Oppgradering av klokke; ultimate ur innenfor rekkevidde

Medlem
12. mai 2012
Denne tråden er for innspill til mitt oppgraderingsprosjekt. Jeg vil gjerne besitte den for meg ultimate dressklokke, og rives mellom flere valg. Jeg er glad i stoppeklokker, jeg er glad i edle metaller, og/men jeg er glad i patek, og "men" er fordi jeg ikke kan få en stoppeklokke fra patek i et edelt metall innenfor min prisklasse, som foreløpig er litt flytende... Derfor håper jeg å få kommentarer her som kan bidra i min søken:).

Nå har jeg Zenith striking tenth i roségull, og liker forsåvidt den veldig godt, men vil litt opp. Som flere sikkert har sett har jeg prøvd å videreformidle denne her, men det har vist seg litt vanskelig. Dumper jeg prisen nok får jeg vel solgt den her eller et annet sted, men det er en annen sak.

Jeg har en del kriterier for den ultimate klokken;
1. In house is a given
2. Historie, interessant kan overta for lang, men at det er et eller annet spesielt, det liker jeg
3. Bør være allment akseptert som blant de ypperste
4. Automatisk - ok uansett, manuelt opptrekk - må i så fall ha gangreserveindikator
5. Ikke et krav, men perp.cal. er veldig fint om det er dato/kalender

Ok, så, jeg har lange1 i kikkerten, som møter de fleste kravene mine.

Kom med innspill! Sparingen har begynt! :)

Sverre

Interessant lesning.
Hyggelig prosjekt.

For min del var det to ur i finaleheatet da jeg valgte min "ultimate" Perpetual Calendar:
- IWC Portuguese Perpetual Calendar, model 502218
- Jaeger-LeCoultre Master Control Eight Days Perpetual, model 161.24.2a

IWC vant.
Jeg gikk for automatisk urverk, og ikke manuelt. Blant annet hensyntatt nettopp det faktum at det er en Perpetual Calendar, med de utfordringer et så avansert og komplisert ur gir med tanke på justering. Her er IWC unik.
I tillegg var det selvsagt noen andre kriterier som gjorde at jeg valgte IWC. Jeg skriver litt om det i galleritråden min under presentasjonen av dette uret.

Konklusjon fra meg: Gå for IWC.
Den møter dine kriteria på en utmerket måte.

Forøvrig lykke til - du er i en meget hyggelig fase av anskaffelsesprosessen......:cool:

Foreslår at du kikker på Moore sin tråd fra side 1 flg. Mye fantastisk der, og ikke minst lekre bilder av herlighetene :cool:

:)

Moore; veldig fine klokker, men. Jeg vet ikke hvorfor, det er noe med IWC jeg aldri har falt helt for. Selv om de lager nydelige klokker, jeg bare har ikke noe romantisk forhold til dem. Av IWC'en og JLC'en synes jeg imidlertid faktisk at IWC'en er vesentlig penere. Duometrè er i mine øyne en mer rotete og dårligere versjon av Zenith'en min; nøyaktighet til 1/6 av et sekund, hva slags presisjonsnivå er dét liksom;). Stilig med to energikilder, forsåvidt, men chronodelen er jo avhengig av at det er gangreserve igjen på tidvisedelen; er den død fungerer ikke chronoen heller, så poenget med to separate energikilder faller litt bort for meg da, er jo i prinsippet ikke noe mer enn unødvendig komplisert måte å lage ekstra gangreserve på. Har sett litt på langematik perp.cal, den liker jeg veldig godt. Men er foreløpig veldig tiltrukket av den originale skiven til lange1, altså.

Veldig hyggelig med innspill!:).. Dette er spennende..:).

Patek inne i bildet igjen

Hmm, jeg har begynt å bli ganske smithen med de helt enkle calatravaene altså... er jo en fantastisk dressklokke, hvis jeg beholder zenithen, kjøper en billig nd sub i stål fra før kermaikkbezel, og sparer til en enkel patek, kan jeg jo ha tre fine ur, for alle anledninger, i stedet for å selge zenithen og kjøpe ett som liksom skal dekke alt... spørsmålet er bare når jeg heller vil bruke calatravaen enn zenithen, begge fungerer jo godt som dressur... noe i og for seg også sub'en gjør... råd og vink? Takker...

Jeg synes du har en god idè der. Zenith'en din er jo veldig flott, og jeg synes Calatrava er et mer riktig dressur. Sammen med en sub høres det ut for meg som en optimal 3-urs garderobe. Hvilken Calatrava er det du tenker på?

PanoMaticCounter01.jpg

Senator_Sixties_Chrono__SS_Black_Leather_.jpg

:)

Ikke noen dum trio du foreslår :)
En calatrava er et klassisk (det ultimate) dressur, og det blir gjerne en gullvariant (finnes de egentlig i stål?). Med den i hus ville jeg nok ikke brukt zenith-en så mye, men det avhenger selvfølgelig av hvor mye du går i dress. Om du ikke bruker dress veldig mye i jobb ville nok jeg byttet zenithen i stålvarianten av striking 10th og i tillegg kjøpt en 114060.