Oppdatert: Rolex Explorer II, speedmaster eller alternativer?

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.592
Sted
Nær Oslo
EDIT:
Har fått klokkedilla etter at denne tråden ble startet, men trenger tips til klokke likevel.
Det har faktisk blitt en liten samling, inkludert denne godsaken:

01-Zawatch-9030937_zpsabbd397c.jpg

Rolex Submariner 116610LN

Se denne tråden for mere info og bilder av klokkene:

Zawatch sin samling :) (Certina, Rolex, Invicta, Citizen +div)


Jeg har rett og slett blitt hektet, og nå vurderer enda en klokke.

Litt i samme gate som jeg har sett etter i denne tråden; en klokke som er litt tøff/røff/sporty/racing og gjerne en "normal" 43mm, har nemlig vendt meg til normalt store klokker (og må ikke lenger være i titan). Typ Seamaster/speedmaster. Det MÅ heller ikke være chrono, har blitt litt mer fan av enklere/renere klokker. En annen kandidat er Rolex Explorer 2 sort. I tillegg kanskje en Oris Aquis date.


Opprinnelig post:

Hadde klokke-dilla når jeg var ungdom, da gikk det i klokker med mest mulig funksjoner og knapper..
Sluttet å gå med klokke når jeg fikk mobil, men nå har jeg plutselig fått lyst på igjen.

Ønsker en sporty, stilren klokke, som gjerne reflekterer mine interesser for teknologi/elektronikk og ikke minst bil/racing, og gjerne BMW.

I tillegg bør den helst være (delvis) i titan da jeg ikke ønsker en tung klump på armen. Av samme årsak, kanskje heller ikke alt for stor og klumpete. Har ikke veldig store armledd/hender, og vil den skal kunne være under skjorta uten at det er plagsomt. Full titan blir ofte litt mørkt/kjedelig, så gjerne mix av materialer.

Oppsummert mer eller mindre faste krav/ønsker:
-Titan/lett
-Sporty chronograf
-Stål/sølv/titan utseende, men store deler kan gjerne være sort. Gjerne carbon!
-BMW klokke? Evt. innslag av rødt eller blått.
-Evt. gul/grønn/lime-grønne detaljer kan også være av interesse.
-Helst stål/titan lenke, men kan vurdere andre materialer (spesielt innslag av det). Gjerne en klokke som passer med flere type reimer for å kunne bytte når jeg er lei, og dermed ha flere klokker i en.
-Pris 3-5000, men finner jeg drømmeklokka til litt mer så kan jeg strekke meg...

Har kikket noe, og første gang jeg så denne var jeg nesten solgt (kult utseende/farger og carbon), men den er litt stor (42mm) og ikke i titan:
DS PODIUM BIG SIZE - CHRONOGRAPH C001.617.22.207.00:
DS Podium Big Size - Chronograph | Certina
C001.617.22.207.00_0.png


Den finnes også i Titan, men litt kjedeligere (og fortsatt stor):
DS Podium Big Size - Chronograph | Certina
C001.617.44.087.00_1.png


Da er denne bedre, men også fortsatt stor: DS PODIUM GMT:
DS Podium GMT | Certina
C001.639.44.087.00_1.png


Samme med denne: DS ACTION:
DS Action | Certina
C013.417.44.087.00_1.png


Så det er denne jeg kanskje står igjen med, 40mm, men litt kjedeligere utseende: DS PODIUM - CHRONOGRAPH
DS Podium - Chronograph | Certina
C001.417.44.087.00_1.png


Likte forøvrig også utseende på denne Seiko Sportura (matcher farger på bremsene mine):
photo_precon_sportura02.jpg



Er det noen som har noen andre kule forslag?
Merke spiller mindre rolle..

Hm, kom til å tenke på en mulig løsning.. Kanskje både førstnevnte til finere anledninger og sistnevnte 40mm certina til hverdags? :)
 
Redigert:
Tusen takk! :)
Var ikke noen av de BMW klokkene som appellerte 100%..

Var på Nurburgring i påsken, tror jeg så denne, men var ikke så innstillt på å kjøpe klokke da, og vet ikke prisen, men den er ikke så verst;
199030003999_02_1.jpg

(Kanskje litt for glorete/plastikk utseende for folk som ikke vet hva Nurburgring, carbon og bil er)..

EDIT:
Denne var også kul (og har litt lommeknivdilla også, så det passer på en måte med Victorinox, selv om Leatherman er favoritten). Men ikke titan:
victorinox-241618_MED.jpg
 
Redigert:
Har ikke konkret forslag til klokke, men før du avfeier en klokke som for stor bør du prøve den på armen, se deg i speilet fra litt avstand etc. Opplevd størrelse avhenger av flere ting enn diameter fra klokken 2 til 8, for eksempel kasseform, tykkelse på kassen, bredde på bezelring, hvorvidt klokka har lange eller kortere lugs (hornene som man fester remmen mot).

For min egen del har jeg solgt en 42mm klokke fordi den ble for stor og klumpete, mens jeg har flere andre klokker av tilsvarende diameter som jeg ikke har noen problemer med.

Når det er sagt mistenker jeg nok at akkurat disse Certina-modellen framstår som relativt store, men prøv (hvis du ikke allerede har gjort det).
 
Har ikke konkret forslag til klokke, men før du avfeier en klokke som for stor bør du prøve den på armen, se deg i speilet fra litt avstand etc. Opplevd størrelse avhenger av flere ting enn diameter fra klokken 2 til 8, for eksempel kasseform, tykkelse på kassen, bredde på bezelring, hvorvidt klokka har lange eller kortere lugs (hornene som man fester remmen mot).

For min egen del har jeg solgt en 42mm klokke fordi den ble for stor og klumpete, mens jeg har flere andre klokker av tilsvarende diameter som jeg ikke har noen problemer med.

Når det er sagt mistenker jeg nok at akkurat disse Certina-modellen framstår som relativt store, men prøv (hvis du ikke allerede har gjort det).

Takk for tips, har tenkt å prøve uansett ja, og selve diameteren er ikke fasiten men som du sier er det flere andre faktorer for om den føles klumpete/i veien. Vekt har uansett litt å si for meg, selv om det meste er/kan bli en vanesak... :p


EDIT:
Fant et annet alternativ, er keramisk mye letter enn stål?
Emporio Armani Franco Sort/Keramisk
emporio-armani-AR1421_MED.jpg
 
Redigert:
Takk for meget gode forslag!
Ikke alle er helt det jeg så for meg, men fin inspirasjon til å se hva som finnes uansett!


DS rookie hørtes litt nybegynner ut, og vil ha litt mer shiny/bling look enn bare plast/svart.

Tissot PRS 516 var litt "clean"/kjedelig igjen..


sa du BMW?

Oris:Oris Williams F1 Team for $*766 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

Det er på gummii, men ville nok gått for lenke for den lenke er fin/bra


Oris Williams F1 for $*822 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

Hatt en slik oris selv og det var en fin klokke for prisen.

https://www.youtube.com/watch?v=UuW98c9Z3w4

Oris klokkene var fine, men ikke helt den stilen jeg ser etter, og ikke i titan. Selv om det var BMW/Williams F1. :)



Tissot har mange sporty klokker.

tissott-tracechronovaljoux.jpg


Tissot-PRS-516-7.jpg

Sistnevnte Tissot var veldig fin, må nok se nærmere på denne og andre Tissot! :)


Har i mellomtiden snublet over denne:

Citizen AT4010-50E Men's Eco-Drive Atomic Alarm Perpetual Calendar Titanium Watch
Synes utseende var kult, den er i titan, og ikke minst den har mye funksjoner som jeg syns var kult (selv om jeg nødvendigvis ikke trenger det. Men alarm kan være praktisk). Det eneste jeg er usikker på er siden den er radiostyrt og trolig er ment for USA med tidssonene (4stk usa, 1 London, og en for reise) som ligger tilgjengelige i skiven nede, om det er upraktisk å ha den her, da jeg må kjøre på den manuelle/reise-tidssonen kanskje..

AT4010-50E.jpg

Mer info: Citizen AT4010-50E Review

Alternativt finnes den med sort lenke.

Eller en modell uten tidssonene: AS8024-50E (men ikke fult så kul i detaljer og rød i stedet for blå):
AS8024-50E_L.jpg
 
Redigert:
Litt overrasket over at ikke flere har nevnt det, men dersom klokkeinteressen i deg er spirende så ville jeg sett i retning mekaniske klokker istedet for quartz. Har du planer om å bli værende her inne er jo sjansen for at en quartz-klokke får bli værende i boksen relativt liten :p

Det stemmer kanskje ikke 100% overens med din interesse for elektronikk og teknologi, men det stemmer i høyeste grad med din interesse for biler. I en mekanisk klokke har man jo en motor og finmekanikk. En mekanisk klokke er en herlig V8'er, mens en quartz-klokke kan sammenlignes med en el-motor. Hva synes du er mest sexy? ;)
 
Bare for å sammenligne "motor", hvilken synes du er mest sexy av disse to? ;)

Denne
IMG_5484.jpg


Eller denne?
935194d1358184086-speedmaster-fois-vs-3570-5-vs-3573-5-speedmaster6.jpg



Edit: Nå skal det sies at jeg er svært fargelagt av det mekaniske klokkemiljøet her inne på forumet og det er overhodet ikke noe galt med quartz-klokker :)
 
Redigert:
Litt overrasket over at ikke flere har nevnt det, men dersom klokkeinteressen i deg er spirende så ville jeg sett i retning mekaniske klokker istedet for quartz. Har du planer om å bli værende her inne er jo sjansen for at en quartz-klokke får bli værende i boksen relativt liten :p

Det stemmer kanskje ikke 100% overens med din interesse for elektronikk og teknologi, men det stemmer i høyeste grad med din interesse for biler. I en mekanisk klokke har man jo en motor og finmekanikk. En mekanisk klokke er en herlig V8'er, mens en quartz-klokke kan sammenlignes med en el-motor. Hva synes du er mest sexy? ;)

Åpen for det, helt klart! Kom med eksempler på mekaniske (med synlig drivverk som på bildet) til godt under 10k. :)
 
Denne er også et veldig godt alternativ. Den er titan og har mekanisk urverk. Den har dog et litt annerledes utseende enn de du har foreslått selv.

SBDC007.jpg
 
Vært mye fokus på krone i det siste, men tro det eller ei - kveldsklokka i dag er Bulovaen. :) Den har sin sjarm. Det at den glir dobbelt så jevnt som f. eks. Rolexene og ETAene her inne er jo litt digg. :mrgreen: Synes denne er kjekk å ha i samlingen fordi den er atypisk så det holder.