Opptrekk av klokke

Medlem
13. okt. 2012
Klokken min - en Omega Seamaster Aqua Terra - har stoppet 3 ganger for meg de siste dagene. Er det noen som kan gi meg noen gode råd?
Det begynte etterat klokken lå hos urmaker i et døgn, så da skulle jeg kanskje ha trukket opp klokken?
Er det slik at max gangreserve blir dårligere med alderen på klokken? Klokke er kanskje fra 2004.
Kan jo være at jeg trekker opp klokken feil;jeg er helt nybegynner. Posisjon 1 vil det si å skru kronen ut(?) og så trekke opp ved å vri kronen frem og tilbake kanskje 40-50 ganger? Det mener jeg i tilfelle at jeg har forsøkt, men er usikker på om det fungerer. Hvordan finner jeg ut at klokken er trukket opp?

Kanskje det er tid for service, og da er det så vidt jeg forstår prisforskjeller? Lokal urmaker antyder 5000-6000, men er det noen som har erfaring med lavere priser og hvor?

Det høres jo ut som servicebehov. Klokken din er automatisk, og skal ikke ha behov for manuell trekking med mindre du er helt TV-slave eller paralysert. Hør med Enger Ur i Bygdøy Alle om du er i Oslotraktene, eller evt Lervik i Haugesund som gjør mye pr post. Jeg betalte for et par år siden ca 2500 for en basic service av verket hos en "vanlig" urmaker, dvs at han gjorde det selv, han sendte den ikke inn til Swatch Group som jeg forstår en del gjør.

Er vel her snakk om et ur med co-axial verk 2500. Dette urverket er det ikke like mange som tar service på av urmakere rundt om..urmakeren må ha eget kurs og noe spesial utstyr. Men en del urmakere tar det her i Norge, mener bla Christensen og Lervik i alle fall gjør det, tipper også Askeland i Stavanger er kapable..? Ellers sender mange urmakere dette til Omega/Swatch Group Nordic. Dette urverket er det nok også dyrere å ha service på en et "vanlig ETA verk"..

Takk for svar!

Ja, det er mulig at det er snakk om service. Får undersøke litt med urmakere i Vestfold der jeg bor. Bortsett fra pris er jeg usikker på hvem jeg i tilfelle bør velge; en som sender inn klokken eller en som reparerer selv. Vi snakker om et chronometer her; stiller det litt større krav til urmakeren?

Er vel her snakk om et ur med co-axial verk 2500. Dette urverket er det ikke like mange som tar service på av urmakere rundt om..urmakeren må ha eget kurs og noe spesial utstyr. Men en del urmakere tar det her i Norge, mener bla Christensen og Lervik i alle fall gjør det, tipper også Askeland i Stavanger er kapable..? Ellers sender mange urmakere dette til Omega/Swatch Group Nordic. Dette urverket er det nok også dyrere å ha service på en et "vanlig ETA verk"..

Takk for tips!
Ja, det er co-axial verk 2500, så det tryggeste er kanskje å få urmaker til å sende inn klokken