Hvordan løser dere fuktproblemer i skapene? Jeg har hatt et kombinert brann- og verdisaksskap, men det ble så fuktig inni at jeg ikke kunne ha verken papirer eller klokker inni der, så da gikk skiten i søpla.
De utfordringene har ikke de fleste da det er vanligst i Norge å ha en typisk våpenskap som gjerne brukes til all mulig oppbevaring.
For skap feks med ekstra brann og verdi sikkerhet er fuktighet en stor problem.
Her må skapet åpnes og luftes gjerne en gang i uken over noen timer.
Alternativt finnes det forskjellige avfuktere som du kan benytte, helst ikke kattesand og ris som ofte nevnes i fukt sammenheng i forskjellige klokke fora.
Søk gjerne opp våpenskap fukt og fuktfjerner og se tips.
Og til dere andre så husk at et fuktig brannskap skaper store problemer og skader på dokumenter og andre gjenstander som er særlig utsatt for rust og korrosjon, som gjerne ikke strekker seg over noe særlig lang tids oppbevaring.
Våpenskap gir god beskyttelse, verdiskap gjerne enda høyre beskyttelse og har flere klassifiseringer på det. Brannskap eller kombiskap (brann og verdi) gir samme beskyttelse, men beskytter i tillegg betydelig mer mot brann og flammer, men kan potensielt skape størst skade pga fukt, mugg og ikke det ytre.
Et bra våpenskap eller verdiskap er mer en nok for aller de fleste tror jeg.
Et overtent hus utsetter brannskadet med så stor temperatur energi at det spørs hvor mye det hjelper og hva det skal og kan beskytte..
EDIT:
Mange kombinerer også mindre brannskap eller brannkoffert som de putter i våpenskapene side..
Billigere er det også.
Forøvrig er det her også lurt å gå for de beste brann kvalifiseringer