På jakt etter en kronograf...

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
...som ser omtrent slik ut:

IMG_5853.JPG


IMG_5852.JPG


IMG_5854.JPG


Finnes det noen kronografer med et slikt utseende til priser veldig mye lavere enn vintage Rolex, ALS og VC?

Jeg elsker utseende på denne typen, men kommer dessverre aldri til å ha råd til noen av disse. Men det må da finnes noen billige som ser ganske lik ut? Eller?
 
Hmmm... Du er litt sånn i Heuer Bund-land, fortrinnsvis helsort skive? Tenker du vintage, kan du google valjoux 7730, 7733. Tenker bildesøket skal gi deg en del interessante treff, eks.:

upload_2017-2-12_11-31-6.png


upload_2017-2-12_11-32-4.png

(uoriginal krone)

upload_2017-2-12_11-42-37.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og fredskijj
Fine tips @SpaceCowboy og @westmouth, men det er ikke Bund eller lignende toolwatch jeg er på utkikk etter. Det er mer en litt elegant, klassisk kronograf. Kanskje det man kan kalle en "dress-kronograf".

Dette er en type klokke jeg egentlig aldri har sett så nøye på, eller tenkt at kunne være noe. Alt forandret seg en dag i forrige uke da jeg (mer eller mindre tilfeldig) leste følgende poster i løpet av rimelig kort tid:

- Hodinkee utgir en LE sammen med VC.
- Unboxing av en ALS.
- En artikkel om hva Rolex burde komme med på Baselworld.

Da slo det meg at jeg har hatt mange forskjellige klokker, men aldri en slik type. Det er jo slett ikke sikkert at den typen klokker "er meg", men jeg har litt lyst til å forsøke. Imidlertid er jo alle disse tre (og Patek Philippe 5204 e.l.) langt utenfor min prisklasse, så derfor ønsket om tips om (utseendemessig) lignende klokker til en langt lavere pris.

Så langt kan jeg vel si at den svarte monopusheren fra Longines er en favoritt. Hadde vært enda finere hvis den ikke var monopusher.

Tar gjerne i mot mange flere tips. Både nytt og vintage.
 
Redigert:
Longines Master Collection Chrono er det du søker. ;) Ga vel ca 10k for min den gangen jeg kjøpte den. Usikker på nypris(og referansenummer), men er vel som med de fleste andre Longines kronografer; i området 18-25k.

j9FxHyv.jpg


p4ZDEkn.jpg


40mm og relativt slank(10-11ish mm om jeg husker rett) med en nydelig "vaffelskive" og sirkulær graining i subdials. Finnes også i 38(?)mm, da med noe annen skive. Jeg foretrekker helt klart 40-versjonen.
 
Jeg følger noen franskmenn på instagram som heter https://baltic-watches.com/

De lager en riktig så fin dresskronograf som slippes snart. Jeg får ikke lenket til bilder fra telefonen akkurat nå, men jeg tror det er i din gate. Helt annen pris enn Lange også

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: runes
Noe som er innenfor lavbudsjettet kan bli en slik Chase Durer.
WP_20150307_11_34_08_Pro.jpg

Jeg setter stor pris på min. Ettersom jeg har funnet ut, så har vel Chase Durer mer eller mindre lagt inn årene. De dukker imidlertid opp på eBay og andre fora med ujevne mellomrom. Standard 7750-urverk. Så den er robust og pålitelig.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: runes