheter.

Bytte Rolex mot Omega, det virker på meg som det komplette idioti.

Redigert:
Skjønner ikke helt dette her jeg. Hvis du allerede eier 3 Rolex som er tenkt å gis videre til neste generadjon, hvorfor bekymre deg over hysteri og overprising? Det er jo som å bekymre seg over eiendomsprisers vekst når man allerede eier 3 leiligheter.

Bytte Rolex mot Omega, det virker på meg som det komplette idioti.

+1
I tillegg vil nok neppe dine sønner bry seg i særlig stor grad om Rolex hysteriet som var i 2018.
Det eneste er vel dersom du ikke har glede av klokkene og ønsker å bruke de inntil ungene er gammel nok til å overta de. Du bør helt klart kjøpe deg klokker du ønsker å bruke og som gir deg godfølelsen.

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Hei,

Jeg har i løpet av den siste tiden anskaffet meg tre rolexer(explorer 39mm, submariner 114060 og DJ 41), da tanken bak dette prosjektet var å bruke de for så å gi de videre til mine sønner når de etter hvert blir voksne(bare barn nå).

Jeg har imidlertidig blitt usikker på prosjektet og lurer på å selge de og heller gå for 3 Omegaer.

Delevis grunnet alt hysteriet og «overprisingen» av Rolex, og delevis at det for meg meg er veldig mye penger og risiko bundet opp i klokker.

Hvilke 3 klokker fra Omega ville du ha kjøpt deg og hvorfor?

Tenker du at hysteriet har gått for langt , at du ikke vil «bidra» ? Eller tenker du at de kan falle i verdi etc.. uansett , jeg synes omega er en god ide jeg . Da kan ungene dine fly litt under radaren , og ikke være de 3 med Rolex :) nei da , Litt spøk og litt alvor. Omega er stilig det.

Nei, det er vel ingen genistrek å bytte disse tre klokkene til Omega kanskje.

Jeg tror nok kanskje jeg undervurderte statussymbolet ved det å bære Rolex, og at dette kanskje ødelegger litt av morroa mi med det. I min omgangskrets er det nesten flaut å vise frem Rolexen, da en da blir stemplet som et luksusdyr, og at pengene heller burde gått til huslån etc… mens i andre kretser igjen er vel dette helt innafor, og skulle vel nærmest bare mangle. Det handler kanskje litt om hvor i sammfunnets hiarki en befinner seg.

Jeg liker nok Rolex design bedre enn Omega, da disse ofte bygger mindre enn tilsvarende omegaer(på et tynt håndledd), og at det er færre modellbetegnelser å forholde seg til. Jeg skal heller ikke legge skjul på at jeg ikke ønsker å tape store penger heller(men har heller ingen ambisjon om å tjene, bare så det er sagt).

Det koker vel ned til at jeg må gruble litt før jeg gjør noe overilt, kanskje vil jeg angre uansett hva jeg måtte finne på å gjøre.

I-landsproblemer er reelle og skal ikke kymses av;)

Nei, det er vel ingen genistrek å bytte disse tre klokkene til Omega kanskje.

Jeg tror nok kanskje jeg undervurderte statussymbolet ved det å bære Rolex, og at dette kanskje ødelegger litt av morroa mi med det. I min omgangskrets er det nesten flaut å vise frem Rolexen, da en da blir stemplet som et luksusdyr, og at pengene heller burde gått til huslån etc… mens i andre kretser igjen er vel dette helt innafor, og skulle vel nærmest bare mangle. Det handler kanskje litt om hvor i sammfunnets hiarki en befinner seg.

Jeg liker nok Rolex design bedre enn Omega, da disse ofte bygger mindre enn tilsvarende omegaer(på et tynt håndledd), og at det er færre modellbetegnelser å forholde seg til. Jeg skal heller ikke legge skjul på at jeg ikke ønsker å tape store penger heller(men har heller ingen ambisjon om å tjene, bare så det er sagt).

Det koker vel ned til at jeg må gruble litt før jeg gjør noe overilt, kanskje vil jeg angre uansett hva jeg måtte finne på å gjøre.

I-landsproblemer er reelle og skal ikke kymses av;)

Kos deg med de 3 Rolexene dine, du. Selv om Omega også lager flotte ur, vil de trolig aldri kunne konkurrere med «kronene» når det kommer til annenhånds verdi. Drit i om omgangskretsen synes du flotter deg med dyre klokker - Husk at folk flest synes det kvalifiserer til innleggelse i psykiatrien dersom man bærer en klokke til over 5K... Da betyr det nada om den koster 30, 50 eller 100 K :cool:

• Liker
Reaksjoner: allak
Blir litt hobbypsykologi dette, men er kanskje greia at du har fått litt overload av verdi- og pengefokuset rundt Rolex og vil ut av den sirkelen som dessuten oppleves aldri så lite sosialt belastende. Og samtidig realisere verdiene. 3 Omega`er vil nok også binde relativt sett mye penger. Finnes mange alternativer til disse merkene som er vesentlig rimeligere men gir mye klokkeglede. Hvis du egentlig liker designet på Rolex er kanskje en Pelagos eller BB fra Tudor nærliggende å sjekke ut. Komplettere med en klasssisk Speedy. Og eventuelt beholde DJ`en :)

Skjønner ikke hele greia. Det er hva du gjør det til selv. Jeg har hatt Rolex i mange år nå og enda ikke møtt noen som har lagt merke til hvilken klokke jeg har. Kun de med inngående kunnskap vet hva du har og de har som regel en selv eller annet merke som er enda dyrere. Behold de klokken du har og drit i hva andre mener.

• Liker
Reaksjoner: havarduf og eidehelg
Skjønner ikke hele greia. Det er hva du gjør det til selv. Jeg har hatt Rolex i mange år nå og enda ikke møtt noen som har lagt merke til hvilken klokke jeg har. Kun de med inngående kunnskap vet hva du har og de har som regel en selv eller annet merke som er enda dyrere. Behold de klokken du har og drit i hva andre mener.

Enig med deg her! Dette er en tullete og konstruert problemstilling. Om jeg går med Panerai, Omega eller Rolex er det kun "sånne som oss" som legger merke til at det er noe annet enn "møl med batteri" til 1K ;)

Synes det blir feil å avfeie det allak nevner som en "tullete og konstruert problemstilling", han vet nok best selv hvordan dette oppfattes i hans omgangskrets. I en del omgangskretser, inkludert min, er det nok helt reelt at man blir sett på som gal om man bruker penger på dyre klokker, samtidig som mange er bevandret nok til å kjenne igjen en Rolex når de ser en. Løsningen på dette er for min del å se til andre produsenter som menigmann ikke kjenner til slik at man "skjuler" seg i det daglige.

Sånn sett er jeg enig med deg i tanken om å selge disse tre og kjøpe noe mindre kjent, @allak. Hvis jeg skulle ha fått/arvet en klokke fra min far hadde det vært mye mer givende å kunne tenke på at det var hans trofaste dagligklokke gjennom mange år, heller enn en klokke som ble liggende i en skuff/safe fordi den var for "belastende" for ham å gå med.

Synes det blir feil å avfeie det allak nevner som en "tullete og konstruert problemstilling", han vet nok best selv hvordan dette oppfattes i hans omgangskrets. I en del omgangskretser, inkludert min, er det nok helt reelt at man blir sett på som gal om man bruker penger på dyre klokker, samtidig som mange er bevandret nok til å kjenne igjen en Rolex når de ser en. Løsningen på dette er for min del å se til andre produsenter som menigmann ikke kjenner til slik at man "skjuler" seg i det daglige.

Sånn sett er jeg enig med deg i tanken om å selge disse tre og kjøpe noe mindre kjent, @allak. Hvis jeg skulle ha fått/arvet en klokke fra min far hadde det vært mye mer givende å kunne tenke på at det var hans trofaste dagligklokke gjennom mange år, heller enn en klokke som ble liggende i en skuff/safe fordi den var for "belastende" for ham å gå med.
Dette var et deprimerende innlegg. :(
Om noen synes du er gal fordi du bruker mye penger på et ur, hvorfor i allverden bry seg om det?!o_O
«Belastende å bruke» og måtte «skjule seg» i det dagelige (ransfare er unntatt) pga armbåndsuret - hjelpes?!:rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: Vestante og eidehelg

Ok, mulig det var useriøst av meg å kalle det tullete og konstruert problemstilling. Tar den :)
Poenget mitt er at jeg driter 5-0 i hva mine kompiser, kollegaer eller bekjente måtte mene om meg og mine klokker. Men, jeg har ennå til gode å oppleve en god klokkeprat privat eller på jobb, dessverre. Folk bryr seg ikke, og det er jo greit. Det handler om interesse og prioriteringer. Blander man seg for eksempel i hvor mye de i omgangskretsen brukte på sist sommerferie? Å ta med familien til USA i to-tre uker koster fort 1,5 Rolex i stål :eek: En ny "Kina-truck" (Volvo XC90) koster fort det samme som en grom BMW 5-serie, men er mer sosialt "akseptert" i enkelte kretser fordi Volvo er folkeluksus.
Mulig det også handler om alder? Når man er 48 bryr man seg fint lite om hva folk mener, var nok mer opptatt av det i 20-årene. Som trådstarter selv poengterer, er dette i-landsproblemer det ikke skal kimses av. Så hvis det blir for "belastende" å beholde Rolexene, og det er uaktuelt å bytte ut omgangskretsen, ser jeg ingen annen løsning enn å snobbe ned (eller opp til noe hinsides dyrt som A. Lange & Söhne - som omgangskretsen garantert ikke har hørt om)

"Jøss, fet klokke, er den ekte?", "herregud, har du brukt penger på sånt tull uten å være gjeldfri?" eller en kunde som underbevisst tenker at mitt firma er for dyrt/tjener for godt på han pga. min klokke - det er sånt jeg vil "skjule" meg fra @Gin, det er ikke så mye mer dramatisk eller deprimerende enn det ;). Vi kan gjerne kalle det en versjon av stealth wealth. Samtidig kan jeg være nokså sikker på at hvis noen faktisk kjenner igjen klokken min så er det en ekte WIS, og det kan bli en god klokkeprat utav det.

Det har nok også litt med hvor man kommer fra, som allak nevner lenger oppe. For min del er begge sider av familien ca. én generasjon fra hardt arbeiderklasseliv på sørvestlandet, der man jobbet knallhardt og ikke hadde råd til luksus. Det at jeg har spyttet penger inn i en klokkekonto i ny og ne i stedet for å betale ned boliglånet raskere enn planen hadde sikkert fått mine besteforeldre til å snu seg i graven. Jeg feiret kombinasjonen av rundt år og suksess på jobb med å kjøpe min grail da den dukket opp, og jeg koser meg med denne i fred og ro hver dag. Ingen rundt meg vet prisen. Hadde jeg brukt det samme på en bil hadde ingen hevet et øyenbryn, så det med at få blander seg opp i andres pengebruk på bil og ferier er gode poenger @eidehelg. Synes forøvrig tipset ditt til slutt er bra, allak bør selge Rolexene og heller kjøpe tre stk. ALS til sønnene :D

• Liker
Reaksjoner: Larsnie og eidehelg
Det hele handler om å unne seg hverdagsluksus når man kan- oppsummert her ved en av historiens største golfere :)
upload_2018-11-28_16-29-43.jpeg

Redigert: