På klokkejakt i syden

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Er ingen stor fan av pakketurer til syden, men etter en heller begredelig sommer hva været angår fant jeg det betimelig å slå til da en kompis foreslå en uke på Kreta. Turen ble ikke mye å skrive hjem om, rent bortsett fra et aldeles nydelig vær, en parasoll ved bassengkanten, kalde pils på bordet og en haug med badenymfer i alle størrelser, fasonger og aldre.

Det er mulig at en eller to her inne på sonen har fått med seg at jeg har veldig lyst på en LLD no-date, og i den anledning tok jeg kontakt med et par Kretiske klokkehandlere før vi la ut på den store reisen. Dessverre kunne ingen av disse skaffe den omtalte klokken, men begge fristet med andre godsaker om jeg ville komme innom.

En vakker dag droppet vi frokostpilsen og kastet oss inn i en liten og veldig motorsvak leiebil. Etter et par timers sirkling rundt sentrum av byen fant vi endelig et parkeringshus med ledige plasser, hvor forøvrig parkeringsautomaten var erstattet av en sur greker i store shorts, gummisandaler og singlet.

Endelig ble det så tid for å kikke litt etter klokker. Til tross for et heller magert utvalg hadde vi det meget hyggelig sammen med klokkeselgeren, en langbeint, svensk blondine i str 36. Hun bød på kald pils og en veldig dyp utringning. Av hensyn til en del av forumets sarte sjeler vil det ikke bli lagt ut bilder av denne.

Varmen, skjelvende hender, distraherende ekspeditør og mobilkamera får ta skylden for billedkvaliteten

Til kronograf å være var denne til å holde ut:

049-1.jpg

051-2.jpg

052-2.jpg

Men jeg falt nok mer for Admiralen:

046-3.jpg

048-1.jpg

050-2.jpg

Det ble nesten kjøp av Admiralen, men vettet tok overhånd og jeg bestemte meg for at dette ble for kostbar ventepølse.

Prismessig var Tissots gigantiske Seastar helt i ventepølsesegmentet og den ruvet skikkelig på håndleddet. Drittøff klokke som jeg angrer på at jeg ikke tok med meg hjem. Heldigvis har jeg en lokal AD som gir meg "greske tollfripriser" og det er ikke helt usannsynlig at den havner på et håndledd i nærheten av min høyre hånd med det første.

053-2.jpg

48mm uten krone og ca 2 hekto tung med lenke....

056-1.jpg

Heliumventilen var godt markert

054-1.jpg

Deretter gikk veien over til en hyggelig kar som absolutt skulle kvitte seg med noen Breitlinger. Synes det kan bli vel mye stash og krims-krams på disse klokkene, men etter litt tafsing og prøving fikk jeg sansen for et par allikevel.

Denne er det produsert 1000 stk av og jeg skulle få den med meg for NOK 29K. Ikke det styggeste jeg har sett.

059-1.jpg

060-1.jpg

Denne skulle jeg fått for NOK 33K. Produsert i 2000 eks. Tøff lenke og nydelig klokke.

061-1.jpg

062-2.jpg

Det var frustrerende å forlate butikkene uten å ha kjøpt noe, men i ettertid er jeg glad for at jeg holdt meg i skinnet - nå er sjansen større for at jeg ender opp med noe av det som opprinnelig står på ønskelisten.

Beklager igjen den elendige kvaliteten på bildene, men kan forsikre at jeg gjorde mitt aller beste under de rådende forhold.

:D

Flott du fikk sett litt ur på Kreta. Var det selv i starten av sommeren, men var da sikker på at det ikke kunne være en sjel som kjøper en klokke til over 100 kr på Kreta. Derfor ble jeg meget overrasket da jeg plutselig gikk forbi en urmaker som hadde en stor Patek reklameklokke hengende ut mot gaten, butikken var stengt så jeg tittet inn gjennom vinduet. Aldri i verden om den butikken noen gang har solgt Patek, hoho. De hadde dog et stort utvalg Breitlinger. Jeg var fremdeles sikker på at det ikke fantes andre klokkebutikker på Kreta og sjekket ikke noe mere rundt, før kvelden jeg dro hjem, da tok så klart taxisjåføren turen forbi alle klokkebutikkene på Kreta på vei til flyplassen. Rolex, IWC osv osv. Ble en trist taxitur.

Takker for bra reisebrev. Hyggelig at det ble litt tafsing til tross for at ingen av dem ble med deg hjem... ;)

Er nok ikke dumt å vente, vis du egentlig har bestemt deg for en LLD:) Har forresten lagt ut et par bilder av LLD i gull i #dagens klokke" i kveld for ytterligere teesing ;) Ser ut som de var klare for å selge noen Breitlinger med de prisene ja :) Det går vel ikke akkurat så det suser med økonomine der nede om dagen, og det kan nok gjøre at man litt ekstra hyggelige priser i disse dager :) Synes da bildene var godt respektabele etter forholdene Minuteman!

Du gjorde nok rett i å vente.
Den som venter på noe osv;)
Flott reisebrev og hyggelig at du er tilbake.
Blir stille her uten deg.

Morsom historie og flotte bilder. Var selv i samme situsjon på Kreta for ett par år siden... Er som deg idag veldig glad for at det ikke ble noe spontan kjøp av Breitling den gang:D Når man er i ferierus/Mythos-rus er det skummelt å se på klokker som sluker hele feriebudsjettet.

Fin liten jakt det der!
Stiller meg i rekken av de som liker den første best. Savner også et bilde av servicepersonellet i den første butikken. :mrgreen:

Hvah!!!:eek:
Ingen LLD??!!:eek:

Meeeget skuffende. Men på den annen side; da hadde du drept lengselen, ref Greg.
Og lengslen er drivstoffet vårt.
Glad du fikk deg en deilig ferietur, uansett.:D

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

Når det gjelder bildene av den svenske herligheten så måtte disse slettes av hensyn til husfreden, da det rett som det er hender at noen (les: kjerringa) er inne i albumet og skal ha tak i et eller annet bilde.

Den første Longinesen var også den jeg falt for først, men da jeg tok den på håndenleddet fikk jeg ikke den helt store følelsen. Synes også at skiven med disse antikke tallene blir litt vel mye "lommeur".

Seastar'n til Tissot derimot, den var helt rå på lanken. Det er noe med skiven som ikke helt faller i smak, men etter en liten halvtime med et par pils, fritt utsyn til lange ben og omvendt proporsjonal dyp utrigning, samt en forsikring fra en sexy munn med fyldige og fuktige lepper om at DETTE var klokken for meg - falt jeg fullstendig. Mulig at dette blir som å ta med seg en gresk rødvin hjem; den smaker godt til maten som inntas i halvørska etter en dags inntak av kalde pils, men smaker som en blanding mellom sur saft og kattepiss når man kommer hjem.

@Frodo. Det var etter ditt råd at avgjørelsen om no-deal ble tatt. Om jeg får tak i den vi snakket om ville det være uhyre tåpelig om "feriepengene" var oppbrukt ;)

I likhet med flere her likte jeg den første best. Bra det ikke ble noe kjøp, en ventepølse smaker som regel ikke like godt som den som opprinnelig står på ønskelisten :)

Hvor på kreta fant du disse butikkene?:)
Var selv på kreta i sommer, men i "byen" Platanias var det ihvertfall ikke mye å skryte av. Som andre har påpekt virket det på meg at kreta ikke var stedet å oppdrive kvalitetsklokker...;)

Hvor på kreta fant du disse butikkene?:)
Var selv på kreta i sommer, men i "byen" Platanias var det ihvertfall ikke mye å skryte av. Som andre har påpekt virket det på meg at kreta ikke var stedet å oppdrive kvalitetsklokker...;)

Nei, i platania finner du ikke så mye klokker av kvalitet. Hadde dog noen Citizen klokker i dykkerbutikken, men du må inn til Chania for å finne Breitling, Rolex, IWC osv.

Ok!
Fristet mer med læxing ved bassenget enn tur til chania i den varmen der. Var på tanken, men var høyst usikker på om det i det hele tatt fantes slike butikker.

Var det like høy jagerfly aktivitet nå minuteman? Var nesten som å ligge å se på flyshow når jeg var sist. Kanskje noe med libya å gjøre. Ligger vel rett ved..

Ok!
Fristet mer med læxing ved bassenget enn tur til chania i den varmen der. Var på tanken, men var høyst usikker på om det i det hele tatt fantes slike butikker.

Var det like høy jagerfly aktivitet nå minuteman? Var nesten som å ligge å se på flyshow når jeg var sist. Kanskje noe med libya å gjøre. Ligger vel rett ved..

Det har alt med Libya å gjøre. Jeg var der i juni og da var det ganske mange fugler i luften. Det har nok roet seg en del nå, de norske flyene er hvertfall hjemme igjen i Bodø.

Virkelig flott klokke det der! :)

Er det en ventil vi ser kl.10? Hva er den til?

Vanligvis er disse til hurtiginnstilling av diverse funksjoner. Jeg tipper at i dette tilfellet er det hurtiginnstilling av dato. Verktøy til disse "counter sunk push buttons" følger med i esken. Eller man kan benytte en tannpirker, kulepenn, spring bar tool etc. etc.

Frode.

Må vel huske å nevne at jeg fikk et tilbud på den nye Column-Wheel'en til Longines. Den kunne vært en aktuell kandidat, men det viste seg at det eneste eksemplaret som fantes i Hellas hadde brun croco og gull visere. Dermed var den saken avgjort.

Det ble forresten et par klokkehandler på et par av mine venner. Begge kjøpte den nye Tissot T-touchserien. Det ble en Expert Titanium med sort skive på sort gummi på kompisen. Han har hatt T-touch i 8 år og har vært kjempefornøyn med denne. En venninne kjøpte en hvit Sailing-touch med blå bezel, hvit gummi og ørsmå diamanter på markørene. Denne høres kanskje ikke så fin ut, men den var kjempestilig på et kvinnehåndledd.
Prisene var bra og stemningen likeså:D

Det var forresten i Chania at jeg fant de aktuelle butikkene. Og ja, det var litt jagerflybråk rundt bassenget i Platanias, men ikke verre enn at barmannen hørte oss når vi bestilte nye runder med øl.