Ordbok - Forkortelser

Medlem
20. juli 2009
Forumet har brukere med forskjellig utgangspunkt, kunnskap, interesse osv.

:idea: Hva med å lage en "klistret" post med nettop oversikt over ord og forkortelser? :idea:

Selv er jeg over snitter interessert, for meg var det helt naturlig å kalle "krona" for "knotten". Men ble rettledet etter min 1. post her. :eek:

I de siste ukene har jeg jo fanget opp, og forstått flere begreper, men det er jo så mange!

Tenker da på at 1 person tar ansvaret og redigerer "første post" etterhvert som forslag, innspill osv. kommer på "følgende poster" i den tråden.

Hva tror dere? Hjelpe oss ukyndige... :?:

PS: Fartshumpen over datoen på noen klokker - hva kalles den? Og hva pokker er en flipper? (Ikke tunfisk materiale)

Hehe.... Sikkert mange som har en bedre definisjon på flipper enn meg, men det er i alle fall en person som kjøper klokker og selger de i løpet av svært kort tid igjen. Dvs. en som "flipper" de videre nesten umiddelbart etter kjøp. Et vanlig fenomen hos klokkeinteresserte som har lyst på alle mulige klokker, men som dessverre ikke har økonomien / ønsker å binde opp så mye cash i klokker. Håper det hjalp litt :)

ArthurF skrev:
:idea: Hva med å lage en "klistret" post med nettop oversikt over ord og forkortelser? :idea:

F/ Indlæg forkortet af Geodoc.DK
... Vi har haft samme spørgsmål oppe at vende på det danske forum. - Indtil videre har jeg løst det ved at redigere KLIK: Stikordslisten
Anvendelsen er fri, og bidrag er velkomne.

Med venlig hilsen - Geodoc

Geodoc.DK skrev:
ArthurF skrev:

F/ Indlæg forkortet af Geodoc.DK
... Vi har haft samme spørgsmål oppe at vende på det danske forum. - Indtil videre har jeg løst det ved at redigere KLIK: Stikordslisten
Anvendelsen er fri, og bidrag er velkomne.

Med venlig hilsen - Geodoc

Veldig bra, Geodoc,- takk for henvisningen.....!

Glimrende samling som har kommet her! Bra, men hva med en norsk versjon?

+

Da vet jeg hva en "flipper" er for noe, men hva med "humpen, puppen, bulken" over datoen på enkelte klokker? Hva er fagspråket for den...

ArthurF skrev:
Glimrende samling som har kommet her! Bra, men hva med en norsk versjon?
+
Da vet jeg hva en "flipper" er for noe, men hva med "humpen, puppen, bulken" over datoen på enkelte klokker? Hva er fagspråket for den...
Mange tak! -
... "humpen, puppen, bulken" = Kyklop

Med venlig hilsen - Geodoc.DK

Hehe.... Sikkert mange som har en bedre definisjon på flipper enn meg, men det er i alle fall en person som kjøper klokker og selger de i løpet av svært kort tid igjen. Dvs. en som "flipper" de videre nesten umiddelbart etter kjøp. Et vanlig fenomen hos klokkeinteresserte som har lyst på alle mulige klokker, men som dessverre ikke har økonomien / ønsker å binde opp så mye cash i klokker. Håper det hjalp litt

Dette med flipping er totalt ukjent for meg som aldri har solgt en klokke. Dersom man flipper og så angrer, eller man generelt er en dårlig flipper (får lite igjen for det man selger/bytter), regnes det da for å være en flipp flopp, eventuelt at man er en flipp flopper. Eller er det uttrykket bare noe som plutselig dukket opp i hodet på en bergenser med dårlig humor?

Denne tråden minnet meg om noe jeg leste på TZ for mange år siden. Etter litt leting fant jeg den igjen: http://www.timezone.com/library/wbore/wbore0004

Automatic: Operating without human intervention. So-called "automatic" watches need constant human intervention to work.

Bimbo: A usually decorative female employed in the public-relations departments of watch brands. The boss’s daughter.

Brand: An owner’s mark burnt on livestock, especially cattle. Lately worn by consumers.

Breakthrough: An invention too trivial to be patented.

Cheap: A taboo word. Use affordable, accessible, entry level or inexpensive.

Chronograph: A boy’s watch with knobs on to activate a primitive mechanical game.

Chronometer: A watch of proven imprecision. Less accurate than quartz.

Classic, or a future classic (noun): Last year’s unsold stock.

Classic, classical (adj.): Uninteresting. A watch totally devoid of any distinguishing features.

Client: A middleman, or any person of commercial importance.

Collector: A particularly gullible consumer.

Complication, complicated watchmaking: A cost-saving packaging technique enabling several watchmaking products to be sold in a single box for a price far greater than the sum of their individual values.

Consumer: The livestock of the watch business. Divided into yield categories, consumers are most prolific between latitudes 30° and 50° north. Top-yielding consumer breeds are found in the United States, where genetically modified consumers are reportedly under development.

Contemporary: Last year’s trend. Also a watch that is indistinguishable from that of another brand.

COSC: A marketing consultancy of the Wilsdorf foundation with a monopoly on chronometer certification. COSC performs certain rituals on watch movements for a fee, transforming them into chronometers of much higher value.

Craftsman, master-craftsman: Manual laborer. A usually female machine-minder or worker doing a repetitive and unskilled work in a watch factory.

Craftsmanship: Superfluous manufacturing operations.

Creativity: The power to claim credit for other people’s work.

Diver’s watch: A massive watch worn by divers instead of a lead belt to procure negative buoyancy. Also a watch for people who can’t swim.

Elegant watch: A watch for older women.

Emotion: An advertising-induced state of suspended disbelief, displayed by consumers prior to the impulse purchase of a watch.

Engine-turned (dial): Die-stamped.

ETA: A terrorist organization flooding the market with a highly addictive automatic derivative.

Exclusive: Inclusive. An exclusive watch includes the owner in a consumer or a peer group of would-be stunt pilots, racing drivers or polar explorers.

Finish: Part of the watch seen through the display back.

Hand-crafted: Subject to cursory inspection by a blind watchmaker.

Horology: Expensive watchmaking. Haute Horlogerie: Very expensive watchmaking.

Manufacture: A watch brand that maintains a casing-up workshop.

Manually wound: A watch that works automatically for at least 30 hours after winding.

Minute repeater: A loquacious midget with a limited vocabulary.

Movement: An apparently static assembly of wheels driven by a spring. The only discernible movement of a movement is in the balance-wheel.

Passion, passionate about watchmaking: A state of uncontrollable enthusiasm for money.

Passionate watchmaker: Underpaid production-line worker out of his mind with boredom.

Patek Philippe: The world’s largest private collection of Huguenot horology. Incidentally also a manufacturer of highly valued watches.

Perfection, the pursuit of: The precise calculation of how much imperfection can be cost-effectively tolerated.

Quality: The point at which any increase in resources applied to the manufacture of a watch fails to provide an increase in margins.

Rolex: A philanthropic organization that provides free watches to paid up brand loyalists.

Selective: Knowing lots of rich people. A selective retailer is one with a big-ticket client list. Quality required of anyone doing business with the Richemont Group.

Sportswatch: A style of watch developed for sedentary screen-gazing city-dwellers.

Technical: Anything beyond the mental grasp of a bimbo (q.v.).

Timepiece: An expensive watch.

Tourbillon: A device that enhances the motion of the balance-wheel by revolving it. This magically multiplies price of a watch by at least 20.

Tradition: The justification of a lack of imagination or ideas.

Traditional (watch): Obsolete. " Crafted in the highest watchmaking tradition": A replica.

Twenty-four: A watch for fat women compensating for not being like the skinny lady in the ad. The bracelet adjusts to outsize wrists.

Understated: A watch of unsurpassed vulgarity.

Unique: Identical, except for the color of the dial.

Watch: A time-keeping device you get free when you buy a brand.
:D