På jakt etter den ultimate dressen

Medlem
19. mars 2012
Sted
Viken @svevern
Nå trenger jeg en ny dress og er derfor på jakt etter den ultimate dressen. Forrige dress ble kjøpt hos Hugo Boss og er veldig fornøyd med den. Men jeg vil nå gjerne prøve noe annet.

Har noen noe tips/bilder? Hvilke dress er deres favoritt eller ultimate?

Hva syntes dere om Tom Ford dressen:
Tom-ford-suits_04.jpg

En kompis av meg har nettopp begynt å selge Corneliani, og for å sitere ham: "Italiensk perfeksjon innen konfeksjon, du finner knapt noe bedre."

Har vært innom butikken å sett på de, og kvalitetsfølelsen er stor. Skal nok kjøpe meg en slik dress en gang! :)

Corneliani

Hatt en Corneliani i et halvt år. Brukt ukentlig på jobb. Min neste dress blir fra samme merke.

Har flere målsøm fra Corneliani, kjøpt hos Ferner. De sitter som et skudd og er virkelig noe helt anderledes enn "vanlig" konfeksjon. :)

Fikk min målsøm Corneliani for en stund tilbake, gir en fantastisk god følelse og sitter perfekt (ikke en selvfølge med mine proposisjoner)

Ved kjøp av dress så er regelen den samme som for det meste annet. Du får det du betaler for; skal du ha en trang dress mens du sprayer champagne på blondiner av begge kjønn gå til house of singles eller tiger (don´t get me wrong - de leverer kvalitet for pengene).

Skal du ha en bra dress går du til en seriøs butikk og kjøper det beste du har råd til, enten det er en konfeksjonsdress som blir tilpasset av en skredder eller en målsømdress.

Om en målsømdress blir bra avhenger av kvaliteten på han som tar målene og kvaliteten på fabrikken.

Jeg har brukt Corneliani og Ferner i over ti år - bra og nesten uslitelige saker, men så byttet jeg til Ermengildo Zegna hos Gunnar Øye. Det er en helt annen divisjon.

Jeg vet ikke helt hvor stor forskjell som ligger i han som målte kroppen min, men det er ikke bare Zegna som utgjør forskjellen.

Anyway - go for it du vil ikke angre :cool:

Jeg har brukt Corneliani og Ferner i over ti år - bra og nesten uslitelige saker, men så byttet jeg til Ermengildo Zegna hos Gunnar Øye. Det er en helt annen divisjon.

Jeg vet ikke helt hvor stor forskjell som ligger i han som målte kroppen min, men det er ikke bare Zegna som utgjør forskjellen.
@Solli, hva er prisforskjellen?

Jeg har også vurdert Corneliani fra L'Escalier eller Ferner, ble målt hos førstnevnte men før jeg fikk dratt i avtrekkeren røyk (bokstavelig) den gamle Boss-dressen og jeg kjøpte en ny i hui og hast for å ha dress til jul :( Så nå vil jeg bare slite denne litt før jeg kjøper en ny, sånn er jeg litt gnien. Men med min ikke-standardiserte kropp hadde jeg helt klart trengt målsøm eller bedre :p Kommer et lite stykke med separate størrelser bukse og jakke og endel tilpasinger, men ikke helt i mål.

Redigert av en moderator:
Litt vanskelig å sammenligne, men gitt beste forhold for begge to = målsømdager e.l. tror jeg vi ligger et sted mellom to og tre tusen kroner mellom en Corneliani og Zegna dress.

Zegna dressen er bare ett år gammel så jeg vet ikke så mye om slitestyrke.

Den eldste Corneliani jakken ( har byttet bukse et par ganger) er elleve år og funker greit fremdeles.

Stikk innom Gunnar Øye og snakk med Andreas. Han har en vintage Sea Dweller og er derfor lett å kjenne igjen.

Samme erfaring her som Solli. Gunnar Øye leverer en helt superb service, og for min del har denne klart overgått de andre større konfeksjonsforretningene i byen. Det toppet seg når jeg ikke var fornøyd med en jakke. De kasserte jakken og sydde opp en ny, og de gjorde det som om det var en selvfølge.

Uansett er både Ferner, Lescalier og G. Ø. gode butikker. Målsømdress får du (sist jeg sjekket) billigst hos Ferner (Corneliani starter rundt 10k på målsømdager), nest billigst på Lescalier (Corneliani starter rundt 12-13k på målsømdager) og litt dyrere hos G. Ø. (Zegna fra rundt 15k og oppover, samme pris året rundt, men man kan få hjelp fra en Zegna-representant til å ta mål hvert halvår).

Selv holder jeg meg til Gunnar Øye fremover og særlig har to av kundebehandlerne i konfeksjonsavdelingen alltid vært like hyggelige å slå av en prat med. Send meg gjerne en PM hvis det er av interesse, så kan jeg anbefale dem med navn.

Hvis du skal handle dress i Oslo anbefaler jeg absolutt L'Escalier, men Ferner og Gunnar Øye er ikke dårlig det heller, selv om jeg synes L'Escalier har den absolutt beste servicen:) Når det gjelder dressene synes jeg Corneliani har mye fint når det kommer til herrekonfeksjon. Ingen tvil om Zegna også er fine dresser, men har hørt at de er litt oppskrytt og kanskje ikke fortjener all hyllesten fult ut. Men skal du virkelig ha en fin dress er det ingen ting som slår bespoke tailoring (selv om jeg skjønner at jeg tar den noen hakk for langt, så må det jo nesten nevnes). Er langt unna å ha muligheten til å kjøpe noe sånt selv, men bestefaren min har en slik dress. De som jeg har blitt spesielt anbefalt er Chester Barrie. Skal man en tur til London skal det vistnok være et must å stoppe innom. Ligger i Savile Row, men er semi-bespoke så blir ikke så altfor dyrt. Ellers har man jo klassikerene som f.eks. Brioni, Gieves & Hawkes og Kiton. Beklager å delevis hi-jacke tråden, men følte det måtte nevnes;)

Redigert:
Men skal du virkelig ha en fin dress er det ingen ting som slår bespoke tailoring (selvom jeg skjønner at jeg tar den noen hakk for langt nå må det bare nevnes). Har selv ikke prøvd dette ennå, men flere i familien har slike dresser, og jeg må innrømme at dette er de fineste dressene jeg har sett. Den som jeg nok vil anbefale videre er i så fall Chester Barrie. Skal man en tur til London er det et must og stoppe innom. Ligger i Savile Row, men er semi-bespoke så blir ikke så altfor dyrt.

Hva snakker vi om når vi snakker "ikke altfor dyrt"? :)

bra tråd de här!

eftersom jag selger Canali så må jag ju säga dom såklart! canali och Corneliani är som bröder. startar på 9000,- till infinity iprinsip.

annars börjar vi på höyer med isaia fremover, och det är top notch! :)