oversized?

Medlem
9. sep. 2010
Hei… kanskje et litt sært spørsmål – men jeg lurer på hvor stor diameter en klokke må ha, for å kalles "oversized"?:confused:

Kommer helt ann på deg og hva du liker. Jeg er forferdelig glad i min Super Avenger som mange synes er altfor stor...

Det kommer nok også litt an på størrelsen på håndleddet ditt :)

Selv har jeg prøvd og feilet litt og kommet frem til at 38-42mm er perfekt for meg. Men, jeg har noen klokker som er større, som jeg trives godt med, da designet matcher størrelsen :)

kassetørrelse

Ifølge Dufour hos Zenith skal de nå ikke lage "oversized" klokker lenger. Klokkene deres skal være fræ 36mm til 44mm. Da vil jeg tolke det som om at klokker fra 44mm går under kategorien "Oversized"

Trenden nå er fra 36mm til 43mm.

Det kommer også an på klokka! Ikke bare armen som skal bære det.

En stilfull Omega vil se råharry ut over 42 mm, mens en Panerai vil se ...rar... ut om den er 42 mm.

For meg er det når lugsa kommer på utsiden av hånden. Det er en indikasjon på at man kanskje skal revurdere størrelsen.

Likte godt dette bildet, blir som en parodi:

MR2129a.jpg

Akkurat passe den vel ;)

Kan vel si meg enig i de overnevnte meninger her, oversized går vel selvfølgelig litt på håndledd størrelse, desigen og utførelse av kasse etc og personlig meninger og synspunketer. Men som Zenith skriver er nok 44mm + ment som oversize fra mange produsenter og noe litt utenom det vanlige, selvom det er mye fint, tøft og kult noget over 44mm ;)

Jeg har bestilt meg en "oversized" klokke.. skal måle 51mm uten kronen, 56mm med...

Jeg gleder med til å se hvordan den er.. da mine andre ur på rundt 40mm blir små på min relativt store syltelabb......

SKal gi dere en oppdatering med bilde når klokken kommer..

Oversized, betyr direkte oversatt "for stor".
Opplever du selv at den er i veien og, som Anders skriver, at lugsene stikker ut, er den for stor.

Jeg har litt over snittet armer og kan strekke meg til 48mm. Men Aristoen min på 55mm :mrgreen: kan oppleves for stor. Den redder seg likevel inn på at den har en ganske slank kasse. Tykkelsen kan mao være avgjørende i denne sammenhengen.

42mm x 2:
6463559a.jpg

45mm:
14041494.jpg

48mm:
bilde-40.jpg

55mm:
bilde-5.jpg

Hei… kanskje et litt sært spørsmål – men jeg lurer på hvor stor diameter en klokke må ha, for å kalles "oversized"?:confused:

Etter min mening vil en klokke være "oversized" når den er større enn den trenger å være for å huse urverket.
Dvs, en klokke som lages stor for designet sin skyld, og ikke ut i fra funksjonalitet.

Etter min mening vil en klokke være "oversized" når den er større enn den trenger å være for å huse urverket.
Dvs, en klokke som lages stor for designet sin skyld, og ikke ut i fra funksjonalitet.

Jeg er veldig enig i at det ikke er særlig smakfullt med en klokke som gjerne er 47mm, har glass på baksiden, og bruker et Unitas 6497. Da har man gjerne 4-5mm ned til urverket (Steinhart pilotur). Der skulle man heller hatt solid baklokk. Men alt med måte vil jeg si. Det er virkelig sexy når urverket fyller kassen slik som IWC portuguese 7 days, Stowa Marine Original, Glashutte osv, men jeg mister heller ikke nattesøvnen av at min tidligere Panerai med sine 44mm i bredden brukte et urverk som var 29,1mm x 7,9mm.

ETA 2824 kan tilpasses en 40mm kasse, men brukes ofte til 42mm kasser og oppover. Breitling bruker dette urverket i sine dykkerur, og Avenger Seawolf er jo 45mm x 18mm! Superocean Heritage er på 46mm, men det funker som f**n :D